Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seminar al coordonatorilor firmelor de exercițiu din regiunea Nord-Vest (județele Bihor și Cluj)

În cadrul Centrului de resurse de la C.T. „Mihai Viteazul”, Oradea

Seminar al coordonatorilor firmelor de exercițiu din regiunea Nord-Vest (județele Bihor și Cluj)

Vineri (9 noiembrie 2012), la Centrul de resurse de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”din Oradea, a avut loc un seminar la care au fost invitate cele 31 de cadre didactice arondate la acest centru, din 13 școli din regiunea Nord-Vest, județele Bihor și Cluj.

Este vorba despre cadrele didactice care participă la proiectul „Formarea cadrelor didactice din învățământul profesional și tehnic – profil servicii – pentru extinderea metodei moderne interactive de învățare în firma de exercițiu”.
După cum aveam să aflăm de la directorul colegiului, dl prof. dr. Ruben Filimon, în urma unor rezultate meritorii obținute de-a lungul anilor de cadrele didactice și elevii acestui colegiu cu firmele de exercițiu (tranzacții, participări la târguri, premii la târguri, certificate marca de calitate, care atestă performanța organizației, participări la competiții Business Plan...), colegiul a devenit unul din cele două centre de resurse din regiunea Nord-Vest.
„În țară sunt 16 centre de resurse, câte două în fiecare din cele opt regiuni, toate sunt la colegiile economice. Noi suntem singurul colegiul tehnic din țară, care am aplicat și am fost selectați pentru a deveni  centru de resurse, pentru regiunea de Nord-Vest, pentru județele Bihor și Cluj.
Pentru noi este o mare mândrie că reprezentăm un alt gen de școală, o școală în care elevii sunt de altă factură decât cei de la colegiile economice, și totuși, noi reușim să ținem pasul cu aceste colegii de marcă din România, ne-a declarat coordonatorul centrului, doamna profesor Mariana Bara - formator național.
Acest seminar este parte componentă a unui proiect național care s-a derulat pe parcursul a aproape trei ani de zile deja și care a constat în formarea a 600 de cadre didactice de la profilul servicii pentru a extinde metoda modernă interactivă de învățare în firma de exercițiu. În acest proiect, cursanții au parcurs trei seminarii de formare; fiecare seminar a durat trei zile și jumătate, în urma cărora , ei primesc un certificat de competențe, ca profesor coordonator pentru firmele de exercițiu. O activitate componentă a proiectului este și acest seminar.
Ce urmărește, de fapt, centrul de resurse?
Să continue activitățile din proiect pe următorii cinci ani, să facem o diseminare a proiectului pentru viitor.
Ca centru de resurse, am elaborat: o organigramă a centrului, care cuprinde toate școlile arondate centrului nostru, am elaborat un plan de activitate pentru anul școlar 2012 - 2013, în care am prevăzut activități comune între școlile care sunt arondate la centru nostru, am făcut o procedură de comunicare, am elaborat o pagină de ziar în care popularizăm evenimentul, avem niște activități de lucru pe așa-numita metodă a cafenelei. Avem șase teme mari de dezvoltat și la fiecare cafenea există o gazdă, un profesor cu experiență, care primește pe rând șase grupuri de profesori, și fiecare pe rând își spune părerea despre tema respectivă. Se va discuta despre platforma Roct (un program în care noi ne înregistăm tranzacțiile, la nivel național), cum se organizează un târg al firmelor de exercițiu, despre marca de calitate, despre Business Plan, despre circuitul documentelor în firma de exercițiu...”
Tranzacții, lansări de FE, aniversări, târg regional, tabără antreprenorială...
În pauza de cafea, am abordat-o pe doamna profesor Mariana Bara pentru a afla câte ceva despre ceea ce și-a propus centrul să facă în viitor pentru profesorii coordonatori arondați centrului, dar mai ales pentru elevii celor 13 școli arondate.
„Ne-am propus să strângem legătura între profesorii coordonatori și mai ales între elevii care aparțin acestor școli. Și anume: să facem tranzacții între noi, să organizăm activități comune, cum sunt: lansări de firme de exercițiu, aniversări de firme, să organizăm un târg regional, la care să vină școli din Bihor și Cluj, dacă o să găsim și sponsori, o să organizăm și o tabără antreprenorială”.
Să mai spunem că la sfârșitul seminarului profesorilor participanți li s-au înmânat certificatele de competențe ca profesori coordonatori, Atestatul de formare continuă a personalului didactic, prin care se confirmă faptul că a dobândit un număr de 24 de credite profesionale transferabile.
26 de prof. coordonatori din 13 școli (7 din Bihor și 6 din Cluj)
La seminarul de vineri desfășurat în cadrul Centrului de resurse de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea au participat 26 de profesori coordonatori de la C.T. „Transilvania” din Oradea (prof. Șchiop Elisabeta), C.E. „Partenie Cosma” din Oradea (prof. Dan Laura), C.T. „Mihai Viteazul” din Oradea (prof. Rodica Tiutin, Ardelean Simona Violeta, Pop - Fele Camelia Aurora, Ile Florența Larisa, Pazuric Erika Krisztina), C.T. Vadu Crișului (prof. Ardelean Monica Viorica), C.T. „Unirea” din Ștei (prof. Rengle Victoria, Vieriu Constantin Cristian), Liceul Tehnologic Nr. 1 din Salonta, fostul Gr. Șc. Agricol (prof. Anton Floare, Buz Angela Rodica), Liceul Tehnologic „Horea” din Marghita, fost Gr. Șc. Agricol „Horea” (prof. Sabău Gabriela Olimpia, Sabău Remus Mircea), Colegiul Tehnic Turda, județul Cluj (prof. Mitran Mariana Dorina), Colegiul „Emil Negruțiu” din Turda – Cluj (prof. Bătinaș Ramona, Vasarhelyi Beatrisz), C. E. „Iulian Pop” din Cluj-Napoca (prof. Șchiop Alina Elisabeta, Mălinaș Andrei, Crețu Elena), C.T. „Victor Ungureanu” din Câmpia Turzii, județul Cluj (prof. Băginean Mirela, Cherecheș Monica), Lic. Teoretic „Apaczai Csere Janos” din Cluj – Napoca (prof. Palfy Hajnalka Eva, Filep Judith), Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Dej – Cluj, fost Gr. Șc. „C-tin Brâncuși” (prof. Chender Maria Marcela și Viman Maria).
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze (76 de poze), accesați Galeria foto: Seminar al coordonatorilor firmelor de exercițiu din regiunea Nord-Vest (județele Bihor și Cluj).

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:12:43 Ora standard a Europei de Est