Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Oradea – orașul unde se trăiește frumos... și curat!”

Lucian Roman - Un nou concept, o nouă filosofie

„Oradea – orașul unde se trăiește frumos... și curat!”

Sala de conferințe a Bibliotecii universitare a găzduit ieri (joi, 13 decembrie 2012), o întâlnire a partenerilor din cadrul proiectului C2C („Working and Learning in the World of Cradele to Cradle”).

Partenerii proiectului C2C sunt: Camera de Comerț și Industrie Bihor, Universitatea din Oradea, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” și Inspectoratul Școlar București. Liderul de proiect este KPC Groep, din Olanda, alături de parteneri din Olanda, Germania, Grecia, Marea Britanie, Irlanda și România. Este vorba despre un proiect finanțat de Uniunea Europeană, prin programul de finanțare Leonardo da Vinci, Transfer de inovație, început în anul 2011 și care se va încheia în anul 2013.
În deschiderea întâlnirii, dna lector dr. Anamaria Supuran (gazda și moderatorul evenimentului) a salutat și prezentat distinșii invitați-parteneri din Oranda și Germania și reprezentanții partenerilor locali prezenți la reuniune: dl Cristian Grava - reprezentantul Senatului universitar, dl Lucian Roman – prodecanul Facultății de Protecția Mediului, directorul Camerei de Comerț și Industrie Bihor – dl Constantin Badea, directorul Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul” – dl prof. dr. Ruben Filimon, precum și doamna Georgiana Bolojan – reprezentantul Inspectoratului Școlar București.
În cuvântul său, prodecanul Facultății de Protecția Mediului, șef lucr. ing. Lucian Roman, referindu-se la proiectul de față, a vorbit despre o nouă ordine, un nou concept și o nouă filosofie: „Vom încerca împreună și sper să reușim ca să implementăm acest concept, atât la nivel preuniversitar, universitar și chiar și în mediul de afaceri; sper să găsim sprijinul tuturor, așa încât Oradea, peste câtva timp, să fie cunoscut ca orașul unde se trăiește frumos și unde să trăim curat, adică să creăm un oraș curat, unde copiii și nepoții noștri se vor simți bine!”
La fel de tranșant și direct s-a exprimat și directorul Camerei de Comerț, dl C-tin Badea, care consideră proiectul ca fiind foarte important „pentru că de 22 de ani, n-am făcut în țara asta decât să distrugem.... Dacă nu se va porni cu această idee, cu acest concept, de când se naște copilul, cu această educație de reciclare, regenerare și de îmbunătățire a mediului, n-o s-o ducem ușor. Ați văzut, cele patru anotimpuri acum sunt două... Și aș vrea să vă mai spun că tot ce se întâmplă și ceea ce se face nu se va putea face decât pe bază de conștiință și voluntariat. Sunt de acord să facem proiecte, dar hai să fim și noi lideri de proiect, să mai învețe și alții de la noi!”
Reprezentantul Inspectoratului Școlar București, dna Georgiana Bolojan, a ținut să sublinieze faptul că „la nivelul Bucureștiului, acest proiect și acest concept C2C a fost foarte bine primit la nivelul celor 46 de instituții, foarte bine localizat la nivelul celor 427 de instituții școlare, a accentuat și mai mult dimensiunea europeană la nivelul managementului școlar și suntem convinși că în urma activităților de astăzi și de mâine, vom avea foarte multe lucruri de dus înapoi la București”.
„Putem face ca această casă să fie curată și locuibilă și pentru copiii noștri!”
Așa după cum îl cunoaștem, directorul Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul”, dl profesor dr. Ruben Filimon, a fost scurt și concis în intervenția domniei sale, punând punctul pe „i”: „Pe perioada noastră de existență, avem o singură casă în care trăim toți, casa asta se numește planeta Pământ. În acest concept, C2C, putem face ca această casă să fie curată și locuibilă și pentru copiii noștri! Elevii școlii noastre vor promova acest concept ca și copiii lor să trăiască într-o casă curată și frumoasă”, a declarat dl director Ruben Filimon.
Proiectul promovează formarea profesională și educația bazată pe competențe
„Proiectul promovează formarea profesională și educația bazată pe competențe în domeniul Cradle-to-Cradle/ Responsabilitate Socială Corporativă la nivelul școlilor profesionale și universități, folosind o metodologie nouă („serious gaming”- „joc serios”) care să conducă la învățarea la locul de muncă. Acest lucru este posibil cu ajutorul unui personal didactic care să cunoască nevoile și cerințele companiilor (noi competențe pentru crearea de noi locuri de muncă), cerințele pieței forței de muncă, informații despre conceptul Cradlo-to-Cradle și responsabilitate socială corporativă (ISO 26.000 și EQAVET). Proiectul își propune implementarea sistemului de management al calității ISO 26.000 privind responsabilitatea socială (CSR), în școlile profesionale (VET) și universitățile implicate vizavi de nevoile EQAVET ale Uniunii Europene care vizează sistemul de calitate”, susține dna lector dr. Anamaria Supuran.
Să mai spunem că evenimentul de diseminare a obiectivelor, activităților și rezultatelor proiectului „Working and Learning in the World of Cradle-to-Cradle” desfășurat de dimineață a fost urmat după-amiază de un workshop. De subliniat este faptul că la ambele manifestări
au participat și partenerii din Olanda și Germania: Ruud Bolsius, Sonja Eser și Rudi Daelmans, care au împărtășit din ideile și experiența lor. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Oradea – orașul unde se trăiește frumos... și curat!”

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:13:39 Ora standard a Europei de Est