Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Interviu cu dl Virgil Blage - noul director al economiștilor orădeni

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Pe distinsul profesor Virgil Blage l-am cunoscut în 2006 prin rezultatele de excepție obținute de elevii săi. Domnia sa face parte din categoria dascălilor – apostoli, născuți (nu făcuți) pentru această nobilă profesie, devenit un nume (și renume) în învățământul românesc.

De la 1 septembrie 2012, dl profesor a fost numit director al Colegiului Economic „Partenie Cosma”, iar joi (6 septembrie 2012), am realizat un interviu cu noul director al economiștilor orădeni.
-Domnule profesor, cu ce gânduri porniți la drum în noul an școlar în calitate de director al acestui prestigios colegiu?
-Cu gânduri pozitive, hai să spun, în primul și în primul rând.
Este o oportunitate extraordinară de a putea în cele din urmă să și fac demonstrația multor idei, hai să zicem planuri, pe care le-am construit până acuma doar la un nivel pur imaginar, să le transpun în realitate. E o ocazie minunată de a vedea dacă ceea ce am gândit sau ceea ce gândesc este util și benefic pentru școală.
-După o experiență vastă la catedră, de zeci de ani, la ce să ne așteptăm, cu ce noutăți veniți în plan managerial? Cu siguranță v-ați gândit la o schimbare...
-Sigur, o experiență de 31 de ani în învățământ, din care 30 de ani neîntrerupți în Colegiul Economic „Partenie Cosma” mă îndreptățesc să cred că se poate și altfel. Acești 30 de ani au fost inevitabil 30 de ani și de acumulări. Am putut să văd diferite stiluri manageriale. Sincer, aș dori să aduc ceva nou. Adică, vreau să fie o schimbare. Vreau să pun punct unui..., nu aș vrea să spun declin, ci unui trend negativ, de deteriorare, care a apărut în ultimii 20 de ani, în general în învățământ.
-În ce direcție, sub ce aspect vedeți acest trend negativ?
-Mai ales sub aspectul calității actului educațional, disciplinei, integrării tinerilor în societate.
Sunt de părere că școala trebuie să răspundă mai prompt nevoilor pieței. Până la urmă finalitatea școlii este ca acești copii să intre la o facultate, să continue studiile sau dacă nu, să-și găsească un loc de muncă. Și aceasta depinde foarte mult și de calitatea competențelor pe care le dobândesc în școală, iar competențele se dobândesc la ore.
-Care va fi prioritatea pentru realizarea planului managerial?
-Prioritatea principală este să recâștigăm ora didactică. Și sub aspectul întinderii, adică 50 de minute să fie 50 de minute de școală, și sub aspectul conținutului, copiii, în acele 50 de minute, să dobândească cunoștințe cu adevărat utile. Să avem efectiv satisfacția că suntem plătiți pentru ceea ce facem. Și-atuncea toate acestea vor concura la realizarea finalității procesului de învățământ.
-Vorbind de actul didactic, de ore, în ce sens vedeți schimbarea?
-Sigur, orele s-au făcut și se fac peste tot, dar cu mai multă sau mai puțină dăruire, cu mai multă sau mai puțină seriozitate, cu mai multă sau mai puțină eficiență. Eu zic că pe partea aceasta a laturii calitative a actului didactic trebuie să acționăm; în sensul stimulării profesorilor, sigur, ar trebui să vină și stimulul material, cu niște salarii mai bune, ca profesorii să se dedice în întregime actului didactic.
-Cum o veți face?
-În primul rând am să fiu alături de ei. Părerea mea este că un director trebuie să fie în școală, și trebuie să fie alături de colegii lui...
- Mai concret, cum veți fi alături de colegi?
-Desigur, noțiunea aceasta de a fi alături poate să ascundă foarte multe lucruri. Eu știu un proverb: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră” (râde)! Am putea trage niște învățăminte din acest proverb. În sensul că trebuie să fii prezent, să-i stimulezi, să-i încurajezi pe oameni să facă, nu să-i descurajezi. Nu este vorba de severitate, de a-i pedepsi, ci de a-i convinge să încerce să facă mai bine.
-Cum vedeți parteneriatul cu părinții, ce rol vor juca părinții în rezolvarea ecuației pentru obținerea succesului?
-Părinții trebuie atrași mult mai serios în activitatea școlii. Și lucrul acesta eu îl văd în felul următor: adică, nu atât am nevoie, sigur, e nevoie de sprijinul material al părinților sub formă de sponsorizare, dar în primul rând este nevoie de sprijinul lor moral și de prezența lor fizică în școală. Adică, vreau, efectiv, să-i văd alături de noi aicea în consiliul de adminstrație, în luarea deciziilor. Să dea greutate tuturor deciziilor prin prezența lor. Nu să fie o prezență doar la începutul anului, când stabilim niște lucruri la modul foarte teoretic, după care fugim și ne mai întâlnim iar la sfârșitul anului, când împărțim niște premii în careu. Eu cred că părinții trebuie să fie aici în luarea fiecărei decizii.
-Domnule director, după câte știm, colegiul economic funcționează în două schimburi. Până când?
-Până când vom avea și un al doilea corp de clădire. Cel puțin două clase, două rânduri de clase se vor alterna. Anul acesta începem, de exemplu, cu clasa a X-a după-masă, un semestru, iar clasa a IX-a va fi în semestrul II. Care e rolul părinților în această problemă? Noi trebuie să-i lămurim pe părinți în așa fel încât clasa a X-a să resimtă cât mai puțin dezavantajele acestui program.
-Cum?
-În primul rând mă gândesc la o mai bună supraveghere a copiilor, la siguranța copiilor, orele se vor termina în jurul orei 19. Mă gândesc la activitățile lor extrașcolare, care trebuiesc regândite, reproiectate, reașezate. Avem copii care fac parte din ansambluri sportive, cultural-artistice. Discutând cu părinții, să găsească modalitatea de a participa dimineața la acele activități sau să solicite scoaterea lor doar în cazuri cu totul și cu totul excepționale, nu pentru orice fleac. Să-i avem aici, să putem să luăm cu promtitudine măsuri de combatere a unor acte de indisciplină. Adică, ei trebuie să-și asume alături de noi acele sanțiuni disciplinare pe care școala le poate da elevilor. Consider că are o mai mare greutate întâlnirea dintre un părinte și un copil care a comis o abatere, întâlnire la care participă, pe lângă director și diriginte, de exemplu, un reprezentant al comitetului de părinți pe școală sau la nivelul clasei respective. I se dă o greutate mai mare deciziei.
-Așadar, pentru a elimina dezavantajele schimbului doi, trebuie să vă bateți pentru a continua lucrările în campus. Cum o veți face?
-Cunosc faptul că în programul pentru învățământ al Primăriei Oradea, problema noastră este pusă ca prioritate principală, ca prima prioritate. Pentru că altfel vom avea dificultăți mari. În condițiile actuale, noi nu putem funcționa eficient nici ca liceu teoretic, pentru că nu ne putem folosi sau dota laboratoarele care există pe care le utilizăm ca săli de clasă, dar nu putem funcționa nici ca liceu tehnologic pentru că nu avem laboratoarele necesare. Acum suntem ajutați. Þin să mulțumesc domnului director Matei Dan de la L.P.S. „Bihorul” pentru că am reușit să încheiem un parteneriat prin care ne pune la dispoziție baza sportivă a liceului, ceea ce este un lucru extraordinar. Apoi, mulțumim dnei directoare Man Antiana de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, cu care vom încheia un parteneriat pentru a putea utiliza baza materială pentru secția de alimentație publică și turism...
-Să revenim la programul managerial. Ce alte aspecte mai cuprinde programul?
-Programul meu mai cuprinde promovarea tinerilor. Anul acesta, de exemplu, am promovat foarte mulți tineri la clasele cele mai bune, ca diriginți. Am promovat foarte mulți tineri în comisiile de lucru ale școlii, vorbesc de profesori tineri. Din fericire, în jur de 60-65 la sută sunt tineri. Adică eu îi consider tineri până în jur de 40 - 45 de ani. Debutanți sunt mai puțini...
Dar sunt foarte multe lucruri de făcut. Acum trebuie să fac ordine în lucrurile mele și în gândurile mele.
„Pentru mine legalitatea este extrem de importantă”
-Trebuie să acționați rapid pentru că se apropie prima zi de școală. Cu ce veți începe?
- Cu regulamentele. Cu aplicarea strictă a legilor, a regulamentului de ordine interioară. Chiar acum lucrez la perierea regulamentului de ordine interioară.
-Ce nu v-a plăcut?
-Sincer, nu mi-au plăcut improvizațiile. În primul rând limba de lemn. În general, limbajul juridic este încâlcit. Nu mi-a plăcut cum s-au aplicat anumite aspecte legate de sancțiuni. În aplicarea lor trebuie mers etapizat, gradual. S-au luat oarecum la întâmplare, s-au creat anumite discrepanțe care au generat o stare de tensiune, de nervozitate a elevilor, de neîncredere a elevilor în seriozitatea sancțiunii și a acelora care o aplică, motiv pentru care am avut câteva incidente destul de neplăcute la sfârșitul anului trecut. Deci, eu cred până la urmă că regulamentele acestea nu sunt făcute pentru a pedepsi, ci pentru a preîntâmpina. Și în viziunea mea, trebuie să faci tot posibilul să sancționezi numai în momentul în care ai epuizat și ultima posibilitate de a îndrepta, de a convinge copilul să procedeze altfel. Să dau un exemplu. Este un copil care fumează în școală. L-a prins fumând. Amendarea lui nu este o soluție și nu este legală. Până acuma s-a procedat așa, dar nu este legal și eu așa ceva nu fac. Pentru mine legalitatea este extrem de importantă. În unitățile de învățământ, pot să fie aplicate doar sancțiuni disciplinare, sancțiunile contravenționale sau contravențiile nu sunt aplicate de către noi. Noi nu operăm cu amenzi. Nu este îndreptățit consiliul de administrație să introducă un asemenea gen de sancțiuni. Amenda poate fi eficientă din punct de vedere al adunării unui ban, dar nu acela este scopul în cele din urmă, pentru că școala nu este unitate comercială.
-Dar trebuie să se gospodărească...
-Trebuie să se gospodărească, dar atenție, vedeți că vorbim despre organizații. Organizațiile se împart în două mari categorii: organizațiile care au ca obiectiv precis, clar formulat obținerea profitului, e vorba de firme, în general, iar în cazul altor instituții, cum este școala, nu asta este preocuparea lor principală, profitul, ci aceea de a oferi o educație de calitate. Dacă noi sacrificăm, de exemplu, ideea scopului de a oferi o educație de cel mai înalt nivel pentru a obține profit, s-ar putea să pierdem din vedere scopul real. Dacă vrei neapărat bani, faci tot felul de compromisuri...
Acestea sunt câteva aspecte pe care le-am abordat cu noul director al economiștilor orădeni, dl profesor Virgil Blage. Promitem să revenim după confruntarea cu realitățile școlii în noua sa calitate, când domnia sa va putea spune cum a soluționat anumite cazuri și cum a reușit să schimbe în bine lucrurile. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:14:24 Ora standard a Europei de Est