Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 februarie 2025

Înscrieri deschise pentru elevi și profesori la concursul național de tehnologii digitale inovatoare – 3DUTECH 2025, concurs inclus în calendarul Ministerului Educației (P)

Elevi si robot – 3DUTECH
3DUTECH a lansat pentru toți elevii și profesorii din România un nou Concurs național de tehnologii digitale inovatoare. Cele mai creative proiecte care vor îmbina Inteligența Artificială, modelarea și printarea 3D și robotica vor fi premiate. Înscrierea este gratuită, iar concursul este inclus în calendarul Ministerului Educației. Tema acestei ediții a Concursului național 3DUTECH este AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun.
Participanții vor avea ocazia să-și pună creativitatea și abilitățile tehnice la lucru pentru a dezvolta soluții inovatoare cu impact real și cele mai bune proiecte pot câștiga premii importante.

Concursul se desfășoară în perioada 1 februarie – 30 mai 2025 și vizează toți elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii. Înscrierea este gratuită pentru echipele de elevi și profesori până pe 20 aprilie, care își pot trimite proiectele până la data de 9 mai 2025 pe adresa contact@3dutech.ro.

Concurs național „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”
Elevii din toată țara sunt provocați să creeze un sistem inteligent (robot, dronă, dispozitiv, etc) bazat pe inteligență artificială care să răspundă la o problemă identificată și formulată de fiecare echipă și care să aibă legătură cu unul dintre următoarele domenii: educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență.

Tema acestei ediții este „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”.

Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. Participarea este gratuită. Concursul este inclus în Calendarul Ministerului Educației.

Anul acesta, participanții vor fi nevoiți să identifice și să formuleze o problemă având legătură cu unul dintre cele trei domenii (educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență), să elaboreze un concept pentru sistemul inteligent și la final să fabrice un prototip al acestuia.

Astfel, cei înscriși vor avea oportunitatea de a-și expune propriile idei folosind aplicații din domeniul modelării și imprimării 3D, roboticii și inteligenței artificiale pentru realizarea acestui concept.

Calendarul concursului național 3DUTECH
înscriere echipe 1 feb – 20 apr 2025;
înscriere proiecte 1 feb – 9 mai 2025;
preselecție proiecte 12 – 16 mai 2025;
prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători 19 – 23 mai 2025;
acordare premii 26 – 30 mai 2025.
Participanții trebuie să țină cont de câteva aspecte importante în realizarea proiectului:
Soluția este adresată oricărei persoane.
Soluția este ușor de înțeles și integrat.
Soluția/ produsul nu este periculos pentru persoanele care îl folosesc.
Obiectul integrat în soluția elaborată poate fi fabricat cu ajutorul imprimantei 3D (parțial- minim 30% sau integral).
Design-ul este propriu și nu încalcă drepturile de autor ale altor designeri.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

Biblia, primul exemplu de hipertext

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (15)

Biblia, primul exemplu de hipertext

„Hipertextul este un text neliniar (termenul a fost introdus de Ted Nelson în 1965), dar după cum am spus deja, ideea trimiterilor de la un text de pe o pagină la un alt text de pe o altă pagină, apare încă la versetele din Biblie”. Ioan Dzițac și Grigor Moldovan [1]

„Mi se pare deci util și fertil, ca ipoteză de lucru, să definim Biblia ca pe un hipertext și să vorbim despre tradiția biblică românească ca despre o tradiție (hiper)textuală”. Eugen Munteanu [2]
Un exemplu de hipertext din Noul Testament
În Luca 3.21 (capitolul 3, versetul 21) găsim următorul text:
„21. După ce a fost botezat tot norodul, a fost botezat și Iisus*; și pe cînd Se ruga, s’a deschis cerul.
*Mat. 3.13, Ioan 1.32.”
Dacă vrem să citim ce se spune în Mat. 3.13, despre același subiect, căutăm „Evanghelia după Matei” la capitolul 3, versetul 13:
„13. Atunci* a venit Iisus din Galilea** la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el.
*Marc. 1.9, Luc. 3.21, **Cap. 2.22.”
De aici, de la prima steluță, se vede că suntem trimiși la „Evanghelia după Marcu”, capitolul 1, versetul 19 sau ne putem întoarce de unde am venit, la Luca. 3.21.
Am făcut aceste salturi manual, răsfoind paginile Bibliei moștenite de la tata, care include Noul Testament tipărit în 1926, dar dacă aceste texte ar fi fost scrise pe suport informatic, folosind linkuri în HTML (HyperText Markup Language, considerat „lingua franca” în spațiul web), atunci am fi putut face aceste salturi printr-un simplu click de mouse.
Un exemplu de text biblic interactiv online, pe bază de hiperlinkuri, este Biblia Ortodoxă Română, care se găsește la adresa [3].
De la adresa [4] se poate descărca, gratuit, o Biblie electronică și programul aferent care permite citirea semiliniară (în coloana din stânga cititorul are posibilitatea să aleagă singur salturile, dar lipsesc trimiterile directe, așa cum le-am prezentat în exemplul nostru, ceea ce încă este un neajuns a cărui eliminare ar necesita multă muncă).
Hipertextul informatic și limbajele de marcare. Definițiile actuale ale hipertextului [1, 5] menționează următoarele atribute și funcționalități ale hipertextului: a) o formă de document electronic; b) o metodă de organizare a informațiilor în care datele sunt memorate într-o rețea de noduri și  legături, putând fi accesată prin intermediul navigatoarelor interactive și manipulată de un editor structural; c) o tehnică pentru organizarea informației textuale printr-o metodă complexă neliniară, în vederea facilitării explorării rapide a unei cantități mari de date (cunoștințe).
Ca model matematic, o bază de date hipertext poate fi asociată cu graf orientat, în care fiecare nod stochează un fragment de text , iar arcele grafului conectează fragmente de text cu altele înrudite, legăturile putând fi traversate  utilizând o interfață pentru salturi de la un text la altul (browser).
Actualmente hipertextul se confundă deja de multe ori cu hipermedia, care este o colecție de documente multimedia conectate prin hiperlegături. Multimedia este o aplicație ce conține atât documente discrete (texte sau imagini statice), dar și documente continue (video sau audio). [1]  
Stocarea informației în noduri se face prin diverse tehnici ce utilizează limbaje de marcare a hipertextului (metalimbajele SGML, XML), care stau la baza variantelor actuale standard ca MHEG (Multimedia and Hypermedia Information Coding Expert Group) sau HTML (HyperText Markup Language) XHTML ș.a.
Citiți mai multe despre hipertext  în [1]  și [5]. Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://www.uav.ro/files/exacte/cursuri/Sisteme_distribuite_Dzitac.pdf
[2]
 http://www.logos.ro/images/265941/mostra.pdf
[3] http://www.intratext.com/IXT/RUM0001/
[4] http://e-mistic.org/html/be.html
[5]
http://profs.info.uaic.ro/~busaco/publications/articles/hipertext.pdf

Trimite email
vineri, 14 februarie 2025, 13:32:12 Ora standard a Europei de Est