Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Hai să dăm mână cu mână!

Ieri, sportivii orădeni au încins Hora Unirii

Hai să dăm mână cu mână!

Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” este unul dintre liceele orădene în care evenimentele importante din istoria noastră națională sunt marcate și sărbătorite cu reală sinceritate și încântare, domnul director Dan Matei fiind un exemplu de promotor al activităților educative.

Ieri (joi, 24 ianuarie 2013), sportivii au sărbătorit Unirea Principatelor Române (Moldova și Þara Românească), sub genericul „Hai să dăm mână cu mână!”
Alături de conducerea liceului, la activitatea organizată de catedrele de istorie și limba română, au fost invitați dl Mircea Dulcă – directorul Muzeului Militar și dna dr. Iudita Călușer, din partea Complexul Muzeul Þării Crișurilor.
„Activitatea de astăzi (de joi – n.n.), ca și manifestarea de la 1 decembrie, face parte din cadrul proiectului educațional „Deschidem porțile culturii prin porțile muzeelor”, ne-a declarat doamna profesor de istorie, Cristina Ignat –coordonatorul de proiect.
Distinșii invitați au evocat momente din înfăptuirea Unirii Principatelor Române, subliniind contribuția lui Alexandru Ioan Cuza, personalitatea emblematică a  Unirii de la 24 Ianuarie 1859 și reformele sale care au condus la făurirea României Moderne.
„Alexandru Ioan Cuza a avut importantul rol de a consfinți, consolida și a moderniza România. Pentru că până la momentul respectiv, România se putea considera ca o entitate și o dezvoltare feudală. Cuza era o inteligență sclipitoare și un om care a știut exact ceea ce trebuie să facă și a urmărit pas cu pas, în cei 7 ani de domnie, să realizeze transformarea României într-o Românie Modernă”, după cum avea să sublinieze dna dr. Iudita Călușer.
„Să vă fie mai bine fără mine decât v-a fost cu mine!”
În cuvântul său profesorul de istorie Vlase Gheorghe a vorbit despre abdicarea și sfârșitul lui Cuza, creionând în chip admirabil portretul moral, caracterul impecabil al domnitorului, model (pildă) de demnitate, cinste și onoare.
„Ocaua lui Cuza”, „Fiul și mama”
Caracterul domnitorului, bunătatea și sufletul său mare au fost evidențiate apoi prin cântec, vers și scenete de membrii grupului vocal, alcătuit din elevi din clasele a VII-a și a X-a, conduși de prof. Aurelia Bora, de grupul de recitatori: Ștefania Boța, Lisa Pantea, Sebastian Buie și Cristian Sârbu (îndrumați de dna prof. Violeta Siladi). În jocul de rol, pus la cale de dna prof. Cristina Ignat, Cuza a fost interpretat de Andrei Crișan, iar Kogălniceanu, de Cătălin Sârcă. Pline de tâlc și profund educative, prezentate cu naturalețe și sinceritate, scenetele celor mai mici actori din clasele a III-a și a IV-a ne-au emoționat de-a binelea. În „Ocaua lui Cuza”, rolul domnitorului Cuza a fost jucat de Nicușor Bogdan, negustorul prins cu ocaua mică – Antoniu Illes, povestitorul – Lorena Petrila, iar jandarmul – Maria Alexandra Ivan (îndrumați de înv. Dorina Dulău). În „Fiul și mama” și-au dat concursul elevi  din clasa a IV-a: Cristina Moza – fiul, Cătălina Miclăuș – mama, Dudoma Brendon – Cuza, Lavinia Jurcă – povestitorul (îndrumați de înv. Dorina Dumitrescu). Pe Rapsodia lui George Enescu, dansatoarele gimnaste ale dnei prof. Edit Preoteasa: Lisa Pantea, Bianca Jurca și Andresa Covaci au dansat parcă plutind, comunicând frumusețe, eleganță, gingășie și visul împlinit al bravilor moldoveni și munteni – Unirea Principatelor Române de la 24 Ianuarie 1859.
La final, micii actori s-au prins în Hora Unirii. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Hai să dăm mână cu mână!
  

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:06:21 Ora standard a Europei de Est