Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În luna iubirii... cu Anna!

Deschideți-vă larg ferestrele inimii!

În luna iubirii... cu Anna!

Tac de multă vreme. Poate de prea multă! Sufletul meu a pus întrebări sufletului tău, fără să aștepte răspuns. Poate pentru că, în lumea în care trăim, eu sunt prea mică pentru a pune întrebări cu voce tare, iar pentru răspunsuri ar trebui să fiu băgată în seamă, cei de lângă mine ar trebui să mă vadă cu adevărat și să le și pese...

Uneori, un singur cuvânt agață în împletitura lui de litere o întreagă poveste, o poveste cu „a fost odată”, cum încep toate poveștile...
Zile în șir am privit plânsul cerului, cu lacrimi reci, înecând rănile pământului. Gândul m-a dus îndărăt, departe în timp, la momentul în care părăseam casa copilăriei pornind la drum în căutarea mea... Poate că am să găsesc cândva capătul drumului! Anii trec, nimeni și nimic nu îi poate opri, nu pot întoarce roata vremii. Pot doar să mă întreb: „Ce a fost în urma mea?” Cred că cel mai important lucru este să privești în urmă și să îți dai seama că viața e formidabilă! Bune, rele... cum au fost, le-am iubit și le iubesc pe toate! Poate că m-am mai pierdut uneori între soare și ploi, între nori cenușii, între cuvinte și tăceri, dar am fost și am crescut ca trandafirii ce nu mai au răbdare în boboci și m-am trezit suflet în sufletul clipei trecute și a celei ce va veni...
Viața m-a învățat că a iubi înseamnă a dărui mereu până simți că te stingi, dar nu te mistuiești, ci trăiești! Așa cum natura reușește să rezume într-o singură sămânță un arbore întreg, cu rădăcină, tulpină, ramuri, frunze, flori... cu puterea lui de a crește și de a rodi mai departe, iubirea dăruiește lucruri ce țin de taină și miracol.
Am descoperit prin vreme că suferințele sunt stalactite înghețate ce stau atârnate de peștera sufletului, iar când se topesc se preling în lacrimi... Iubirea e cea care le strânge în căușul palmelor transformându-le în cuvinte neinventate care așteaptă o primă rostire...
Se spune că ceea ce contează cu adevărat este credința, speranța și iubirea. Dacă uneori mai uităm credința, dacă mai pierdem speranța, sper din tot sufletul să ne mai rămână pentru totdeauna iubirea, pentru că iubirea este cea care ne ajută să ne curățăm de nefericire și astfel nu mai stăm în calea nimănui, încetăm să mai fim o piedică nu numai pentru noi înșine, ci și pentru toți ceilalți. Iubind, devenim liberi să-i ajutăm și să-i bucurăm pe alții.
De ce-ți vorbesc iar și iară despre iubire? Pentru că suntem în luna iubirii, pentru că nu vreau să crească iarba tăcerii între noi, pentru că într-o lume a dezordinii, a dezastrelor și a corupției, iubirea rămâne singurul lucru în care mă pot încrede. Și nu pentru că vreau să mă ascund de realitate, ci pentru că așa pot păstra simțul realității atunci când totul se desface în jurul meu în ură, minciună, intrigă, nefericire și tăcere... Uneori, și durerea-mi e tăcere...
Și apoi, oare prin natura profesiei noastre, nu e nevoie, mai mult ca orice, de iubire? Munca noastră, fără dăruire și spirit de sacrificiu, fără iubire față de copii, e doar ruină a sufletului... Suntem tentați să ne plângem mereu de copii neascultători, neînțelegători, indiferenți, „șmecherași”, cu tentă de obrăznicie, dar oare putem noi să iubim îndeajuns de mult încât să-i facem să simtă că le suntem prieteni, să aibă suficientă încredere pentru a le fi umăr pe care să plângă și nu doar un străin pe marginea drumului, putem să iubim suficient de mult încât să nu cerem dovezi de iubire, iar atunci când ei ni se deschid, știm să iubim suficient de mult încât să-i primim în sufletul nostru fără „de ce-uri” ce nu-și au rostul?
Poate nu am reușit să-ți spun nimic interesant, nu sunt lucruri ce țin de programă, de planificări, de orare, teme, proiecte, țin pur și simplu de suflet, de viață, de clipă... Și-n clipa asta mi-a fost doar dor cumplit să-ți vorbesc, să-mi așez sufletul în palma ta și să las să mi se reverse gânduri, doar gânduri pur și simplu...
Mulțumesc! Mult. Din suflet. Cu drag de prieteni dragi,
Anna

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:42:31 Ora standard a Europei de Est