Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Economiºtii au câºtigat cea de-a VI-a ediþie a concursului „La vremuri noi, om nou”

Joi, la C.N. „M. Eminescu”

Economiºtii au câºtigat cea de-a VI-a ediþie a concursului „La vremuri noi, om nou”

Joi (24 ianuarie 2013), în sala festivã a Colegiului Naþional „Mihai Eminescu” din Oradea, s-a desfãºurat cea de-a VI-a ediþie a concursului judeþean istoric, intitulat „La vremuri noi, om nou”.

La cea de-a VI-a ediþie, organizatã de Colegiul Naþional „Mihai Eminescu” (reprezentat de: prof. Maria Oniþa – directorul colegiului, prof. dr. Cristina Marian – coordonator de proiect, prof. Daniela Duma, prof. dr. Ioana Codrean ºi prof. Coralia Ursuþ), Inspectoratul ªcolar Judeþean Bihor (prof. dr. Elisaveta Roºu), Universitatea din Oradea, Departamentul de Istorie (conf. univ. dr. Gabriel Moisa – prodecanul facultãþii ºi coordonator de proiect; lector univ. dr. Florin Sfrengeu – directorul departamentului; prof. univ. dr. Antonio Faur ºi lector univ. dr. Radu Românaºu), în parteneriat educaþional cu Colegiul Naþional „Mihai Eminescu” din Iaºi, au participat 12 echipaje din Oradea ºi judeþul Bihor: Liceul Teoretic „Aurel Lazãr”, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu”, dar ºi fostul C.T. „D. Leonida”, Colegiul Naþional „Iosif Vulcan”, Colegiul Tehnic „Traian Vuia”, Colegiul Economic „Partenie Cosma”, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Colegiul Naþional „Emanuil Gojdu”, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Colegiul Tehnic „Andrei ªaguna”, Liceul  Teoretic „Lucian Blaga” ºi Colegiul Naþional „Samuil Vulcan” din Beiuº; colegiul gazdã nu a participat niciodatã cu echipaj în cadrul celor ºase ediþii ale concursului; elevii eminescieni se implicã doar în coordonarea competiþiei ºi în prezentarea momentului artistic.
În deschiderea manifestãrii, doamna director profesor Maria Oniþa a salutat participanþii la cea de-a VI-a ediþie, subliniind atmosfera de sãrbãtoare creatã de artiºtii eminescieni pe scenã:
„Într-adevãr atmosfera de sãrbãtoare pe care elevii Colegiului Naþional „Mihai Eminescu” au creat-o, ajutându-ne sã înþelegem cã este sãrbãtoare pentru noi, vreau sã declar deschisã a VI-a ediþie a concursului „La vremuri noi, om nou”. Este un concurs pe care Colegiul Naþional „Mihai Eminescu” l-a iniþiat ºi pe care, prin prezenþa dumneavoastrã, consider cã trebuie sã-l continuãm...  (ca) iubitori de istorie, iubitori de trecut ºi ... creatori de prezent (...). Acest concurs demonstreazã, în acelaºi timp, cã ºcoala are un rol deosebit în educarea tinerilor pentru viaþã”...
Doamna director ºi-a încheiat mesajul declarându-i, din start, pe toþi câºtigãtori. „Toþi sunteþi câºtigãtori! Prin ceea ce-aþi acumulat pentru astãzi, prin ceea ce-aþi înþeles, ceea ce-a fost Alexandru Ioan Cuza pentru români, ºi, nu în ultimul rând, pentru ceea ce veþi face de-acum înainte”.
„Ziua de 24 ianuarie reprezintã un moment de rezonanþã pentru istoria noastrã”
Pe dl lector univ. dr. Radu Românaºu (cu un nume predestinat... de român-român, românaº) l-am mai auzit vorbind  despre evenimentul ºi momentul 24 ianuarie ºi întotdeauna l-am simþit ca povestind dinlãuntrul istoriei, ca un participant activ la fãurirea ei, deºi este atât de tânãr ºi de înþelept; domnia sa povesteºte cu convingere ºi emoþie, copleºindu-ºi auditoriul. Aºa a fãcut-o ºi acum.
„Ziua de 24 ianuarie reprezintã un moment de rezonanþã pentru istoria noastrã. Este o zi de sãrbãtoare, dar ºi de evocare responsabilã a evenimentelor care au condus la evoluþia întregii noastre statalitãþi româneºti. 24 ianuarie reprezintã un fundament temeinic, prin care s-a putut ajunge la Independenþa de Stat a României, în urma rãzboiului din 1877-1878 ºi, într-un context favorabil, ulterior, la marile uniri ale anului 1918 (...). Ziua de 24 Ianuarie 1859 le vorbea atunci românilor ºi ne vorbeºte ºi nouã astãzi, le vorbea despre o Românie liberã, despre o Românie independentã, despre o Românie prosperã, despre o Românie demnã de a se integra în concernul european, al statelor moderne europene. 24 ianuarie, dragi tineri, vreau sã vã spun cã este rodul unei clase politice româneºti care ºi-a dat examenul de maturitate în faþa conaþionalilor ºi în faþa întregii Europe. 24 ianuarie este primul test reuºit al democraþiei româneºti. În aceastã zi, 24 Ianuarie 1859, s-a nãscut România; având ca naº de botez pe împãratul Napoleon al III-lea ºi ca mamã pe Franþa. Atunci Europa, întreaga Europã, dorea sã renascã, iar românii luptau pentru acelaºi deziderat, renaºterea României. Sper cã nu am uitat acest deziderat, acest þel, acest scop. Sper ca societatea contemporanã sã se întoarcã la urmaºi ºi mai ales sã vadã pilda luminoasã din trecut ºi sã încercãm ºi noi, astãzi, cu forþele pe care le avem ºi care sunt în societate... cã putem sã renaºtem România aºa cum au dorit-o înaintaºii noºtri”.
„Sã avem încredere în viitorul þãrii noastre!”
La finalul discursului sãu, dl Radu Românaºu a þinut sã-l citeze pe domnul Unirii, cu douã îndemnuri adresate tinerilor: 1.„Sã avem încredere în viitorul þãrii noastre! Sã ne unim a împlini lucrarea ce am întreprins-o. Timpul agitaþiilor va trece ºi se va deschide o nouã erã de prosperitate naþionalã”.
2.„Destulã învrãjbire au produs pânã acum luptele politice între români. Lipseascã, totodatã, ºi trista dezbinare dintre ei. Prezentul ºi viitorul României o reclamã aceasta prin glasul nostru care vã cheamã la înfrãþire, românilor!”
La rândul sãu, dl prodecan Gabriel Moisa s-a adresat asistenþei, dar nu cu un discurs sau mesaj despre Unire, ci prezentând oferta educaþionalã a Departamentului de Istorie: *Cele trei forme de învãþãmânt, structurate pe trei niveluri, dupã modelul Bologna: licenþã – 3 ani, masterat – 2 ani ºi doctorat – 3 ani *Programele de studii la licenþã: 1.Istorie 2.Turism cultural 3. Studii americane *Burse în strãinãtate *Cercuri de istorie...
Clasamentul ediþiei a VI-a
La sfârºitul concursului, la capãtul celor 10 chestiuni, se cunoºtea doar marele câºtigãtor - C.E. „Partenie Cosma”, cu 8 puncte (Claudia Belme, Mãlina Buda ºi Oana Purda, prof. Claudia Cotuna). Nu ºtiam însã cine sunt urmãtorii clasaþi pe podium, deoarece nu mai puþin de patru echipaje aveau acelaºi punctaj (6 puncte): „Ep. Roman Ciorogariu”, „Aurel Lazãr”, „Iuliu Maniu” ºi „Lucian Blaga” (restul plutonului nu mai conta: „Tr. Vuia”, „O. Ghibu” ºi „Iosif Vulcan” – câte 5 puncte fiecare; „D. Leonida” – 4; „E. Gojdu” – 3; „A. ªaguna” ºi „Samuil Vulcan” Beiuº – câte douã puncte fiecare).
În urma primei întrebãri de baraj s-a stabilit configuraþia din vârful clasamentului: loc. IILic. Greco-Catolic „Iuliu Maniu” (Mãdãlina Costea, Antoniu Nica ºi Andrada Ilea, prof. Mihaela Olãu), loc. IIILic. T. „Aurel Lazãr” (Georgiana Tãnase, Mãdãlina Hule ºi Natanael Tontea, prof. Florina Bulc ºi Livia Ghiurcuþa) , loc. IVLic. T. „Lucian Blaga” (Delia Birta, Denisa Izvor ºi Alexandru Silaghi, prof. Otilia Filip).
Marele Premiu
Toþi cei 36 de concurenþi (12x3) vor beneficia în luna martie de o excursie gratuitã în zona Roºia Montanã, cu vizitarea Muzeului Aurului de la Brad ºi în perimetrul Munþilor Apuseni. Excursia va fi oferitã de Departamentul de Istorie al Universitãþii din Oradea.
Celelalte premii au fost oferite de: Editura Humanitas - Librãria „Mircea Eliade” din Oradea, Editura CDPress Bucureºti, Fundaþia Culturalã „Magazin Istoric” Bucureºti, Tehnoprint Oradea ºi Editura Duran's Oradea. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (106 poze), accesaþi Galeria foto: Economiºtii au câºtigat cea de-a VI-a ediþie a concursului „La vremuri noi, om nou”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:11:44 Ora standard a Europei de Est