Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Instruirea diferențiată în cadrul sistemului Step by Step

La Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” Oradea

Instruirea diferențiată în cadrul sistemului Step by Step

Dacă cei mai mulți dintre elevii școlilor orădene au avut bucuria să fie liberi în ziua cercurilor pedagogice (26 noiembrie 2007), la Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc”, elevii din clasele de Step by Step au participat la activități cu totul inedite, pe tema “Instruirii diferențiate” în funcție de: nivelurile de cunoaștere ale elevilor (clasele I și a II-a), de inteligențele multiple (clasa a III-a) și de stilurile de învățare (clasa a IV-a) – tema cercului.

La activitățile organizate la această școală au fost prezente toate învățătoarele din sistemul Step by Step din județul Bihor (de la Școala “G. Coșbuc”, Lic. Teologic Greco-Catolic, Șc. “A. Mureșanu” și Școala nr. 8 din Marghita).
Până la ora 10, învățătoarele școlii au susținut activitățile diferențiate cu copiii, după care elevii au fost luați în primire de părinți. Manifestările au continuat cu prezentarea teoretică (în power point) susținută de învățătoarele Liceului Teologic Greco-Catolic, urmată de activitatea pe grupe, în care teoria și practica au mers mână-n mână, tot în cadrul unor activități diferențiate în care a fost creat material didactic atractiv (fiecare echipă realizând câte un poster).
 Inteligențele multiple
În demersul său educațional, datoria fiecărui dascăl este de a folosi acele strategii didactice prin care se poate trezi curiozitatea, interesul elevilor pentru cunoaștere, prin recunoașterea valorii fiecărui individ.
Învățătoarele clasei a III-a, Ioana Cherechianu și Silvana Bistriceanu au lucrat diferențiat, atât la întâlnirea de dimineață (mesajul zilei), cât și la activitatea pe centre. Inițial, li s-a aplicat copiilor Inventarul Inteligențelor Multiple, dar și un  chestionar adaptat pentru copii, în vederea stabilirii profilului de inteligență. Pe baza scorurilor obținute după interpretarea chestionarelor dar și a observațiilor sistematice, cele două învățătoare au împărțit copiii în funcție de tipul de inteligență. S-au constituit astfel opt grupe de copii, în funcție de cele opt  tipuri de inteligență după Howard Gardner (lingvistică, logico-matematică, vizual-spațială, corporal-kinestezică, muzicală, interpersonală, intrapersonală și naturalistă).
În întreaga activitate, un loc important l-au ocupat științele naturii.
În întâlnirea de dimineață, copiii au avut parte de un mesaj deosebit care i-a purtat prin regatul fructelor și legumelor, având diverse sarcini de lucru: lecturarea unor curiozități despre plante carnivore și redarea informațiilor aflate (inteligență lingvistică), realizarea unui joc de rol între o insectă și o plantă carnivoră (inteligență interpersonală), enumerarea motivelor pentru care un copil și-ar dori sau nu să fie: un trandafir, un palmier, o ceapă sau o căpșună (inteligență intrapersonală), elaborarea unui plan de îngrijire a unei flori din clasă - Crăciunița (inteligență naturalistă), măsurarea lungimii rădăcinii, tulpinii, frunzei și stabilirea numărului de flori și frunze ale mușcatei din clasă și înregistrarea datelor într-un tabel (inteligență logico-matematică), asamblarea pe un carton a părților componente ale unei pătlăgele roșii (inteligență vizual-spațială), adaptarea unor melodii cunoscute de copii pe versurile anumitor ghicitori despre plante (inteligență muzicală), realizarea unor mișcări de dans potrivite melodiei pentru ghicitori (inteligență corporal-kinestezică).
A urmat munca la centre unde copiii au fost împărțiți în cinci grupe: matematică, consiliere și orientare profesională, științe, abilități practice și educație olimpică. În cadrul fiecărui centru de activitate, elevii aveau de realizat atât sarcini identice, cât și diferite, în funcție de tipul de inteligență predominant.
La matematică, elevii au rezolvat o fișă de lucru cu exerciții și probleme ale căror rezultate au fost verificate diferențiat: cu ajutorul unei poezii (inteligență lingvistică), al unui grafic  (inteligență matematică) sau cu ajutorul unui desen
(inteligență vizuală).
La consiliere, elevii au comunicat verbal și nonverbal astfel: cei cu inteligență predominant kinestezică și-au transmis mesaje utilizând limbajul mimico-gestual, cei cu inteligență interpersonală au făcut pantomimă, iar cei cu inteligență intrapersonală au avut de recunoscut expresia fețelor din pictogramelor date.
La științe, lingviștii au citit pe roluri un dialog între doi copii despre dezvoltarea plantelor, iar naturaliștii au completat fișe de lucru pe această temă. Cu toții s-au verificat cu ajutorul calculatorului, urmărind slide-urile din prezentarea power point.
În cadrul centrului de educație olimpică, elevii au conceput un scurt program asemănător celui de desfășurare al Jocurilor Olimpice din antichitate în care “lingviștii” erau solii care lansau invitații pentru înscrierea la olimpiade, “muzicienii” cântau “Imnul Jocurilor Olimpice” (compus de elevii clasei a III-a) iar cei cu o bună orientare spațială reconstituiau harta Olimpiei atașând elementelor grafice corespunzătoare clădirilor și imaginile ruinelor.
Centrul adevăraților artiști s-a precocupat de modul în care fructele și legumele pot fi însuflețite. Unii elevi au conturat și decupat fructele și legumele (inteligența kinestezică), alții le-au personificat (inteligența vizual-spațială), iar în final, cei cu inteligență interpersonală au realizat un dialog umoristic între fructe pe de o parte și legume pe de altă parte.
Concluzionând, putem spune că Teoria Inteligențelor Multiple nu schimbă ceea ce avem de predat, ne ajută doar să ne adaptăm modul de lucru cu elevii, ne ajută să înțelegem faptul că elevii pot fi deștepți în diferite feluri și ne instrumentează în a-i ajuta să evolueze în mod personal.
Trebuie să fim convinși de faptul că fiecare copil este capabil să se dezvolte la maximum de capacitate în conformitate cu potențialul propriu. (Ioana CHERECHIANU)

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 07:12:10 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...