Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pedagogia experiențială în dezvoltarea socio-emoțională

Pro Cariere a organizat, ieri, la Ramada, conferința

Pedagogia experiențială în dezvoltarea socio-emoțională

Miercuri, 23 ianuarie 2013, Pro Cariere a organizat la Hotel Ramada conferința „Pedagogia experiențială în dezvoltarea socio-emoțională”, cu participarea dlui Banyai Șandor, trainer din Budapesta (Ungaria).

Manifestarea s-a desfășurat în cadrul proiectului educațional național cu participare internațională „Copii mai încrezători” (ediția a II-a). La eveniment au participat cadre didactice din învățământul preșcolar, educatoare și profesori din Oradea și județul Bihor.
„Asociația „Pro Cariere” aduce în Oradea oportunități de dezvoltare pentru toate vârstele, pentru fiecare  carieră”, pentru ca fiecare să-și atingă succesul personal.”
„Pedagogia experiențială este pedagogia centrată pe persoană...”
Dl Banyai Sandor este trainer în cadrul Atelierului „Kalandok es Almok” (Experiențe și vise), „atelier care organizează programe de formare continuă cadrelor didactice pe plan internațional. Înființată de mai bine de 10 ani, asociația oferă programe de formare care au la bază educația experiențială, o metodă de predare-învățare bazată pe jocuri didactice utilizate atât în activități curriculare, cât și extracurriculare”.
Iată ce înseamnă pentru Banyai Sandor pedagogia experiențială.
„Care copil nu și-ar dori ca învățarea să fie o experiență plăcută?
După Carl Rogers, pedagogia experiențială „este pedagogia centrată pe persoană, care se centrează atât pe dezvoltarea persoanei, cât și pe dezvoltarea și succesul grupului”. Pedagogia experiențială apare ca sinonim al învățării prin experiență, tradus din sintagma engleză „Experiential Education”.
Pedagogia experiențială este o modalitate a învățării și dezvoltării prin acțiune. Bazele acestui curent pedagogic se pot recunoaște atât în educația în aer liber, cât și în pedagogia prin aventură, în pedagogia centrată pe persoană, în educația extracurriculară, în pedagogia jocului. Metoda este o formă a educației prin experimentare, care conduce copilul în viața reală, testând astfel valorile, cunoștințele, capacitățile și creativitatea elevilor. În procesul activ al educării, copiii au ocazia de a cunoaște consecințele reale ale experiențelor și pot ei înșiși să facă experimente utilizând cunoștințele însușite, în loc să citească sau să asculte experiențele altora. Scopul este însușirea experiențelor, apoi împărtășirea și prelucrarea acestora, iar la sfârșit extragerea concluziilor și adaptarea la alte situații asemănătoare”.
83 și 774
În cuvântul de deschidere a conferinței, organizatorii (Asociația Pro Cariere) aveau să ne facă nițel curioși cumunicându-ne două cifre: 83 și 774.
„83 reprezintă numărul de cadre didactice care cu drag participă la această a doua ediție a „Copii mai încrezători” în acest proiect. 774 reprezintă numărul de copii care au beneficiat de activități de dezvoltare personală prin intermediul acestui proiect. Fiecare din aceste numere, și 83 și 774, adună aceste persoane minunate care reprezintă schimbarea pe care vrem s-o vedem în viitor.
În prezentarea agendei, dl Banyai Sandor avea să avertizeze participanții  „Ne vom juca așa ca și la grădiniță, de-adevăratelea și vom învăța prin aceste jocuri. Apoi iar ne jucăm și la sfârșit vom vedea ce s-a întâmplat, ce s-a petrecut cu noi în timpul jocului. Cel mai important lucru este că jocul este voluntar. Nu este ceva obligatoriu. Eu invit pe toată lumea să se joace cu mine. Și fiecare dintre voi va decide dacă dorește să se joace sau să se implice. În orice moment puteți decide dacă doriți să vă implicați sau nu. Eu aduc lucruri interesante și dumneavoastră aveți sarcina, dacă vă place și credeți că este util, să duceți aceste jocuri la grădiniță și să le încercați cu copiii...”
Zeci de minute, efectiv, educatoarele au experimentat, au învățat lucruri interesante, furnizate cu tact și măiestrie de dl Banyai Sandor; așa încât, la final, fiecare participant s-a simțit mai bogat și mai fericit, fiind convinși că la rândul lor, copiii vor fi încântați să practice asemenea jocuri atractive. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pedagogia experiențială în dezvoltarea socio-emoțională.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 23:19:22 Ora standard a Europei de Est