Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Vin de bunăvoie la reîmprospătarea cunoștințelor”

Tradiția bunelor rânduieli la Școala Gimnazială „Dacia”

„Vin de bunăvoie la reîmprospătarea cunoștințelor”

Vineri (7 septembrie 2012), la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea, am dat cu ochii de copii chiar în fața școlii, în holul de la intrare, dar și în unele săli de clasă.

„Dacă veneați mai devreme, ne găseați în clasă. Elevii mei sunt cei pe care i-ați văzut în fața școlii. Acum pleacă acasă. Toată săptămâna au fost prezenți la recapitulări. Vin de bunăvoie la reîmprospătarea cunoștințelor. Fiind absolvenți de clasa a IV-a, ne-am propus să recapitulăm materia la matematică și gramatică. Zicem noi că este un bun obicei încetățenit în școala noastră. S-ar putea ca în clasa a IV-a D, la doamna Costin Maria, să-i mai găsiți în sala de clasă”, ne spune doamna profesor Florica Hava, pe care am găsit-o în hol, ieșise să-și petreacă elevii.
Tot în hol, am dat de Giulia Romocsa din clasa a V-a, eleva dnei profesor Meda Horjan, pe care am admirat-o mai zilele trecute pe scena Festivalului „Suflet de stea”. Acum Giulia își mângâia frumusețea de cățelușă pe care o ținea în brațe, pe Bella (care are doar 3 luni). Alături, lângă geam, așteptau doi frați, Anastasia și Andrei Șaguna. „O așteptăm pe mami să vină de la domnul director, ne-a explicat Anastasia. Eu merg în clasa a V-a și vreau să mă fac artistă, de aceea mă transfer la Liceul de Artă; doresc să învăț să cânt la flaut. Andrei, fratele meu, e în clasa a IV-a”.
Pe coridorul din dreapta, doamna profesor Lia Popovici ne întâmpină cu găleata plină cu apă. E semn bun: ne va merge bine! O lăsăm să-și ducă apa în clasă și intrăm în a IV-a B, unde o găsim pe Bia și pe doamna învățătoare prof. Diana Zlibuț. Bianca Rada Petruț ținea în mâini un desen și o diplomă. „Îmi pare rău că trebuie să vă dau o veste proastă, ne întâmpină doamna învățătoare. Bianca ne va părăsi cât de curând. Pleacă cu părinții în Statele Unite ale Americii. I-am dat să-și ducă acasă premiul I pe care l-a câștigat cu acest desen la cea de-a II-a ediție a concursului național de creație „Culorile copilăriei”, derulat în cadrul proiectului național „Dulce Românie, suflet românesc”.
În sala clasei a II-a E, doamna învățătoare prof. Aurelia Popovici își făcea ordine, selecție printre planșe, materiale și desene, ordonându-le pe categorii. Cam aceleași preocupări le aveau și doamnele învățătoare Cheregi Felicia (din a II-a B), Fabian Simona (a IV-a A) și Feier Aurora (a IV-a C). „Îmi selectez materialul. Având clasa a IV-a acum, pregătesc hărțile; în a IV-a avem două materii noi, istorie și geografie, iar aceste planșe ne vor fi de un real folos”, ne explică doamna Aurora Feier, prezentându-ne planșe și ilustrații cu Decebal și Burebista...
„Suntem o clasă de olimpici și vedete”
Intrând în sala clasei a IV-a D (D de la „deștept”, vorba doamnei învățătoare prof. Maria Costin), suntem avertizați din start: „Suntem o clasă de olimpici și vedete, ne-o spune verde în față doamna învățătoare. Olimpicii sunt în clasă, vedetele, pe stadion!”
Elevii clasei a IV-a D erau în bănci și se luptau cu matematica: Andrei Vlad și Marius Bubui sunt cei mai tari, dar nici ceilalți nu se lasă: Iulia Pop, Maria Albu, Alex Sabău (locul I la Lumina Math), Darian Tirla, Alexandru Lascu, Daria Ardelean, Alisa Leucuța, Andra Cloștorfeanu – liderul clasei, Carina Cîmpianu – campioană națională la înot, Alexia Tonț și Alexandra Fetea. „Ieri am avut și mai mulți în clasă. Vin de bunăvoie la pregătiri. Le-am spus la sfârșitul clasei a IV-a să vină să recapitulăm la matematică și gramatică, iar acum mă bucur să-i văd preocupați de a-și aminti ceea ce au învățat în a IV-a. Ceilalți sunt la fotbal și la polo: Silaghi Ray, Reti-Gheți Flaviu, Mureșan Paul și Chiș Alexandru sunt la fotbal; ei joacă la F.C. Bihor; Vilciuc David și Marius Budurean fac polo...
V-am avertizat din start că aveți de a face cu o clasă de olimpici și vedete. Acești copii au obținut circa 100 de premii naționale, dar nu numai la matematică. Teodora Poșta e printre cei mai buni din școală la limba română, la evaluarea națională, la barajul pe țară, a câștigat un aparat foto; foarte bune la română sunt și Adriana Boroș și Julia Pop. La fel de bine mă pot mândri și cu foștii mei elevi care în acest an au absolvit clasa a VIII-a D: Victor Balaj, Carina Pere și Alex Mărculescu au luat 10 la mate, iar Maria Ungur – 10 la română; în plus, Maria Ungur și Carina Pere au absolvit gimnaziul cu media generală 10”.
„Începem anul școlar cu o inaugurare”
Ultimul cuvânt în cadrul reportajului de față îl are directorul școlii, dl prof. dr. Florian Hava.
-Dle director, cu ce noutăți veniți la început de nou an școlar, după cel „vechi”, încheiat cu succes, gândindu-ne la cele 1.497 de premii și mențiuni?
-După un asemenea bilanț strălucitor, nu pot fi decât optimist. Am încredere deplină în forța și puterea colectivului de cadre didactice și elevi că și în acest an școlar suntem în stare de aceleași performanțe notabile.
Cât privește capitolul noutăți, nu putem să nu confirmăm, pentru că și în vară s-a muncit. Au continuat lucrările la noua sală de sport, iar inaugurarea o așteptăm chiar în prima zi de școală. Tot în vară s-a făcut licitația pentru reabilitarea clădirii, în cadrul unui proiect în parteneriat cu Primăria Oradea, pentru refacerea canalizării, schimbarea pardoselii și a instalației electrice; amenajarea unui parc de joacă în curtea laterală, spre muzeu, unde se lucrează deja, iar parcul începe să prindă contur.
În plan didactic, noutățile țin de cele trei clase pregătitoare, cu trei cadre noi: Amalia Ciorba, Liliana Alexandra Luțaș și Gheorghina Letiția Buzlea. Pentru aceste clase am achiziționat mobilier special, compus din măsuțe și scaune care pot fi reglate în funcție de copil. Și tot o noutate a acestui an școlar ar fi cele patru unități de învățământ preșcolar care ne-au fost arondate, grădinițele nr. 5, 9, 12 și 43, cu un efectiv de circa 200 de copii și 18 educatoare.
Revenind la ceea ce spuneam la începutul discuției noastre, succesul repurtat de acest colectiv minunat de dascăli și elevi nu poate să nu nască noi izbânzi, de care să ne bucurăm și în acest an școlar”. Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Vin de bunăvoie la reîmprospătarea cunoștințelor”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:36:44 Ora standard a Europei de Est