Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Hotărâri ale Senatului Universității din Oradea

Aprobări și validări

Hotărâri ale Senatului Universității din Oradea

Senatul Universității din Oradea și-a reluat activitatea în plen.

Întrunit în prima sa ședință după vacanța de vară, Senatul Universității din Oradea  a dezbătut și aprobat în ședința sa de marți, 4 septembrie 2012, o agendă diversă: de la componența comisiilor pentru posturile vacante scoase la concurs, Codul de asigurare a calității pentru procesele de educație și cercetare ori Regulamentele de organizare și funcționare ale unor comisii ale organismului legislativ universitar (Comisia de relații academice interne și internaționale, Comisia de strategie și reformă), până la distribuirea locurilor pentru admiterea la doctorat, actualizarea unor taxe pentru pregătirea și perfecționarea personalului didactic, validarea rezultatelor concursului pentru ocuparea postului de director al Consiliului pentru Studii Universitare de Doctorat sau a alegerilor parțiale la unele facultăți.
a. Reunit în ședință ordinară, Senatul Universității din Oradea a aprobat marți componența comisiilor pentru cele 46 de posturi vacante scoase la concurs: un asistent universitar, 18 lector, 21 șef lucrări, 6 conferențiar. Aproape o treime (17 posturi) din cele scoase la concurs revin Facultății de Protecția Mediului. Concursul pentru cele 46 de posturi publicate în „Monitorul Oficial al României”, nr. 237, Partea a III-a, din 16 iulie 2012, va avea loc în zilele de 17 – 18 septembrie 2012.
b. Senatul Universității din Oradea a validat marți rezultatele concursului public desfășurat în 3 august a.c. pentru ocuparea postului de director al Consiliului pentru  Studii Universitare de Doctorat, adjudecat cu 96 de puncte din 100 posibile de prof. univ. dr. Barbu Ștefănescu, singurul candidat înscris în competiție.
Comisia de concurs formată din: prof. univ. dr. Ioan Simuț (Universitatea din Oradea), prof. univ. dr. Ioan Bolovan și prof. univ. dr. Toader Nicoară (ambii de la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca), prof. univ. dr. Ioan Zainea (Universitatea din Oradea) și prof. univ. dr. Renaud de la Brausse (Universitatea din Reims - Franța), a analizat și evaluat dosarul candidatului, după care l-a audiat cu privire la planul managerial și abilitățile sale în coordonarea unui domeniu relevant pentru performanța academică.
c. În ședința sa de marți, Senatul Universității din Oradea a aprobat distribuirea locurilor pentru admitere la studii universitare de doctorat pentru anul universitar 2012 - 2013. Din cele 76 de locuri, doar 15 sunt finanțate de la bugetul de stat. Iată repartizarea locurilor pe cele șase școli doctorale existente la Universitatea din Oradea: Științe Inginerești – 3 finanțate, 10 cu taxă; Științe Sociale – 2 bugetate, 5 cu taxă; Științe Biomedicale – 3 finanțate, 21 cu taxă; Geografie – 3 bugetate, 12 cu taxă; Istorie – 2 finanțate, 13 cu taxă; Filologie – 2 finanțate, 4 cu taxă.
Concursul de admitere la studiile universitare de doctorat la Universitatea din Oradea se va desfășura conform următorului calendar:
*până în 20 septembrie a.c. – înscrierea pentru examenul de competență lingvistică și susținerea acestuia la Facultatea de Litere;
*12 - 24 septembrie – înscrierea pentru admitere la doctorat (Secretariatul pentru Studiile Universitare de Doctorat, Biblioteca Universității, etajul IV);
*25 - 28 septembrie – colocviul de admitere la facultățile care au domenii de doctorat, conform programului afișat la decanate.
Potrivit Metodologiei de admitere la studiile universitare de doctorat, taxele percepute sunt:
-taxa pentru susținerea testului de limbă: 150 de lei pentru candidații angajați ai Universității din Oradea, respectiv 170 de lei pentru cei care nu sunt salariați ai instituției;
-taxa de înscriere la examenul de doctorat – 100 de lei pentru candidații angajați ai Universității din Oradea și 200 de lei pentru cei care nu au acest statut;
-taxa de înmatriculare – 100 de lei.
Domeniile de doctorat pentru care se pot face înscrieri la Universitatea din Oradea sunt: inginerie energetică, inginerie electrică, inginerie managerială, economie, istorie, filologie, științe biomedicale, geografie, sociologie.
d. Membrii Senatului Universității din Oradea au analizat și aprobat marți cuantumul taxelor percepute pentru examene și cursuri de pregătire ale personalului didactic, organizate și gestionate de Departamentul pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic, în anul universitar 2012/2013. Astfel, pentru examenul de grad didactic II, inspecția specială pentru acordarea gradului didactic I ori pregătirea pentru concursul de ocupare a funcțiilor didactice din preuniversitar taxa este de 400 de lei. Pentru pregătirea de definitivat și gradul didactic II, ca și pentru colectivul de admitere la gradul didactic I, cadrele didactice interesate vor achita câte 200 de lei. Plafonul cel mai ridicat, de 500 de lei, revine inspecției speciale pentru recunoașterea doctoratului cu gradul didactic I.
Totodată, au fost aprobate taxele de școlarizare pentru studenții/cursanții care urmează modulul psihopedagogic. Pentru modulul de nivel I (licență), taxa este de 200 lei/an, studenții bugetați neplătind această sumă. În cazul modulului de nivel II (master) vor achita 300 de lei/an atât studenții de la forma cu taxă, cât și cei bugetați.
e. Senatul Universității din Oradea a dezbătut și aprobat marți Codul de asigurare a calității pentru procesele de educație și de cercetare din instituție. Acest document stabilește modul de organizare și funcționare al Sistemului de Evaluare și Asigurare a Calității din Universitate. Obiectivul major urmărit este îmbunătățirea continuă a managementului calității proceselor educaționale și de cercetare, coagularea eforturilor tuturor structurilor implicate în direcția racordării la cerințele mediului socio-economic, a mai bunei pregătiri a studenților în vederea inserției lor pe piața muncii, a intensificării cercetării științifice, în consens cu strategia adoptată. (Diana Pătru)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:14 Ora standard a Europei de Est