Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Interviu cu dl Virgil Blage - noul director al economiștilor orădeni

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Pe distinsul profesor Virgil Blage l-am cunoscut în 2006 prin rezultatele de excepție obținute de elevii săi. Domnia sa face parte din categoria dascălilor – apostoli, născuți (nu făcuți) pentru această nobilă profesie, devenit un nume (și renume) în învățământul românesc.

De la 1 septembrie 2012, dl profesor a fost numit director al Colegiului Economic „Partenie Cosma”, iar joi (6 septembrie 2012), am realizat un interviu cu noul director al economiștilor orădeni.
-Domnule profesor, cu ce gânduri porniți la drum în noul an școlar în calitate de director al acestui prestigios colegiu?
-Cu gânduri pozitive, hai să spun, în primul și în primul rând.
Este o oportunitate extraordinară de a putea în cele din urmă să și fac demonstrația multor idei, hai să zicem planuri, pe care le-am construit până acuma doar la un nivel pur imaginar, să le transpun în realitate. E o ocazie minunată de a vedea dacă ceea ce am gândit sau ceea ce gândesc este util și benefic pentru școală.
-După o experiență vastă la catedră, de zeci de ani, la ce să ne așteptăm, cu ce noutăți veniți în plan managerial? Cu siguranță v-ați gândit la o schimbare...
-Sigur, o experiență de 31 de ani în învățământ, din care 30 de ani neîntrerupți în Colegiul Economic „Partenie Cosma” mă îndreptățesc să cred că se poate și altfel. Acești 30 de ani au fost inevitabil 30 de ani și de acumulări. Am putut să văd diferite stiluri manageriale. Sincer, aș dori să aduc ceva nou. Adică, vreau să fie o schimbare. Vreau să pun punct unui..., nu aș vrea să spun declin, ci unui trend negativ, de deteriorare, care a apărut în ultimii 20 de ani, în general în învățământ.
-În ce direcție, sub ce aspect vedeți acest trend negativ?
-Mai ales sub aspectul calității actului educațional, disciplinei, integrării tinerilor în societate.
Sunt de părere că școala trebuie să răspundă mai prompt nevoilor pieței. Până la urmă finalitatea școlii este ca acești copii să intre la o facultate, să continue studiile sau dacă nu, să-și găsească un loc de muncă. Și aceasta depinde foarte mult și de calitatea competențelor pe care le dobândesc în școală, iar competențele se dobândesc la ore.
-Care va fi prioritatea pentru realizarea planului managerial?
-Prioritatea principală este să recâștigăm ora didactică. Și sub aspectul întinderii, adică 50 de minute să fie 50 de minute de școală, și sub aspectul conținutului, copiii, în acele 50 de minute, să dobândească cunoștințe cu adevărat utile. Să avem efectiv satisfacția că suntem plătiți pentru ceea ce facem. Și-atuncea toate acestea vor concura la realizarea finalității procesului de învățământ.
-Vorbind de actul didactic, de ore, în ce sens vedeți schimbarea?
-Sigur, orele s-au făcut și se fac peste tot, dar cu mai multă sau mai puțină dăruire, cu mai multă sau mai puțină seriozitate, cu mai multă sau mai puțină eficiență. Eu zic că pe partea aceasta a laturii calitative a actului didactic trebuie să acționăm; în sensul stimulării profesorilor, sigur, ar trebui să vină și stimulul material, cu niște salarii mai bune, ca profesorii să se dedice în întregime actului didactic.
-Cum o veți face?
-În primul rând am să fiu alături de ei. Părerea mea este că un director trebuie să fie în școală, și trebuie să fie alături de colegii lui...
- Mai concret, cum veți fi alături de colegi?
-Desigur, noțiunea aceasta de a fi alături poate să ascundă foarte multe lucruri. Eu știu un proverb: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră” (râde)! Am putea trage niște învățăminte din acest proverb. În sensul că trebuie să fii prezent, să-i stimulezi, să-i încurajezi pe oameni să facă, nu să-i descurajezi. Nu este vorba de severitate, de a-i pedepsi, ci de a-i convinge să încerce să facă mai bine.
-Cum vedeți parteneriatul cu părinții, ce rol vor juca părinții în rezolvarea ecuației pentru obținerea succesului?
-Părinții trebuie atrași mult mai serios în activitatea școlii. Și lucrul acesta eu îl văd în felul următor: adică, nu atât am nevoie, sigur, e nevoie de sprijinul material al părinților sub formă de sponsorizare, dar în primul rând este nevoie de sprijinul lor moral și de prezența lor fizică în școală. Adică, vreau, efectiv, să-i văd alături de noi aicea în consiliul de adminstrație, în luarea deciziilor. Să dea greutate tuturor deciziilor prin prezența lor. Nu să fie o prezență doar la începutul anului, când stabilim niște lucruri la modul foarte teoretic, după care fugim și ne mai întâlnim iar la sfârșitul anului, când împărțim niște premii în careu. Eu cred că părinții trebuie să fie aici în luarea fiecărei decizii.
-Domnule director, după câte știm, colegiul economic funcționează în două schimburi. Până când?
-Până când vom avea și un al doilea corp de clădire. Cel puțin două clase, două rânduri de clase se vor alterna. Anul acesta începem, de exemplu, cu clasa a X-a după-masă, un semestru, iar clasa a IX-a va fi în semestrul II. Care e rolul părinților în această problemă? Noi trebuie să-i lămurim pe părinți în așa fel încât clasa a X-a să resimtă cât mai puțin dezavantajele acestui program.
-Cum?
-În primul rând mă gândesc la o mai bună supraveghere a copiilor, la siguranța copiilor, orele se vor termina în jurul orei 19. Mă gândesc la activitățile lor extrașcolare, care trebuiesc regândite, reproiectate, reașezate. Avem copii care fac parte din ansambluri sportive, cultural-artistice. Discutând cu părinții, să găsească modalitatea de a participa dimineața la acele activități sau să solicite scoaterea lor doar în cazuri cu totul și cu totul excepționale, nu pentru orice fleac. Să-i avem aici, să putem să luăm cu promtitudine măsuri de combatere a unor acte de indisciplină. Adică, ei trebuie să-și asume alături de noi acele sanțiuni disciplinare pe care școala le poate da elevilor. Consider că are o mai mare greutate întâlnirea dintre un părinte și un copil care a comis o abatere, întâlnire la care participă, pe lângă director și diriginte, de exemplu, un reprezentant al comitetului de părinți pe școală sau la nivelul clasei respective. I se dă o greutate mai mare deciziei.
-Așadar, pentru a elimina dezavantajele schimbului doi, trebuie să vă bateți pentru a continua lucrările în campus. Cum o veți face?
-Cunosc faptul că în programul pentru învățământ al Primăriei Oradea, problema noastră este pusă ca prioritate principală, ca prima prioritate. Pentru că altfel vom avea dificultăți mari. În condițiile actuale, noi nu putem funcționa eficient nici ca liceu teoretic, pentru că nu ne putem folosi sau dota laboratoarele care există pe care le utilizăm ca săli de clasă, dar nu putem funcționa nici ca liceu tehnologic pentru că nu avem laboratoarele necesare. Acum suntem ajutați. Þin să mulțumesc domnului director Matei Dan de la L.P.S. „Bihorul” pentru că am reușit să încheiem un parteneriat prin care ne pune la dispoziție baza sportivă a liceului, ceea ce este un lucru extraordinar. Apoi, mulțumim dnei directoare Man Antiana de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, cu care vom încheia un parteneriat pentru a putea utiliza baza materială pentru secția de alimentație publică și turism...
-Să revenim la programul managerial. Ce alte aspecte mai cuprinde programul?
-Programul meu mai cuprinde promovarea tinerilor. Anul acesta, de exemplu, am promovat foarte mulți tineri la clasele cele mai bune, ca diriginți. Am promovat foarte mulți tineri în comisiile de lucru ale școlii, vorbesc de profesori tineri. Din fericire, în jur de 60-65 la sută sunt tineri. Adică eu îi consider tineri până în jur de 40 - 45 de ani. Debutanți sunt mai puțini...
Dar sunt foarte multe lucruri de făcut. Acum trebuie să fac ordine în lucrurile mele și în gândurile mele.
„Pentru mine legalitatea este extrem de importantă”
-Trebuie să acționați rapid pentru că se apropie prima zi de școală. Cu ce veți începe?
- Cu regulamentele. Cu aplicarea strictă a legilor, a regulamentului de ordine interioară. Chiar acum lucrez la perierea regulamentului de ordine interioară.
-Ce nu v-a plăcut?
-Sincer, nu mi-au plăcut improvizațiile. În primul rând limba de lemn. În general, limbajul juridic este încâlcit. Nu mi-a plăcut cum s-au aplicat anumite aspecte legate de sancțiuni. În aplicarea lor trebuie mers etapizat, gradual. S-au luat oarecum la întâmplare, s-au creat anumite discrepanțe care au generat o stare de tensiune, de nervozitate a elevilor, de neîncredere a elevilor în seriozitatea sancțiunii și a acelora care o aplică, motiv pentru care am avut câteva incidente destul de neplăcute la sfârșitul anului trecut. Deci, eu cred până la urmă că regulamentele acestea nu sunt făcute pentru a pedepsi, ci pentru a preîntâmpina. Și în viziunea mea, trebuie să faci tot posibilul să sancționezi numai în momentul în care ai epuizat și ultima posibilitate de a îndrepta, de a convinge copilul să procedeze altfel. Să dau un exemplu. Este un copil care fumează în școală. L-a prins fumând. Amendarea lui nu este o soluție și nu este legală. Până acuma s-a procedat așa, dar nu este legal și eu așa ceva nu fac. Pentru mine legalitatea este extrem de importantă. În unitățile de învățământ, pot să fie aplicate doar sancțiuni disciplinare, sancțiunile contravenționale sau contravențiile nu sunt aplicate de către noi. Noi nu operăm cu amenzi. Nu este îndreptățit consiliul de administrație să introducă un asemenea gen de sancțiuni. Amenda poate fi eficientă din punct de vedere al adunării unui ban, dar nu acela este scopul în cele din urmă, pentru că școala nu este unitate comercială.
-Dar trebuie să se gospodărească...
-Trebuie să se gospodărească, dar atenție, vedeți că vorbim despre organizații. Organizațiile se împart în două mari categorii: organizațiile care au ca obiectiv precis, clar formulat obținerea profitului, e vorba de firme, în general, iar în cazul altor instituții, cum este școala, nu asta este preocuparea lor principală, profitul, ci aceea de a oferi o educație de calitate. Dacă noi sacrificăm, de exemplu, ideea scopului de a oferi o educație de cel mai înalt nivel pentru a obține profit, s-ar putea să pierdem din vedere scopul real. Dacă vrei neapărat bani, faci tot felul de compromisuri...
Acestea sunt câteva aspecte pe care le-am abordat cu noul director al economiștilor orădeni, dl profesor Virgil Blage. Promitem să revenim după confruntarea cu realitățile școlii în noua sa calitate, când domnia sa va putea spune cum a soluționat anumite cazuri și cum a reușit să schimbe în bine lucrurile. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”.

Trimite email
vineri, 19 aprilie 2024, 21:51:39 Ora de vară a Europei de Est