Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Activități speciale dedicate Unirii Principatelor Române

Joi, în Orășelul copiilor

Activități speciale dedicate Unirii Principatelor Române

Elevii claselor a II-a B și a IV-a A de la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea au sărbătorit, astăzi (joi, 24 ianuarie 2008), în chip special, Unirea Principatelor Române în sala de conferințe a Orășelului copiilor.

După o prezentare în power point a evenimentelor din 5 și 24 ianuarie 1859, împărțiți pe grupe, elevii inst. Maria Duma și  Angela Clonda au avut de înfăptuit diferite sarcini. Cei din clasa a IV-a (a inst. Angela Clonda) au avut de completat unele propoziții lacunare, de răspuns la întrebări, de colorat, de completat un tabel și de realizat portretul domnitorului Unirii Principatelor, activitatea îmbrăcând formă de concurs.
Cot la cot, copii și părinți!
În cealaltă parte a sălii, elevii inst. Maria Duma aveau de „pavat”(lipit) cu bucățele tricolore de hârtie creponată suprafața celor două principate unite, marcată pe hartă, și cu altă culoare, celelalte provincii românești; alături, o altă echipă avea de decupat și colorat (după șabloane) dansatori pentru Hora Unirii ce avea să se încingă la final; alții trebuiau să prezinte secvențial într-o înlănțuire logică și cronologică patru imagini selectate din „Moș Ion Roată și Unirea”, pe care apoi trebuiau să le coloreze și să identifice autorul povestirii (din cele trei variante date: Vasile Alecsandri, Ion Creangă și I.L. Caragiale); nici cea de-a patra echipă nu a avut o misiune mai ușoară, cei șase membri trebuiau să denumească cele trei evenimente sugerate de portretele lui Mihai Viteazul, Cuza Vodă și regele Ferdinand, trecând sub fiecare portret și anul când a fost înfăptuită unirea respectivă, iar la final, aveau de notat data intrării României în Uniunea Europeană.
Unde-s mulți puterea crește!
Concluzia și învățămintele aveau să fie trase după prezentarea scenetei „Moș Ion Roată și Unirea”(avându-i ca protagoniști pe micii dar bravii actori ai clasei a II-a B). Felicitându-i pentru frumoasele activități desfășurate, consilier Mihaela Alexandru, coordonatorul activităților desfășurate în Orășelul copiilor, le-a înmânat elevilor premiile oferite de compartimentul gestionare din cadrul Administrației Imobiliare Oradea (constând în cărți de povești, diplome și pachete cu dulciuri).
Bucuroși de reușită și de evenimentul sărbătorit, elevii celor două clase au coborât în pavilion unde au încins Hora Unirii, antrenând și alți copii prezenți la acea oră în Orășelul copiilor.
Nu vom încheia aceste rânduri fără să nu subliniem valențele instructiv-educative ale activităților, bogăția materialelor didactice folosite, și nu în ultimul rând sprijinul deosebit acordat de părinți și bunici în derularea activităților. (Ovidiu DAN) 
 P.S. Pentru mai multe poze (130 de poze) , accesați Galeria foto: Activități speciale dedicate Unirii Principatelor Române. 

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:33:16 Ora standard a Europei de Est