Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința Senatului Universității din Oradea din 28 ianuarie 2013

Deschidere, transparență, vizibilitate

Ședința Senatului Universității din Oradea din 28 ianuarie 2013

Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în prima ședință a Senatului Universității din Oradea de luni, 28 ianuarie 2013.

a. Cu o singură abținere, cei 61 de membri ai Senatului Universității din Oradea, prezenți la prima ședință ordinară din 2013, au adoptat Procedura și metodologia privind exercitarea funcției de control a Senatului Universitar asupra activității rectorului, consiliului de administrație și a conducerii executive a instituției.
Comisiile de control ale Senatului vor urmări:
*realizarea – la nivelul standardelor asumate – a atribuțiilor instituționale în concordanță cu misiunea prevăzută în Carta Universității,
*modul de îndeplinire de către rector și structurile de conducere, a contractului de management, a deciziilor Senatului Universitar etc.
Membrii Senatului Universitar vor putea adresa întrebări și interpelări reprezentanților consiliului de administrație al universității.
Din comisiile de control nu pot face parte persoane care ar putea intra sub incidența incompatibilității sau conflictului de interese și nici membrii comisiilor de audit intern.
b.Senatul Universitar a aprobat luni (28 ianuarie a.c.) reglementările privind modul de închiriere a bunurilor imobile disponibile temporar din domeniul public/ privat, aflate în administrarea Universității din Oradea, precum și cele aflate în proprietatea privată a acesteia.
Durata închirierii este de maximum patru ani, putând fi prelungită în tranșe echivalente prin act adițional. Pentru cazuri excepționale, când chiriașul se obligă să execute lucrări de investiții care necesită o durată de amortizare mai mare de patru ani, contractul poate fi închiriat pe o perioadă mai mare, cu aprobarea Senatului.
Noile prevederi sunt mai atractive pentru cei interesați, inclusiv în privința Cantinei Universității din Oradea.
c.Senatul Universității din Oradea a validat rezultatele alegerilor lectorului universitar dr. Karla Peter în funcția de director al Departamentului de Științe ale Educației, Facultatea de Științe Socio-Umane, post vacant prin pensionarea conf. univ. dr. Ioan Chelemen, precum și a prof. univ. dr. Laura Vicaș la șefia Departamentului de Farmacie din cadrul Facultății de Medicină și Farmacie.
d. Membrii Senatului Universității din Oradea au votat luni ca nici un membru al Comisiei de Etică să nu dețină funcții de conducere, consolidând statutul de organism independent al acesteia. În aceeași idee s-a decis și scoaterea comisiei de sub tutela Senatului. A fost actualizată și Carta Universitară, cu deosebire, Codul de Etică și Deontologie Universitară, operându-se modificări impuse de reglementările legale în vigoare în domeniul educației și al conduitei în cercetarea științifică.
e.Pe ordinea de zi a ședinței forului normativ universitar de luni s-a aflat și aprobarea Comisiei pentru organizarea de alegeri parțiale la nivelul Senatului. „Este vorba de alegeri de cadre didactice, dar și de alegeri din rândul studenților pentru a ocupa locurile vacante în Senat, precum și pentru constituirea rezervei necesare de candidați la nivelul facultăților în perspectiva disponibilizării altor locuri”, preciza prof. univ. dr. Sorin Curilă, președintele Senatului Universitar. Comisia numită pentru organizarea alegerilor îi reunește pe universitarii: Marius Þepelea, Claudia Timofte, Gabriela Câmpan, Adriana Pirtea, Adrian Timar și studenții Paul Farcaș și Bogdan Fodor.
Alegerile parțiale sunt preconizate peste aproximativ două luni.
f.Planul Operațional al Universității din Oradea pe anul în curs, avizat de Consiliul de Administrație a fost  aprobat de Senatul universitar în ședința sa de luni.
Acesta prevede ca obiectiv major subsumarea tuturor eforturilor pentru schimbarea calificativului „Încredere” acordat instituției într-unul superior „Grad ridicat de încredere”.
 Din cuprinsul documentului, reținem că, în acest an, 14 programe de licență și 45 de master vor fi incluse în procesul de evaluare externă. În primul trimestru al anului, este preconizată implementarea sistemului informatizat de evidență și gestiune a datelor privind situația academică a studenților (cataloage, planuri de învățământ, alte documente) – UNIWEB și INFOSTUDENT.  Acesta se referă la implementarea numitului sistem atât la  nivelul tuturor facultăților, cât  și la nivelul structurii focalizată pe învățământul la distanță (IOSUD).
Până în luna iulie va fi înființată librăria Universității din Oradea.
În plan investițional, notăm și continuarea lucrărilor la noul edificiu al Facultății de Arte (Departamentul de Muzică).
Prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:45 Ora standard a Europei de Est