Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prăjiturele de sărbătoare, pregătite împreună cu partenerii de la Grădinița „Trei Ursuleți”

Joi, la Grădinița Nr. 44, în cadrul parteneriatului „Grădinițe înfrățite”

Prăjiturele de sărbătoare, pregătite împreună cu partenerii de la Grădinița „Trei Ursuleți”

Ieri, fiind sărbătoare în inimi, Ziua iubirii (14 februarie 2013), copiii din grupa mică A de la Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare” din Oradea și-au manifestat iubirea față de aproapele, față de partenerii de proiect în mod cât se poate de „dulce”, chiar la propriu, pregătind prăjiturele împreună cu prietenii lor din grupa mijlocie A de la Grădinița particulară „Trei Ursuleți”.

Activitatea s-a desfășurat în cadrul parteneriatului „Grădinițe înfrățite”.
Șansa ne-a surâs ca timp de două zile, miercuri și joi, să fim alături de minunatul colectiv de educatoare de la Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare”, structura Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” din Oradea. Prilej de a descoperi infuzia de capital, de tinerețe care armonizează perfect cu experiența, competența, înțelepciunea și profesionalismul educatoarelor care au construit și întreținut numele și renumele acestei unități de învățământ, în frunte cu doamna director adjunct Mariana Vereș, un model de dascăl, care ajuns la vârsta înțelepciunii, manifestă multă flexibilitate și deschidere față de nou, apreciază, sprijină și încurajează colegii tineri, promovându-le proiectele și implicit imaginea.
AnaMaria, Alexandra și Anca fiind doar trei dintre tinerele educatoare pline de idei și dornice de a escalada Everestul profesiei de dascăl.
„Plecăm cu toții joi, la 10/ Cu alți copii timp vom petrece/ Cu copilași cuminți, vioi/ Cu cei în parteneriat cu noi/ Ca să facem o gustare/ Joi, în zi de sărbătoare”; acesta a fost mesajul transmis prin versuri de Alexandra Gaja – coordonatorul activității de joi, alături de colega sa de grupă, Cornea Anca. Alexandra și Anca, în calitate de gazde au primit vizita partenerilor de la „Trei Ursuleți”, însoțiți de Ramona Ghiuro și Florina Ghețe.
„Să ne aduceți și nouă o rază de soare!”
„Aflând că vom avea o activitate la Grădinița „Rază de soare”, părinții copiilor noștri ne-au spus dimineață: „Să ne aduceți și nouă o rază de soare!” ține să ne informeze educatoarea Ramona Ghiuro de la Grădinița „Trei Ursuleți” (director, prof. Curta Timea).
Activitatea practic-gospodărească a fost cât se poate de delicioasă, și la propriu și la figurat. Și cum ar fi putut fi altfel de vreme ce mânuțele lor au frământat și modelat aluatul ca pe o plastilină, luând contact cu bombonicile pe care trebuiau să le folosească pe post de „condimente” auxiliare. Ochii văd, inima cere. Din iubire, din instincte de conservare și din bucuria de a gusta prăjiturelele și bombonelele, mânuțele ajungeau mereu în guriță fără vrere; cineva, o forță divină, îi îndemna să guste mereu din aluatul care le trăgea cu ochiul! Împărțiți în trei grupe combinate, în deplină armonie, cei mici și mijlocii, care se confundau perfect, au avut o sarcină grea: aceea de a rezista ispitei, de a se abține și a pune pe farfurioare prăjiturelele scoase din forme, care la final tot pe limba lor s-au topit, împreună cu o cană cu suc. Activitatea practică propriu-zisă a fost admirabil pregătită și anunțată de „Gogoașa delicioasă”, pasată de la unul la altul, un joc și un prilej de prezentare și cunoaștere interpersonală, de versurile și cântecele pe care le-au prezentat și unii și alții, iar Trenulețul muzical și jocul de rol cu măști (cățel, pisică și broscuță) au fost tot atâtea ocazii de socializare, de relaționare.
„Încurajăm și ne bucurăm de astfel de parteneriate”
„Încurajăm și ne bucurăm de astfel de parteneriate, avea să se exprime la final doamna director adjunct Mariana Vereș. Întreținem în permanență această relație educațională colegială. Anii trecuți am avut parteneriat cu Grădinița Creștină „Emanuel”. Suntem deschiși și încântați să avem activități, schimburi de experință cu alte grădinițe. Important este copilul, să-l vezi cum muncește și râde cu plăcere, cu toată ființa sa. Pretutindeni omul harnic și prietenos sfințește locul, iar cooperarea nu poate decât să ajute actul instructiv-educativ, să-i dea o nouă dimensiune și eficiență”, conchide doamna director.
La frumoasa și reușita activitate gospodărească, doamna director a invitat să participe și alte cadre tinere din unitate (Felicia Zerghe și Adela Furtos) pentru a câștiga experiență în derularea de parteneriate, dar nu numai. Prezentă la activitate, și doamna Floare Bodea, profesor cu experiență, avea să felicite protagoniștii parteneriatului pentru rodul muncii lor, atmosfera de lucru, materialele, procedeele, tehnicile și mijloacele bogate și variate folosite pe parcursul întregii activități și nu în ultimul rând pentru relațiile armonioase dintre parteneri, care au fost până la urmă cireașa de pe tort în Ziua iubirii.
La finalul activității, Alexandra i-a condus pe „ursuleți” prin cetatea Soarelui, spre a cunoaște și a simți și căldura celorlalte raze de soare! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Prăjiturele de sărbătoare, pregătite împreună cu partenerii de la Grădinița „Trei Ursuleți”. 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:24:31 Ora standard a Europei de Est