Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Legea 544/2001 - accesul la informația publică

Avocatul TV (4)

Legea 544/2001 - accesul la informația publică

Instituțiiile publice dau frâu liber informațiilor.
Din oficiu sau la cererea cetățeanului, instituțiile statului sunt obligate să informeze publicul cu privire la activitatea lor.

Instituțiile de stat, împinse de la spate de cererile personale ale cetățenilor, sunt obligate, conform Constituției, să ofere informațiile relavante cu privire la activitatea lor sau la angajații care deservesc publicul. Orice cetățean trebuie să aibă la dispoziție, din oficiu, informații cu privire la adrese, nume ale angajaților, orare de funcționare, bilanțuri contabile sau orice alte documente de acest fel.
Toate aceste date sunt updatate periodic, fiecare instituție având obligația de a prezenta din oficiu prețioasele informații - totul trebuie menținut proaspăt, nealterat și gata de folosire la cererea cetățeanului.
Adoptarea Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de ordin public a creat premisele pentru ca cetățeanul să beneficieze de transparența instituțiilor publice, implicit de informațiile gestionate sau produse de către acestea, inclusiv și de către regiile autonome.
10 ani de acces la informația publică
În cei 10 ani de existență, textul legii cu privire la accesul cetățenilor la informația publică nu a suferit prea multe modificări sau corecturi, mesajul său principal spunând că instituțiile sunt obligate să furnizeze două tipuri de informații: cele din oficiu și cele exprimate la cererea cetățenilor.
Dacă la capitolul „din oficiu” autoritățile sunt darnice în privința informațiilor, fiind mai mult decât interesate să aloce spațiu pe site-urile oficiale, în Monitorul Oficial sau în mijloacele de informare în masă, atunci când se pune problema să scotocească în arhivele bine păstrate, securizate și deloc încântate de deranj din partea cetățeanului, lucrurile se mai schimbă.
Trebuie știut că, fără să completeze vreo cerere specifică, fiecare cetățean poate beneficia de informațiile oferite din oficiu de către autorități, aici încadrându-se actele normative care reglementează organizarea și funcționarea instituției, structura organizatorică, numele persoanelor din conducerea unității sau sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil. Toate aceste informații ar trebui să fie oferite pe tavă cetățeanului, acesta fiind invitat să aleagă din buchetul informativ ce are nevoie.
Ai chef de informare? Trimite cererea!
Raportându-ne la informațiile dezvăluite la cerere, excepție făcând secretele de stat sau de serviciu, de precizat este faptul că cererea înaintată de către solicitant, fie ea scrisă sau verbală, nu trebuie motivată ca la școală.
Practic, dacă te-ai trezit de dimineață cu chef de informare, poți să te adresezi fără grijă instituției cu pricina fără să oferi nicio explicație. Solicitarea ta va fi evidențiată într-un registru special, iar dacă informația cerută este exceptată de la liberul acces sau nu este disponibilă în instituția respectivă, obligația autorităților este ca în termen de 5 zile să îți comunice și să îți motiveze de ce nu ai putut să intri în posesia informațiilor dorite. Dacă totul este în regulă și informația se dovedește a fi publică și poate fi comunicată, atunci în 10 zile ar trebui să poți beneficia de ea.
Statul nu are voie să perceapă taxe pentru furnizarea acestor informații, însă poate emite pretenții în ceea ce privește contravaloarea serviciului de copiere a documentelor.
Dacă accesul la informația publică începe să devină mai anevoios sau chiar interzis, fără a fi oferite prea multe explicații sau motivații pertinente, atunci ai tot dreptul de a redacta o reclamație administrativă, unde vei înșirui succint de ce te-ai simțit lezat în procesul de informare publică.
Lucrurile pot merge chiar mai departe și ești liber să acționezi și în instanță autoritatea/instituția publică având și opțiunea de a-i solicita acesteia despăgubiri.
Pentru detalii, accesează www.avocat-tv.ro, secțiunea Subiecte. Aici, avocat Georgiana Ștefănescu, alături de invitatul său, Septimius Pârvu, discută pe larg despre accesul la informația publică.
Puteți urmări prima parte a emisiunii AICI
Puteți urmări a doua parte a emisiunii AICI
Sursa: Avocat TV (www.avocat-tv.ro)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 20:11:27 Ora standard a Europei de Est