Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Lucrătorul frontalier - noi perspective pe piața muncii în regiunile frontaliere”

Conferința internațională Jean Monnet

„Lucrătorul frontalier - noi perspective pe piața muncii în regiunile frontaliere”

Timp de trei zile, între 18 și 20 octombrie 2012, Universitatea din Oradea a găzduit conferința internațională Jean Monnet „Lucrătorul frontalier - noi perspective pe piața muncii în regiunile frontaliere”.

Este prima conferință internațională organizată în România pe această temă cu scopul de a găsi soluții concrete la probleme foarte importante pentru buna dezvoltare a regiunilor de frontieră. Dezbaterile s-au desfășurat pe trei ateliere:
1.Regiunea frontalieră ca spațiu al inovării europene
2.Lucrătorul frontalier – între legislația europeană și procedurile naționale
3.Libera circulație a forței de muncă în regiunile frontaliere.
Deschiderea conferinței a avut loc vineri, 19 octombrie 2012, în Aula Magna a Universității din Oradea, evenimentul științific fiind organizat de Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, în colaborare cu Institutul de Studii Euroregionale Oradea - Debrecen și Asociația Română de Relații Internaționale și Studii Europene.
La conferință și-au anunțat participarea specialiști din cinci țări: Franța (Paris III Sorbonne Nouvelle University), Germania (European Center for Minority Issues, Flensburg), Portugalia (Universitatea din Coimbra), Serbia (Institute of Comparative Law, Belgrad) și Ungaria (Universitatea din Debrecen), din centre universitare din țară (Universitatea din București, Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj - Napoca, Universitatea Vasile Goldiș din Arad și Universitatea din Oradea).
Conferința face parte din cadrul proiectului european de cercetare Jean Monnet, „The border, a space of innovation and cooperation in the European Union” (Frontiera, un spațiu al inovării și cooperării în Uniunea Europeană), care se desfășoară în perioada septembrie 2011 – august 2014, după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, lector univ. dr. Adrian - Claudiu Popoviciu, Departamentul de Relații Internaționale și Studii Europene.
Acțiunea Jean Monnet  - „una dintre cele mai populare forme de dezvoltare a studiilor europene”
În cuvântul său, dl decan Ioan Horga a vorbit despre acțiunea Jean Monnet, ca fiind „una dintre cele mai populare forme de dezvoltare a studiilor europene, prin sprijin financiar, acordat de către Comisia Europeană, an de an... Universitatea din Oradea a fost printre primele universități din România care a aplicat pentru proiecte în cadrul acțiunii Jean Monnet... În momentul de față, Universitatea din Oradea este purtătoare a 14 acțiuni, purtând semnătura acțiunii Jean Monnet..., mai mult Universitatea din Oradea a reușit să atragă finanțări prin 10 proiecte de module Jean Monnet, printr-un Centru de excelență „Jean Monnet” din cele patru centre de excelență J.M. existente în România, apoi printr-un proiect, care este Regina acțiunii J.M., înseamnă finanțarea cercetării... unui proiect coordonat de Universitatea din Oradea și care are 17 parteneri din 14 țări; un proiect care se va lăsa cu o platformă digitală accesibilă, tot ceea ce înseamnă surse primare și surse secundare cunoscute și care se va găsi pe site-ul Centrului european de cunoaștere virtuală din Luxemburg... Prin urmare, putem fi mândri că Universitatea din Oradea este unul dintre promotorii programului Jean Monnet în România. Este nu numai promotoare, dar, în același timp, a reușit să atragă fonduri care se ridică la un total de peste jumătate de milion de euro prin aceste proiecte. Nu am pus aicea în discuție proiectele de conferințe care au fost finanțate în anii anteriori...”, a mai spus dl decan Ioan Horga.
Doamna decan Floare Chipea (de la Facultatea de Științe Socio-Umane) a ținut să prezinte „rolul, aportul științelor sociale în general, a sociologiei în mod special, la dezbaterile contemporane, inclusiv la soluționarea unor probleme” în tematica respectivei conferințe internaționale Jean Monnet...
„Într-o societate a schimbării, reprezentanții științelor sociale, sociologii, pot contribui la orientarea modurilor de înțelegere a lumii, prin propunerea sau promovarea unor noi modele explicative mai adecvate realităților. Din acest punct de vedere, oamenii de știință nu trebuie să comunice doar între ei, ci să comunice și cu societatea. Nu doar sub forma cercetărilor sau a rapoartelor..., dar și în calitate de intelectuali publici” a subliniat doamna decan Floare Chipea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Lucrătorul frontalier - noi perspective pe piața muncii în regiunile frontaliere”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:37 Ora standard a Europei de Est