Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Interviu cu dl Virgil Blage - noul director al economiștilor orădeni

„În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”

Pe distinsul profesor Virgil Blage l-am cunoscut în 2006 prin rezultatele de excepție obținute de elevii săi. Domnia sa face parte din categoria dascălilor – apostoli, născuți (nu făcuți) pentru această nobilă profesie, devenit un nume (și renume) în învățământul românesc.

De la 1 septembrie 2012, dl profesor a fost numit director al Colegiului Economic „Partenie Cosma”, iar joi (6 septembrie 2012), am realizat un interviu cu noul director al economiștilor orădeni.
-Domnule profesor, cu ce gânduri porniți la drum în noul an școlar în calitate de director al acestui prestigios colegiu?
-Cu gânduri pozitive, hai să spun, în primul și în primul rând.
Este o oportunitate extraordinară de a putea în cele din urmă să și fac demonstrația multor idei, hai să zicem planuri, pe care le-am construit până acuma doar la un nivel pur imaginar, să le transpun în realitate. E o ocazie minunată de a vedea dacă ceea ce am gândit sau ceea ce gândesc este util și benefic pentru școală.
-După o experiență vastă la catedră, de zeci de ani, la ce să ne așteptăm, cu ce noutăți veniți în plan managerial? Cu siguranță v-ați gândit la o schimbare...
-Sigur, o experiență de 31 de ani în învățământ, din care 30 de ani neîntrerupți în Colegiul Economic „Partenie Cosma” mă îndreptățesc să cred că se poate și altfel. Acești 30 de ani au fost inevitabil 30 de ani și de acumulări. Am putut să văd diferite stiluri manageriale. Sincer, aș dori să aduc ceva nou. Adică, vreau să fie o schimbare. Vreau să pun punct unui..., nu aș vrea să spun declin, ci unui trend negativ, de deteriorare, care a apărut în ultimii 20 de ani, în general în învățământ.
-În ce direcție, sub ce aspect vedeți acest trend negativ?
-Mai ales sub aspectul calității actului educațional, disciplinei, integrării tinerilor în societate.
Sunt de părere că școala trebuie să răspundă mai prompt nevoilor pieței. Până la urmă finalitatea școlii este ca acești copii să intre la o facultate, să continue studiile sau dacă nu, să-și găsească un loc de muncă. Și aceasta depinde foarte mult și de calitatea competențelor pe care le dobândesc în școală, iar competențele se dobândesc la ore.
-Care va fi prioritatea pentru realizarea planului managerial?
-Prioritatea principală este să recâștigăm ora didactică. Și sub aspectul întinderii, adică 50 de minute să fie 50 de minute de școală, și sub aspectul conținutului, copiii, în acele 50 de minute, să dobândească cunoștințe cu adevărat utile. Să avem efectiv satisfacția că suntem plătiți pentru ceea ce facem. Și-atuncea toate acestea vor concura la realizarea finalității procesului de învățământ.
-Vorbind de actul didactic, de ore, în ce sens vedeți schimbarea?
-Sigur, orele s-au făcut și se fac peste tot, dar cu mai multă sau mai puțină dăruire, cu mai multă sau mai puțină seriozitate, cu mai multă sau mai puțină eficiență. Eu zic că pe partea aceasta a laturii calitative a actului didactic trebuie să acționăm; în sensul stimulării profesorilor, sigur, ar trebui să vină și stimulul material, cu niște salarii mai bune, ca profesorii să se dedice în întregime actului didactic.
-Cum o veți face?
-În primul rând am să fiu alături de ei. Părerea mea este că un director trebuie să fie în școală, și trebuie să fie alături de colegii lui...
- Mai concret, cum veți fi alături de colegi?
-Desigur, noțiunea aceasta de a fi alături poate să ascundă foarte multe lucruri. Eu știu un proverb: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră” (râde)! Am putea trage niște învățăminte din acest proverb. În sensul că trebuie să fii prezent, să-i stimulezi, să-i încurajezi pe oameni să facă, nu să-i descurajezi. Nu este vorba de severitate, de a-i pedepsi, ci de a-i convinge să încerce să facă mai bine.
-Cum vedeți parteneriatul cu părinții, ce rol vor juca părinții în rezolvarea ecuației pentru obținerea succesului?
-Părinții trebuie atrași mult mai serios în activitatea școlii. Și lucrul acesta eu îl văd în felul următor: adică, nu atât am nevoie, sigur, e nevoie de sprijinul material al părinților sub formă de sponsorizare, dar în primul rând este nevoie de sprijinul lor moral și de prezența lor fizică în școală. Adică, vreau, efectiv, să-i văd alături de noi aicea în consiliul de adminstrație, în luarea deciziilor. Să dea greutate tuturor deciziilor prin prezența lor. Nu să fie o prezență doar la începutul anului, când stabilim niște lucruri la modul foarte teoretic, după care fugim și ne mai întâlnim iar la sfârșitul anului, când împărțim niște premii în careu. Eu cred că părinții trebuie să fie aici în luarea fiecărei decizii.
-Domnule director, după câte știm, colegiul economic funcționează în două schimburi. Până când?
-Până când vom avea și un al doilea corp de clădire. Cel puțin două clase, două rânduri de clase se vor alterna. Anul acesta începem, de exemplu, cu clasa a X-a după-masă, un semestru, iar clasa a IX-a va fi în semestrul II. Care e rolul părinților în această problemă? Noi trebuie să-i lămurim pe părinți în așa fel încât clasa a X-a să resimtă cât mai puțin dezavantajele acestui program.
-Cum?
-În primul rând mă gândesc la o mai bună supraveghere a copiilor, la siguranța copiilor, orele se vor termina în jurul orei 19. Mă gândesc la activitățile lor extrașcolare, care trebuiesc regândite, reproiectate, reașezate. Avem copii care fac parte din ansambluri sportive, cultural-artistice. Discutând cu părinții, să găsească modalitatea de a participa dimineața la acele activități sau să solicite scoaterea lor doar în cazuri cu totul și cu totul excepționale, nu pentru orice fleac. Să-i avem aici, să putem să luăm cu promtitudine măsuri de combatere a unor acte de indisciplină. Adică, ei trebuie să-și asume alături de noi acele sanțiuni disciplinare pe care școala le poate da elevilor. Consider că are o mai mare greutate întâlnirea dintre un părinte și un copil care a comis o abatere, întâlnire la care participă, pe lângă director și diriginte, de exemplu, un reprezentant al comitetului de părinți pe școală sau la nivelul clasei respective. I se dă o greutate mai mare deciziei.
-Așadar, pentru a elimina dezavantajele schimbului doi, trebuie să vă bateți pentru a continua lucrările în campus. Cum o veți face?
-Cunosc faptul că în programul pentru învățământ al Primăriei Oradea, problema noastră este pusă ca prioritate principală, ca prima prioritate. Pentru că altfel vom avea dificultăți mari. În condițiile actuale, noi nu putem funcționa eficient nici ca liceu teoretic, pentru că nu ne putem folosi sau dota laboratoarele care există pe care le utilizăm ca săli de clasă, dar nu putem funcționa nici ca liceu tehnologic pentru că nu avem laboratoarele necesare. Acum suntem ajutați. Þin să mulțumesc domnului director Matei Dan de la L.P.S. „Bihorul” pentru că am reușit să încheiem un parteneriat prin care ne pune la dispoziție baza sportivă a liceului, ceea ce este un lucru extraordinar. Apoi, mulțumim dnei directoare Man Antiana de la Colegiul Tehnic „Andrei Șaguna”, cu care vom încheia un parteneriat pentru a putea utiliza baza materială pentru secția de alimentație publică și turism...
-Să revenim la programul managerial. Ce alte aspecte mai cuprinde programul?
-Programul meu mai cuprinde promovarea tinerilor. Anul acesta, de exemplu, am promovat foarte mulți tineri la clasele cele mai bune, ca diriginți. Am promovat foarte mulți tineri în comisiile de lucru ale școlii, vorbesc de profesori tineri. Din fericire, în jur de 60-65 la sută sunt tineri. Adică eu îi consider tineri până în jur de 40 - 45 de ani. Debutanți sunt mai puțini...
Dar sunt foarte multe lucruri de făcut. Acum trebuie să fac ordine în lucrurile mele și în gândurile mele.
„Pentru mine legalitatea este extrem de importantă”
-Trebuie să acționați rapid pentru că se apropie prima zi de școală. Cu ce veți începe?
- Cu regulamentele. Cu aplicarea strictă a legilor, a regulamentului de ordine interioară. Chiar acum lucrez la perierea regulamentului de ordine interioară.
-Ce nu v-a plăcut?
-Sincer, nu mi-au plăcut improvizațiile. În primul rând limba de lemn. În general, limbajul juridic este încâlcit. Nu mi-a plăcut cum s-au aplicat anumite aspecte legate de sancțiuni. În aplicarea lor trebuie mers etapizat, gradual. S-au luat oarecum la întâmplare, s-au creat anumite discrepanțe care au generat o stare de tensiune, de nervozitate a elevilor, de neîncredere a elevilor în seriozitatea sancțiunii și a acelora care o aplică, motiv pentru care am avut câteva incidente destul de neplăcute la sfârșitul anului trecut. Deci, eu cred până la urmă că regulamentele acestea nu sunt făcute pentru a pedepsi, ci pentru a preîntâmpina. Și în viziunea mea, trebuie să faci tot posibilul să sancționezi numai în momentul în care ai epuizat și ultima posibilitate de a îndrepta, de a convinge copilul să procedeze altfel. Să dau un exemplu. Este un copil care fumează în școală. L-a prins fumând. Amendarea lui nu este o soluție și nu este legală. Până acuma s-a procedat așa, dar nu este legal și eu așa ceva nu fac. Pentru mine legalitatea este extrem de importantă. În unitățile de învățământ, pot să fie aplicate doar sancțiuni disciplinare, sancțiunile contravenționale sau contravențiile nu sunt aplicate de către noi. Noi nu operăm cu amenzi. Nu este îndreptățit consiliul de administrație să introducă un asemenea gen de sancțiuni. Amenda poate fi eficientă din punct de vedere al adunării unui ban, dar nu acela este scopul în cele din urmă, pentru că școala nu este unitate comercială.
-Dar trebuie să se gospodărească...
-Trebuie să se gospodărească, dar atenție, vedeți că vorbim despre organizații. Organizațiile se împart în două mari categorii: organizațiile care au ca obiectiv precis, clar formulat obținerea profitului, e vorba de firme, în general, iar în cazul altor instituții, cum este școala, nu asta este preocuparea lor principală, profitul, ci aceea de a oferi o educație de calitate. Dacă noi sacrificăm, de exemplu, ideea scopului de a oferi o educație de cel mai înalt nivel pentru a obține profit, s-ar putea să pierdem din vedere scopul real. Dacă vrei neapărat bani, faci tot felul de compromisuri...
Acestea sunt câteva aspecte pe care le-am abordat cu noul director al economiștilor orădeni, dl profesor Virgil Blage. Promitem să revenim după confruntarea cu realitățile școlii în noua sa calitate, când domnia sa va putea spune cum a soluționat anumite cazuri și cum a reușit să schimbe în bine lucrurile. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „În curtea în care dulăul latră, nu este nimeni mușcat, dar nici hoțul nu intră”.

Trimite email
joi, 1 mai 2025, 12:31:28 Ora de vară a Europei de Est