Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Hotărâri adoptate de Consiliul de Administrație și aprobate de Senatul Universității din Oradea

Marți și joi

Hotărâri adoptate de Consiliul de Administrație și aprobate de Senatul Universității din Oradea

În ședința de marți, 17 iulie 2012, a Consiliului de Administrație al Universității din Oradea a fost dezbătut și finalizat contractul de management dintre Senatul universitar și rectorul Universității din Oradea (UO).

În temeiul prevederilor art. 211, alin. 3, coroborat cu art. 213, alin. 2, lit. i din Legea Educației Naționale nr.1/2011, rectorul trebuie să semneze un contract de management cu Senatul universitar care să cuprindă criteriile și indicatorii de performanță managerială, drepturile și obligațiile părților contractuale. Contractul este strucurat pe XI capitole și are o durată de patru ani, care începe de la data confirmării rectorului în funcție. Capitolul V al contractului prevede criteriile și indicatorii de performanță managerială, acțiuni structurate pe IX subcapitole, fiecare obiectiv având precizat perioada de implementare și termenul de finalizare. Acest contract a fost supus dezbaterii și aprobării Senatului universitar a cărui ședință a avut loc joi, 19 iulie 2012. Contractul de management va fi postat pe pagina web www.uoradea.ro, info.uoradea.ro, butonul Legislație și Regulamente, Hotărâri Senat.
Accesarea de către UO a unei linii de finanțare în limita fondului de salarii pe o lună și elaborarea de către Consiliul de Administrație a unei metodologii de recuperare a sumelor angrenate în împrumut. Austeritatea bugetară este o realitate cu care se confruntă și care preocupă îndeaproape factorii de decizie din Universitatea din Oradea. În ultima decadă din iunie, bunăoară, sumele indisponibilizate la nivelul instituției se cifrau la 12.800 mii lei, reprezentând-o sumele împrumutate pentru proiecte și nerecuperate. Pentru comparație, să precizăm, de pildă, că fondul de salarii aferent lunii iulie se ridică la 5.330 mii lei. Pentru a evita un eventual blocaj în asigurarea plății salariilor de bază, legislativul universitar a aprobat raportul comisiei de buget – finanțe care dă undă verde procedurii de accesare, la nevoie, de către Universitatea din Oradea a unei linii de finanțare în limita fondului de salarii pe o lună. Consiliul de Administrație al instituției este însă cel care va evalua oportunitatea angajării unui asemenea credit, va determina costurile care le presupune și, potrivit celor stabilite de Senat, în caz de accesare a liniei de credit, va adopta măsuri eficiente de rambursare a sumelor împrumutate.
Concursul de admitere (la doctorat)
Concursul de admitere la studiile universitare de doctorat la Universitatea din Oradea se va desfășura conform următorului calendar:
*2 - 31 iulie și 27 august – 20 septembrie 2012 – înscrierea pentru examenul de competență lingvistică și susținerea acestuia la Facultatea de Litere;
*12 - 24 septembrie – înscrierea pentru admitere la doctorat (Secretariatul pentru Studiile Universitare de Doctorat, Biblioteca Universității, etajul IV);
*25 - 28 septembrie – colocviul de admitere la facultățile care au domenii de doctorat, conform programului afișat la decanate.
Potrivit Metodologiei de admitere la studiile universitare de doctorat, metodologie aprobată de Senatul Universității din Oradea în ședința sa de joi, 19 iulie 2012, taxele percepute sunt:
*taxa pentru susținerea testului de limbă: 150 de lei pentru candidații angajați ai Universității din Oradea, respectiv 170 de lei pentru cei care nu sunt salariați ai instituției;
*taxa de înscriere la examenul de doctorat – 100 de lei pentru candidații angajați ai Universității din Oradea și 200 de lei pentru cei care nu au acest statut;
*taxa de înmatriculare – 100 de lei.
Domeniile de doctorat pentru care se pot face înscrieri la Universitatea din Oradea sunt: inginerie energetică, inginerie electrică, inginerie managerială, economie, istorie, filologie, științe biomedicale, geografie, sociologie.
Senatul Universității din Oradea va avea un buget propriu
„În noua abordare legislativă, Senatul universitar devine o construcție instituțională de prim-plan, cu funcții, atribuții și răspunderi noi, deosebite, de la cele de reglementare până la cele de control. Am convenit cu rectorul și prorectorii instituției, cu directorul economic că pentru îndeplinirea acestor misiuni și realizarea altor activități pe care ni le asumăm este cu totul îndreptățit să dispunem de o secțiune bugetară distinctă, care să asigure o independență financiară acestei entități.”, preciza președintele Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă. În ședința menționată, a „Legislativului” universitar a fost aprobată constituirea comisiei de specialitate care va elabora proiectul de buget al Senatului, ca parte a Bugetului General de Venituri și Cheltuieli al Universității. Comisia este alcătuită din: conf. dr. Marcel Boloș, președintele Comisiei Buget – Finanțe a Senatului, Crina Gherlea, director economic, conf. dr. Victoria Bogdan (Facultatea de Științe Economice), conf. dr. Ioan Constantin Þarcă (Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică), membru al Comisiei Buget – Finanțe, și conf. dr. Vasile Aurel Căuș (Facultatea de Științe). Olimpia Popoviciu

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:23 Ora standard a Europei de Est