Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul educațional “Kalokagathia”

O nouă lansare

Proiectul educațional “Kalokagathia”

Palatul Copiilor și Elevilor din Oradea a găzduit joi, 2 noiembrie 2006, lansarea unui proiect național de stimulare a interesului pentru educație fizică și sport în rândul preșcolarilor și școlarilor mici (din clasele I și II), intitulat “kalokagathia”(în grecește – frumusețe și bunătate).


 În județele resursă (Timiș, Brașov, Constanța, Mehedinți, Prahova, Suceava, Vâlcea și municipiul București), proiectul a fost implementat în mai-iunie.
La lansare, au participat echipa coordonatoare de proiect, generali ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor (insp. șc. gen. Liliana Sanda Antonescu, inspectorii generali adjuncți Silviu Torjoc și Akos Zoltan), inspectori școlari de specialitate, reprezentanți ai CCD și DDDP, directori și reprezentanți ai unităților pilot, educatoare și învățători, metodiști, profesori de sport, părinți și copii, precum și inspectori școlari și directori ai unităților pilot din județele Timiș, Arad, Hunedoara și Sălaj.
Despre scopul, obiectivele și strategia de implementare a proiectului a vorbit prof. Maria Ivănescu, inspector de specialitate, coordonator din cadrul echipei de proiect. Aflăm astfel că “programul educativ urmărește stimularea interesului copiilor și elevilor pentru educație fizică și sport în grădinițe și școli, la nivelul județului Bihor, prin extinderea experiențelor pozitive acumulate și derularea unor acțiuni care vizează prevenirea unor atitudini și comportamente dăunătoare sănătății. Iar acest scop se va realiza în măsura în care vor fi îndeplinite cele trei categorii de obiective specifice privind copiii (respectiv elevii), cadrele didactice, dar și părinții (și alți factori educaționali din comunitate)”, a subliniat dna inspectoare Maria Ivănescu.
Fără nicio exagerare sau extrapolare, se vrea a se ajunge, în timp, la idealul armonic, caracterizat la atenieni prin formula “Kalos kai agathos”, la omul vrednic, înzestrat cu toate calitățile fizice, sufletești și morale ale bunului cetățean.
Proiectul se desfășoară pe perioada a doi ani școlari la nivelul a zece unități pilot din învățământul preșcolar( grădinițele cu program prelungit orădene nr. 20, 30, 45, 47, 50 și 54, grădinițele cu program prelungit din Aleșd și Marghita - Gr. nr.4, Grădinița de Ambliopi și Grădinița Orsolya din Oradea), și unsprezece școli din municipiul Oradea și județul Bihor (școlile gimnaziale  „Dimitrie Cantemir”, „Avram Iancu”, „Nicolae Bălcescu” și nr. 16 din Oradea, Lic. T. „O. Ghibu” și L.P.S. „Bihorul”, precum și școlile cu clasele I-VIII din Aleșd, Marghita, Diosig, Valea lui Mihai, și Școala cu clasele I-VIII „Nicolae Popoviciu” din Beiuș).
Ca o cireașă pe tort, la finalul manifestării, dansatori de la grădinițele orădene nr. 20, 30, 45, 47, și Grădinița cu Program Prelungit Aleșd, de la L.P.S. „Bihorul” și Clubul „Stephany” (prezentați de instit. Georgeta Bara, directoarea Grădiniței nr.47), au încântat asistența, prefațând astfel un proiect destinat lor și colegilor de generație, sponsorul acțiunii, Centrul de divertisment pentru copii și tineret „Dopey”, răsplătindu-i cu tichete de intrare pentru o distracție în „familie” în cadrul centrului! 
Ov. Dan

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 08:05:15 Ora standard a Europei de Est