Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A fost lansată Revista Psihopedagogiei Speciale

Joi, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea

A fost lansată Revista Psihopedagogiei Speciale

Joi, 11 octombrie 2012, la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai” din Oradea a avut loc lansarea primului număr al Revistei Psihopedagogiei Speciale, apărut la Editura Didactica Militans din Oradea.

„Cunoaște-te pe tine însuți!”
În deschiderea evenimentului, doamna director Ligia Mirișan  s-a adresat asistenței în calitate de gazdă: „Nu în mod întâmplător are loc acest eveniment aici, pentru că iată, o bibliotecă cum este cea a noastră, care vedeți că este una construită, refăcută și realizată după criterii europene, reușește să devină o adevărată cetate de cultură și de învățătură”. Ca   director al cetății, domnia sa a făcut trimitere la celebrul dicton „Cunoaște-te pe tine însuți”, care, în aceste condiții, devine mai interesant și poate mai de actualitate, pentru că lumea de astăzi este o lume atât de contondentă, să zicem, atât de complicată și de controversată, încât poate că exact lansarea unei asemenea reviste ne îndeamnă să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine și să-i cunoaștem mai bine pe cei din jurul nostru, pentru că poate că lumea de astăzi are nevoie de oameni ca dumneavoastră, în primul rând, și de oameni ca noi toți ceilalți, capabili să dăm acestei lumi o altă dimensiune și o altă frumusețe...”
Invitat în prezidiu, distinsul profesor Ioan Chelemen a dat greutate evenimentului prin competența și experiența (de 30-38 de ani) pe care domnia sa le are în domeniul învățământului special. „Eu nu pot decât să apreciez acest demers. Și acest demers vine să facă o reparațiune, dacă vreți. Eu personal am încurajat-o pe Ioana când a înființat asociația, pentru că Ioana a înființat Asociația Psihopedagogilor din România. Am încurajat-o și pe Teodora când a înființat Asociația CES. Deși eu nu prea eram de acord atunci, pentru că spuneam că dacă mai înființează și Tileagdul o astfel de asociație, vom avea un conglomerat de asociații, ci trebuia ca toate școlile să vă uniți. Dar prin revista aceasta de psihopedagogie specială ați făcut un pas extraordinar și așa cum spunea și doamna Mirișan, este extraordinar că voi oferiți aici un spațiu de a se exprima pentru colegii din învățământul de educație specială, pentru colegii din învățământul de masă care lucrează în mod special cu o anumită categorie de copii. Și, în același timp, devine utilă poate și pentru cei care au astfel de copii cu cerințe educative speciale...”
Fiecare număr va avea o temă specifică psihopedagogiei speciale
În continuare, prof. dr. Angela Marușca, președintele Asociației Naționale a Profesorilor Psihopedagogi „Orizont” și prof. psihoped. Teodora Pantazi, președintele Asociației CES – „Colaborăm, Educăm, Sprijinim” au prezentat succint cele două asociații. Despre noua revistă de specialitate au dialogat, într-un chip inedit, totul îmbrăcând veșmântul unei povești, prof. psihopedagog Ioana Drugaș din partea ANPP „Orizont” și prof. psihoped. dr. Laura Bochiș din partea Asociației CES. „Povestea” lor, depănată „ca la carte”, a prezentat altfel ideea și conținutul revistei. „fiecare număr va avea o temă specifică psihopedagogiei speciale, care poate fi sugerată inclusiv de cititorii sau autorii revistei. Primul număr al revistei a fost dedicat „cadrului didactic din învățământul special și special integrat”.
Pentru a îmbina teoria cu practica și cercetarea cu noutățile din domeniu, fiecare număr al revistei va fi structurat pe mai multe capitole:
1.Abordări teoretice – articole ce fac trimitere la concepte și conținuturi pur teoretice.
2.Studii și cercetări – articole care au la bază o cercetare
3.Implicații practice – programe terapeutice, modele de activități, seturi de scale și fișe de lucru
4.Evenimente și noutăți – recenzii, lansarea, respectiv prezentarea unor proiecte sau alte evenimente ca și exemple de bune practici, care se vor păstra pe parcursul numerelor viitoare”.
Au fost amintiți apoi colectivul de redacție (coordonat de cei doi redactori-șefi, Ioana Drugaș și Laura Bochiș) și colaboratorii (celor două asociații): CCD Bihor, CSEI „Orizont” și CSEI nr. 1, Asociația Logopezilor din România și CSEI Cluj-Napoca.
O plăcută surpriză au furnizat invitații speciali, colegii de la Arad, invitați de Teodora Pantazi, care au răspuns prezent la lansare prin cei doi reprezentanți, ce s-au arătat încântați de lansarea revistei, deschiși la colaborare.
Pe agenda reuniunii au existat o avanpremieră, adică prezentarea temei numărului următor (Nr. 2 din 2013), care va fi „Deficiența mintală. Incursiuni în demersul evaluativ și recuperator”, avanpremieră urmată de workshop-ul „Redactarea și recenzarea unui articol de specialitate”.
Conducerea revistei mai dorește să se știe că articolele pentru numărul următor pot fi trimise pe adresa de e-mail a revistei până la 31 ianuarie 2013 – revistapsihopedagogieispeciale@gmail.com, tel. 0766/790.055.
Ne alăturăm celor care le doresc Ioanei și Laurei (întreg colectivului de redacție și colaboratorilor) satisfacții profesionale și câteva sute de numere de revistă utilă, îndrăgită, citită și căutată! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: A fost lansată Revista Psihopedagogiei Speciale.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:23:22 Ora standard a Europei de Est