Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința de luni a avut o agendă diversă și relevantă

Senatul Universității din Oradea,

Ședința de luni a avut o agendă diversă și relevantă

Reunit în ședință ordinară, Senatul Universității din Oradea a dezbătut luni, 19 noiembrie 2012, o arie problematică diversă și relevantă.

Agenda ședinței a cuprins: programul de evaluare instituțională inițiat de Asociația Universităților Europene; criteriile privind scoaterea la concurs a posturilor didactice și de cercetare vacante; organizarea și funcționarea Consiliului Cercetării de pe lângă Senatul universitar; înființarea, evaluarea și ierarhizarea centrelor de cercetare; validarea unor alegeri parțiale la nivelul unor departamente și facultăți; situația financiară a instituției; aprobarea unor taxe pentru refacerea disciplinelor în cazul studenților înscriși la programele de formare psiho-pedagogică; cooptarea unor profesori asociați invitați la Facultatea de Medicină și Farmacie; redistribuirea locurilor bugetate în cadrul unor facultăți ș.a.
Evaluare instituțională europeană
Universitatea din Oradea a fost inclusă în programul de evaluare instituțională inițiat de Asociația Universităților Europene (EUA). Echipa de evaluatori este formată din experți în managementul superior: Winfried Müller (Austria) – președinte, José Sarsfied Cabral (Portugalia) – coordonator, Frank McMahon (Irlanda), Ingegerd Palmer (Suedia), la care se adaugă Ieva Baltina (Letonia), reprezentând mediul studențesc. Cele două vizite ale evaluatorilor desemnați vor avea loc în perioada 5-7 decembrie 2012, respectiv în februarie-martie 2013.
Sesiunile interactive de discuții se vor concentra asupra managementului universitar, a proceselor de educație și de cercetare științifică, a mecanismelor de asigurare a calității și utilizarea lor în poziționarea strategică a instituției, a facilităților oferite studenților. Evaluatorii străini și-au exprimat intenția de a vizita Facultatea de Științe Economice, Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică, Facultatea de Științe Socio-Umane și Facultatea de Litere. Programul include, de asemenea, întâlniri cu reprezentanți ai mediului economic și socio-cultural, precum și cu autorități locale. Evaluarea instituțională internațională, parte a proiectului „Performanță în cercetare, performanță în predare. Calitate, diversitate și inovare în universitățile din România”, se va finaliza cu un raport care va fi prezentat public într-o conferință în 2013.
„Acțiunea nu are scopul de a ierarhiza, clasifica sau reclasifica universitățile, ci de a oferi o expertiză independentă, externă, internațională asupra modului în care obiectivele strategice sunt corelate cu resursele, activitățile academice și actul managerial, de a formula recomandări pentru creșterea eficienței managementului strategic și dezvoltarea culturii interne a calității. Fără îndoială, un asemenea proces de evaluare instituțională reprezintă un plus în ceea ce privește vizibilitatea și credibilitatea Universității din Oradea în raport cu partenerii săi”, preciza prof. univ. dr. Sorin Curilă, președintele Senatului universitar.
Noi directori de departament
Membrii Senatului Universității din Oradea au validat rezultatele alegerilor desfășurate la nivelul departamentelor de Economie (Facultatea de Științe Economice) și Istorie (Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării. În urma scrutinului, în funcția de director al acestor structuri au fost aleși: conferențiar dr. Iuliana Olimpia Ban (Departamentul de Economie), respectiv lector dr. Florin Sfrengeu (Departamentul de Istorie). Totodată, a fost validată și noua componență a Consiliului Facultății de Științe Economice, rezultată în urma alegerilor parțiale desfășurate la sfârșitul lunii octombrie.
Criterii pentru posturile scoase la concurs
Senatul Universității din Oradea a aprobat luni criteriile privind scoaterea la concurs a posturilor didactice și de cercetare vacante, începând cu anul universitar în curs. Acestea sunt diferențiate pentru procesul de învățământ (licență+master), respectiv școala doctorală. Setul de criterii adoptat este în acord cu cerințele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, răspunzând în același timp și dorinței legitime de promovare pe post a cadrelor didactice. Documentul include și o seamă de restricții în privința scoaterii la concurs a posturilor didactice vacante pe durată nedeterminată, proces în care esențial este avizul favorabil din partea Consiliului Academic și a Consiliului pentru Resurse Financiare.
Un impuls pentru centrele de cercetare
Forul legislativ universitar orădean a aprobat instituirea unei proceduri unitare pentru înființarea, evaluarea și ierarhizarea centrelor de cercetare. Reglementarea vizează atât centrele de cercetare noi, cât și cele evaluate periodic. Două aspecte rețin atenția din procedura adoptată. Primul – la constituirea de centre de cercetare noi vor fi încurajate cele interdisciplinare, mizându-se pe obținerea recunoașterii la nivel național și/sau internațional. Al doilea – directorul centrului de cercetare nu poate deține o altă funcție de conducere, tocmai pentru a-și putea consacra întreg efortul activității din domeniu.
Actualmente, în Universitatea din Oradea ființează 32 de centre de cercetare. Prezent luni, la Oradea, președintele Academiei Române, academicianul Ionel Haiduc, și-a exprimat disponibilitatea de a susține înființarea unui centru de cercetare la Universitatea din Oradea care să funcționeze sub egida înaltului for academic.
Prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:33 Ora standard a Europei de Est