Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să mâncăm sănătos!

La Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea

Să mâncăm sănătos!

În cadrul proiectului național „Viața”, miercuri (20 iunie 2012), elevii dnei profesor Florina Zach, de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea, au pregătit gustări reci, salate și alte bunătăți...

„La nivelul școlii noastre, 13 clase din cadrul ciclului primar derulează proiectul național „Viața”, lansat pe 28 februarie 2012, în parteneriat cu Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Astăzi (miercuri – n.n.), fiecare elev, din proprie inițiativă, și-a adus de-acasă cele trebuincioase pentru a pregăti o gustare („un mic dejun”) care poate fi consumată la școală în pauza mare sau o salată, după preferință!”, ne-a explicat învățătoarea clasei a III-a E, doamna prof. Florina Zach.
Timp de o oră, bucătarii și patiserii au pregătit gustări și salate, în deplină ordine și curățenie, gustând mereu, pentru a-și stinge pofta. Cei mai mulți s-au înarmat și cu o ținută corespunzătoare, un șort de bucătărie...
Demne de remarcat sunt plăcerea și îndemânarea de a felia și a asorta, de a combina cele mai felurite fructe, precum și preocuparea pentru ca produsul final să-ți ia ochii și să-ți producă poftă!
O admirabilă lecție de viață și o adevărată „publicitate” pentru a mânca sănătos și ecologic, pe bază de fructe și legume proaspete.
Proiectul se desfășoară pe patru ani
Proiectul național „Viața” este inițiat de Ministerul Sănătății, prin Institutul Național de Sănătate Publică și centrele regionale de sănătate publică, fiind finanțat din fonduri acordate de Guvernul Norvegiei prin intermediul Programului norvegian de cooperare pentru creștere economică și dezvoltare sustenabilă în România și cofinanțat de Ministerul Sănătății din România.
În cadrul acestui proiect, la nivelul unităților de învățământ școlar și preșcolar și al unor ONG-uri este încurajată și sprijinită derularea unor microproiecte axate pe adoptarea unui comportament sănătos, prin: mișcare zilnică susținută (cel puțin o oră), consum zilnic crescut de apă, consum zilnic de legume și fructe (de cinci ori pe zi) și servirea zilnică a micului dejun.
La nivelul Școlii cu clasele I-VIII „Dacia”, echipa de proiect este coordonată de directorul școlii, dl prof. dr. Florian Hava, care consideră importantă implicarea în programe de prevenție primară la nivelul comunității, ținând cont de faptul că „școala reprezintă locul ideal pentru formarea și consolidarea de deprinderi corecte la copii și adolescenți, în legătură cu alimentația și activitatea fizică”.
Pe parcursul semestrului al doilea, la nivelul claselor implicate în proiect s-au desfășurat activități bogate și variate cuprinse în calendarul proiectului:
*la clasele I A și D, prof. Cîmpean Maria și Murg Viorica – activități privind consumul zilnic de apă
*la clasele a II-a A și E, prof. Cobe Simona și Leț Lucia - Consumul zilnic de legume și fructe
*la clasa a III-a C, prof. Feier Aurora -Consumul zilnic de apă
*la clasele a III-a A, E și F, prof. Fabian Simona, Zach Florina și Iagăr Maria – Pregătirea și servirea zilnică a micului dejun
*la clasa a IV-a C, prof. Florica Hava -  Consumul zilnic de apă și promovarea mișcării zilnice susținute
*la clasa a IV-a B, prof. Sîncelean Teodora - Consumul zilnic de apă
*la clasele a IV-a A, D și E, prof. Heteș Elena, Costin Maria și Bucșa Georgeta - Consumul zilnic de fructe și legume.
Activitățile școlare și extrașcolare derulate la nivelul celor 13 clase au fost bine primite de copii, care s-au arătat interesați și încântați, dar și de părinții acestora.
Să mai spunem că proiectul se desfășoară în cadrul Acordului de parteneriat cu echipa Promovarea Sănătății a D.S.P. Bihor. (Ovidiu Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Să mâncăm sănătos!

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:34:02 Ora standard a Europei de Est