Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Þara mea de glorii, țara mea de dor...”

1 Decembrie la Avram Iancu

„Þara mea de glorii, țara mea de dor...”

Aproape tot ce ne înconjoară păstrează semne de civilizație și lumină a neamului românesc: de la cetăți voievodale la biserici și mănăstiri, de la case și întărituri de pământ și piatră, la așezări cu rezonanțe culturale și istorice. Condiția „descifrării” mesajului acestora presupune apropierea noastră, cu dragoste și înțelegere, de ceea ce istoria a acumulat de-a lungul mileniilor.

„Iubește-ți țara, române, și fii mândru de locul ce-l ai între popoare”, auzim mereu spunându-se. Neamul românesc s-a ridicat luminos și sfânt peste încercări de tot felul. Asemeni bradului verde ce se înalță drept ca o rugăciune, a rămas neclintit pe acest tărâm, slujindu-și cu vorbe și fapte alese țara. A știut să sfințească istoria cum se cuvine și glasul lui a străbătut veacurile până la noi...
Există clipe de viață în care, oricum ar sta trupul, sufletul e în genunchi. Și cred, sau cel puțin îmi place să cred, că o astfel de clipă este și ziua de 1 Decembrie, ziua MARII UNIRI, ziua în care, de undeva, dintr-o curte răsunau în 1918 cuvintele:
„Trăiască România dodoloață!
Nu cred să existe român, în orice colț de lume s-ar afla, să nu simtă mijindu-i sub pleoape o lacrimă atunci când tricolorul flutură în bătaia vântului, să nu tresară înfiorat la intonarea Imnului...
La Avram Iancu, sărbătoarea zilei țării a ținut ca-n basmele cu zâne și feți-frumoși, trei zile și trei nopți. Dacă cei mai mici și-au adus prinosul lor de recunoștință joi, elevii ciclului gimnazial și-au omagiat țara și eroii, sâmbătă, 1 Decembrie.
Strânși în jurul statuii lui Avram Iancu, „crăișorul” al cărui nume îl poartă localitatea noastră, într-o atmosferă de sărbătoare, în acordurile Imnului de Stat, cu inimile vibrând, copiii au depus coroane de flori în cinstea tuturor acelora care-au luptat pentru împlinirea visului de veacuri, UNIREA.
Programul a fost continuat de primarul comunei, dl Matica Teodor, care în cuvinte simple, dar emoționante, a ținut să evidențieze importanța momentului.
Au urmat elevi ai claselor V-VIII care au omagiat prin cântec și vers marile figuri de eroi ai neamului, personalități glorioase care au luptat pentru neam și țară. Pentru buna lor evoluție trebuie să mulțumim tinerilor mei colegi, dascăli cu vocație și dragoste pentru copii și profesie: Herdean Raluca, Toma Daniel și  Sărmășean Cristian.
Poate că momentul cel mai așteptat al zilei a fost evoluția echipei de dansuri populare, la a cărei pregătire și-a adus contribuția și un fiu al satului, solistul de muzică populară Sandu Condoroș. În iureșul dansului popular, copiii ne-au încântat sufletele, amintindu-ne că românul adevărat este bun și cuviincios, blând și generos, truditor al gliei străbune ce știe să se mândrească, nu cu averea, ci cu palmele „străpunse de pălămidă”, este iubitor de adevăr, dar și necruțător, când e cazul.
Momentul s-a încheiat în acordurile muzicii populare, când toți cei prezenți au cântat: „Noi suntem români, noi suntem români Noi suntem pe veci aici stăpâni”, cu credința că nu vom putea niciodată să ne părăsim cu adevărat țara, să renunțăm la identitatea noastră... (Ana Cotro)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Þara mea de glorii, țara mea de dor...”

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 11:51:05 Ora standard a Europei de Est