Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Carnavalul vitaminelor la grupa doamnei prof. Anima Vereș

Mai încrezător fără televizor

Carnavalul vitaminelor la grupa doamnei prof. Anima Vereș

Preșcolarii Grupei mari A de la Grădinița Nr. 48 (structura Grădiniței Nr. 34 din Oradea) și-au încântat ieri (15 noiembrie 2012) părinții și pe doamna educatoare, prof. Anima Vereș, într-un „spectacol” al fructelor și legumelor.

În cadrul unui proiect educațional interjudețean „Pro Cariere”, cu tema „Mai încrezător fără televizor”, doamna profesor a făcut o pledoarie pentru o viață sănătoasă, consumând fructe și legume proaspete și ecologice, stând mai departe de televizor, și găsind alte preocupări, precum jocuri în aer liber.
Împărțiți în două grupe: grupa fructelor în stânga și cea a legumelor în dreapta, activitatea a fost o adevărată lecție model, interactivă, bună de ținut la un cerc pedagogic sau în cadrul unei comisii metodice, în care copiii au excelat în răspunsuri exacte, jucând teatru și făcând dovada unor multiple calități și abilități, iar doamna profesor și-a etalat măiestria pedagogică, tactul și profesionalismul în conversația euristică, problematizarea și evaluarea în chip neașteptat a unor cunoștințe pluridisciplinare. Prezentându-le cartonașele cu fructele și legumele pe care ei înșiși le reprezentau în fapt, prin costumația adoptată, s-au evaluat și consolidat cunoștințe de vocabular, fonetică și gramatică; s-au recunoscut imaginile, s-au despărțit cuvintele în silabe, s-a identificat sunetul inițial, stabilindu-se apoi legătura cu reprezentarea grafică a sunetului, prin intuirea și citirea literei corespunzătoare, literă înscrisă pe spatele cartonașului.
Analizând activitatea, la fel de încântată s-a arătat și dna prof. Lenuța Ruja (de la Grădinița nr. 30 – „Mugurel”) ca și dna psiholog Szabo Kovari Katalin, reprezentantul „Pro Cariere”. Doamna profesor Ruja a subliniat măiestria Animei în arta dialogului, precum și ușurința copiilor în a alcătui propoziții variate cu cuvintele date. Dna Katalin a remarcat încadrarea perfectă a mesajului proiectului în activitatea desfășurată, întrucât televizorul, devenit un personaj deloc negativ, a fost primit la spectacol (carnaval), dar a stat în umbră, ca simplu spectator, iar la final a recunoscut că nu mai trebuie să se mai implice atât de mult în a atrage copiii, pentru că ei sunt mai frumoși și mai sănătoși atunci când fac alte lucruri mult mai importante decât a privi la televizor.
„Mă bucur că mesajul a fost bine receptat, atât de copii, cât și de părinții acestora. De fapt, asta mi-am și propus: să împușc doi iepuri, deși au fost mai mulți de doi (elev-părinte), pentru că dacă din fiecare familie am avut cel puțin un reprezentant, am avut și cazuri în care au fost prezenți la activitate doi sau trei membri din aceeași familie (bunici și frați). E important ca părintele să știe exact cum punem noi problemele la grădiniță, pentru a face front comun și a avea susținere și continuitate în demersul nostru educațional și în sânul familiei”, a declarat doamna profesor Anima Vereș. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Carnavalul vitaminelor la grupa doamnei prof. Anima Vereș.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 16:43:42 Ora standard a Europei de Est