Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Secție bilingv spaniolă-engleză la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” Oradea

După merite, cinste și onoare!

Secție bilingv spaniolă-engleză la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” Oradea

Vine o vreme când totul se plătește!
Pentru rezultatele deosebite obținute ani la rând de chimiștii gojdiști la etapele naționale și internaționale ale Olimpiadei de chimie, în aceste zile, ei au onoarea să găzduiască Olimpiada națională de chimie.
După ani de succese unice în învățământul bihorean, obținute de profesoara de spaniolă, dna Rodica Pop, de la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, iată că pedagogiștii orădeni obțin aprobarea Ministerului de resort de a înființa în anul școlar viitor o secție bilingv spaniolă-engleză, după cum aveam să aflăm ieri (vineri, 1 februarie 2008) de la directorul instituției, prof. Simona Martin.

„Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Direcția Generală Management Învățământ Preuniversitar, a aprobat funcționarea unei clase cu profil uman, filologie bilingv spaniolă, la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, începând cu anul școlar 2008 – 2009.
Această clasă va pune în practică prevederile Programului de Cooperare în domeniul educației dintre România și Spania și ale Acordului cu privire la crearea și funcționarea secțiilor bilingve de spaniolă, în liceele din România, semnat la data de 26.03.2007.”
Noua specializare de la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea reprezintă a 10-a secție de spaniolă bilingv, creată la licee de prestigiu din România, anterioare fiind cele din: București (3), Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Brașov și Ploiești. Liceul orădean a fost inclus, de asemenea, în rețeaua secțiilor bilingve din Europa Centrală și Orientală, alături de centre similare din Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Polonia, Cehia și Rusia.
Ministerul Educației și Științei din Spania patronează și sprijină aceste centre, ca nuclee de promovare a limbii și culturii hispanice, atât cu mijloace și materiale didactice, cât și prin concursuri și premii pentru cei mai buni elevi, excursii culturale în Spania și participarea la festivaluri anuale de teatru. De asemenea, Ministerul de resort din Spania va trimite un profesor de naționalitate spaniolă pentru a preda la secția bilingvă.
La sfârșitul studiilor liceeale, elevii acestei secții pot opta pentru a obține diploma spaniolă de bacalaureat, susținând examene specifice secțiilor bilingve.
Potrivit normelor românești în vigoare, pentru a putea intra la un liceu cu o secție bilingvă, elevii vor trebui să promoveze un test care să probeze cunoștințele lor de spaniolă. Acest examen va conține o probă orală și una scrisă. În acest sens, Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” Oradea organizează curs pregătitor, începând din data de 23 ianuarie, în Cabinetul de documentare și informare al școlii. Pentru informații suplimentare, sunați la tel. 0259/431.170 sau la 0359/ 410.550. (Ov.D.)         

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:34:19 Ora standard a Europei de Est