Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Artiștii Constanțiu Mara și John Mara expun la ICR Stockholm

Expoziția „Retrospective / Prospective”

Artiștii Constanțiu Mara și John Mara expun la ICR Stockholm

Institutul Cultural Român de la Stockholm prezintă la sediul său expoziția „Retrospective / Prospective” a artiștilor Constanțiu Mara și John Mara.

Expoziția va fi deschisă joi, 15 noiembrie 2012, doar cu câteva zile înainte ca pictorul Constanțiu Mara să aniverseze 75 de ani de viață. Cei doi pictori vor fi prezentați de istoricul de artă Irina Lazarescu.
Invitând tatăl și fiul să expună laolaltă în cadrul expoziției „Retrospective / Prospective”, ICR Stockholm propune o scurtă călătorie în istoria artei. Expoziția are, astfel, două componente. Prima prezintă o retrospectivă asupra operei multidisciplinare a lui Constanțiu Mara – picturi, sculpturi și ornamente povestesc despre o artă plină de curiozitate, care întotdeauna a găsit soluții creative la încercările ivite în cale. Cea de-a doua componentă – pictura lui John Mara – este repetitivă și investigativă. El a găsit o expresie care merită reprodusă și aprofundată. Prin creația sa, Constanțiu Mara invită la o poezie reflexivă, în timp ce John Mara ne oferă o simfonie ritmică de culori.
Expoziția este deschisă până pe 14 decembrie 2012.
Despre Constanțiu Mara
Constanțiu Mara s-a născut la Ineu, Arad în 1937. Pe parcursul lungii sale cariere artistice, Mara a realizat lucrări de conservare, dar și artă monumentală precum fresce, mozaicuri și vitralii în Suedia, România și Italia. Între 1964 și 1979 Constanțiu Mara a fost asistent la Universitatea Națională de Arte din București. În 1972, prin intermediul unei burse a Academiei Române, a avut ocazia să se specializeze în mozaic și vitralii în Franța și Italia.
În picturile sale, Mara folosește des teme din lumea teatrului. Aceasta a fost, încă de la început, o strategie de a se distanța de realitate și de arta impusă de sistemul totalitar. În acest fel, realitatea putea fi interpretată prin mai multe filtre, artistul reușind să pună în lumină ceea ce dorea. Prin măiestria cu care folosește diferitele tehnici tradiționale, combinată cu o abordare reflexivă și plină de curiozitate, Mara reușește să ne ofere, în tablourile sale, atât renașterea, cât și impresionismul.
Constanțiu Mara locuiește în Suedia din 1980. Aceasta este a doua sa expoziție organizată de ICR Stockholm.
Despre John Mara
John Mara s-a născut în 1972 la București. A venit în Suedia la vârsta de opt ani și încă din adolescență a început să studieze arta. A studiat ilustrația grafică și designul grafic la  Colegiul Universitar de Artă, Meserii și Design din Stockholm (Konstfack) și a continuat la School of Communication Arts din Londra. În următorii opt ani, când a lucrat ca art director, Mara nu a încetat însă să picteze.
Arta a fost mereu prezentă în viața lui John Mara. Este o moștenire la care copiii de artiști nu se gândesc întotdeauna. A lucra cu arta este o meserie ca oricare alta. Relația cu arta a existat încă de la început și Mara a avut, încă de timpuriu, păreri despre ce este și ce nu este artă. De exemplu, la vârsta de patru ani rupea cu îndârjire paginile care nu se potriveau în albumele scumpe ale tatălui său. Raționamentul era următorul: peisajul nu este artă, deoarece deja există în natură. Calder, pe de altă parte, a creat ceva ce nu a existat anterior.
Prin intermediul expresionismului abstract, al simțului pentru culori și compoziție, Mara creează autoportrete în care repetarea propriei semnături joacă un rol central. Pentru el pictura este ceva muzical. Uneori compoziția se construiește spontan, aleatoriu, în timp ce alteori necesită o planificare atentă. Raportul de culoare pulsează în ritmul numelui care apare în numeroasele straturi de vopsea; tablourile oscilează între text și imagine. Semnătura capătă rolul unei mantre într-un ritual în care picturile devin o parte din Mara însuși.
John Mara locuiește și lucrează la Stockholm.
Despre Irina Lazarescu
Irina Lazarescu este istoric de artă, pedagog, editor al revistei culturale suedeze Hjärnstorm, membru al grupului artistic Corso și lucrează la Palatul Culturii (Kulturhuset) din Stockholm. (Simona Buzatu)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 18:26:22 Ora standard a Europei de Est