Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție

Din 2 septembrie în 4 octombrie

La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție

La Școala din Tărian am ajuns ultima oară în 2 septembrie 2010, dar am revenit joi, 4 octombrie 2012.

Peste tot, omul sfințește locul, iar la Tărian, ne-am revăzut cu Delia Bondar, profesorul de educație fizică și sport, care a reușit cu elevii săi să umple un dulap cu trofee, diplome și medalii. Vivia Vancea este dublu campion județean la 600 și la 800 m; Larius Ungureanu s-a clasat pe locul III la cros, iar Dora Delean a obținut două locuri I (la aruncarea mingii de oină, respectiv la 600 m) și un loc II la 150 m; Diana Canalaș deține locul III la săritura în lungime; Samuel Bulancea are în palmares un loc II la cros, câștigat la Băile Felix și un loc III, tot la cros, la „Toamna orădeană”. Și Gabriel Durgheu a urcat pe podiumul județean la cros,  la Băile Felix, pe cea mai înaltă treaptă. Elevii dnei profesor Delia Bondar mai dețin un loc II cu echipa la „Pescărușii albaștri”, concurs interdisciplinar pe teme de cunoașterea mediului, un premiu special cucerit la Festivalul județean „Lumea dansului” și tot un premiu special și la concursul de creație artistico-plastică organizat de Asociația Pro Educația Bucoveanu și Fundația Crimion din Ungaria, unde 12 elevi au fost premiați cu o excursie la Săldăbagiu de Munte. Pe vineri (12 oct.), doamna profesor ne-a invitat să-i pozăm elevii la crosul care se va desfășura la Oradea, în cadrul „Toamnei orădene”.
„Mai întâi trebuie să le ofer și pe urmă pot să am pretenții”
Din toamnă, Școala Gimnazială Nr. 1 din Tărian are un nou director, în persoana doamnei profesor Adriana Paul, numită prin decizia inspectorului școlar general Daniel Negrean, până la organizarea concursului de directori. Am găsit-o pe doamna director în noua sală profesorală, la calculator, alături de Delia Bondar.
„Am făcut o „rocadă” („mare” – zicem noi – n.n.). Am mutat sala profesorală în bibliotecă, din motive de spațiu, și am dotat sala profesorală cu calculator, imprimantă și xerox. Sunt de principiu că mai întâi trebuie să le ofer și pe urmă pot să am pretenții. Regula este valabilă atât în cazul elevilor, cât și în cazul colegilor profesori”, ne-a explicat doamna director. Împreună am vizitat școala și grădinița. Am dorit să cunoaștem condițiile în care învață elevii din clasa pregătitoare, preșcolarii, dar și ceilalți elevi.
Până să ajungem, la cei mici, am trecut să-i vedem pe gimnaziști. La sfâșitul orei de muzică, dl profesor Mihai Jula a organizat un concurs de karaoke. În corpul de clădire din spate, i-am cunoscut pe cei mai mici școlari, dar și pe preșcolari.
În clasa pregătitoare învață 20 de prichindei, îndrumați de prof. Victoria Topan. Vâzând atmosfera și desenul de toamnă, am intrat în vorbă cu ei pe tema anotimpului autumnal. Pentru a fi cât mai credibili și convingători, ei au apelat la cântec: „A, a, a, acum e toamnă, da!” În grupele preșcolarilor ne-a surprins în mod plăcut bogăția de materiale didactice și un arsenal întreg de materiale pentru educarea micului pieton, ceea ce nu am mai găsit în nicio școală sau grădiniță.
La nivelul comunei Girișu de Criș învață 306 elevi și preșcolari, la Girișu de Criș ființează două clase în regim simultan (clasa pregătitoare, clasa I și a II-a; iar în cealaltă clasă, elevii din a III-a și a IV-a); preșcolarii din Giriș sunt cuprinși într-o grupă mixtă. În schimb, la Tărian vorbim de clase distincte: cinci clase în ciclul primar la secția română (clasa pregătitoare – înv. Victoria Topan, clasa I -  înv. Ramona Răcean, a II-a – înv. Simona Mușet, a III-a – înv. Corina Cadar și a IV-a – înv. Ardai Hajnalka; plus încă două la secția maghiară (acestea două sunt în regim simultan, îndrumate de înv. Szabo Erika și Cuibuș Monika). La gimnaziu, sunt patru clase (a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a), câte un rând de clase.
La anul, Școala din Tărian va intra în reparație capitală
Clasele pregătitoare au fost dotate cu mobilier special rabatabil.
„Pentru anul viitor, dl primar Ioan Pașca (aflat la al treilea mandat în fruntea Primăriei Girișu de Criș – n.n.) ne-a promis reparație capitală la Școala din Tărian”, ține să sublinieze doamna director Adriana Paul. Să mai spunem că la Tărian există un teren de sport asfaltat în curtea școlii, teren de joacă, cabinet de informatică și bibliotecă școlară, școala este supravegheată de camere video, iar în fiecare din cele două școli există tablă Smart încă din 2007.  
Proiecte multe și importante
„S-a depus un proiect pentru înființarea unei grupe de grădiniță cu program prelungit. Avem o convenție de colaborare cu Fundația Betania pentru programul „Școală după școală” cu 35 de copii, în majoritate romi. Acestor copii li se asigură rechizite, o masă caldă zilnic, precum și un învățător plătit de fundație pentru cele două ore pe zi. Și domnul primar le asigură acestor copii o masă pe săptămână”, ne-a spus doamna director.
Așa după cum aveam să aflăm școlile din comuna Girișu de Criș sunt tari în programe și proiecte. Există un Program de Cooperare Transfrontalieră care se derulează în perioada 2007-2013, cu parteneri din Ungaria (Școala „Bocskai Istvan” și Primăria din Biharkerestes), Primăria Girișu de Criș și Zona Metropolitană. De ani buni, Fundația RO-MAN-AID din Insulele Man (UK) desfășoară un program de prevenire a abandonului școlar, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Primăria Girișu de Criș și Asociația Filantropia din Oradea. Trecând pe la Primăria și pe la Școala din Girișu de Criș, aveam să-i surprindem pe copii în timpul programului „After School”, alături de Francesca și dna Rosa Drown - directorul Fundației RO-MAN-AID, pe care am cunoscut-o în urmă cu 3 ani, la spectacolul prezentat în 27 martie 2009, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Oradea.
Atunci avem să aflăm despre  proiectul comunitar internațional de prevenire și stingere a incendiilor care se derulează din 2008 și vizează înființarea unui serviciu civil de pompieri la Girișu de Criș. Isle of Man Government prin Isle of Man Overseas Aid Committee a sponsorizat Primăria cu două autospeciale (pe care le-am pozat joi în garajul primăriei), echipament, training specializat și sisteme anti-incendii pentru școli...
„Punți între sat și oraș”
Bogatul portofoliu de programe și proiecte mai cuprinde: un proiect aflat în derulare cu Liceul Teologic Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea, intitulat „Punți între sat și oraș”; un partenerit cu Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea – „Satul și orașul în același univers”, iar din acest an școlar se va derula un proiect („Astronomia”), în parteneriat cu Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea.
Nu vom încheia reportajul nostru, fără să nu amintim și despre cele trei competiții naționale la care au participat cu succes și elevii din Tărian. La Campania Globală Salvați Copiii – „Drepturi de la naștere” (din 25 aprilie 2012), din cele 4.000 de lucrări primite, 35 au fost expuse la Muzeul Național de Artă din București, iar între cele 35, două aparțin elevilor din Tărian. Tot în anul școlar trecut, elevii din Tărian au participat la Concursul național de teatru „Minigong” de la Hunedoara, unde elevii din clasa a VII-a, îndrumați de doamna profesor Adriana Paul, au obținut o mențiune, cu piesa „O inspecțiune”; de la același concurs, elevii din clasa a III-a, îndrumați de doamna prof. Ioana Dacin, s-au întors tot cu o mențiune; ei s-au prezentat cu sceneta „Veverițele vesele”. La cea de-a treia competiție națională, la Concursul național de creație literară „Culorile copilăriei”, desfășurat în cadrul proiectului național „Dulce Românie, suflet românesc”, eleva Oșvat Dumitrița a obținut premiul I, iar Uveges Klementina – premiul II. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Școala din Tărian, am descoperit campioni județeni, iar la Girișu de Criș, „After School” cu tradiție.

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 01:46:34 Ora de vară a Europei de Est