Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Ședința de Senat de luni, 25 februarie

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Reunit în cea de-a doua ședință din acest an, Senatul Universității din Oradea a dezbătut o problematică largă și diversă: de la analiza, dezbaterea și aprobarea Raportului privind activitatea proprie în anul care a trecut, de la Raportul financiar/ 2012, până la analiza și aprobarea actualizării Metodologiei de concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a posturilor didactice și de cercetare vacante, respectiv, a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și finanțarea cercetării științifice.

Prezentăm în cele ce urmează un grupaj de informații de interes mai larg, rezultate din dezbaterile din ședința de luni (25 februarie 2013).
a.La un an de la constituirea sa în temeiul Legii Educației Naționale, (Legea 1/2011), Senatul Universității din Oradea se prezintă ca o structură autonomă funcțională. „Această etapă a fost una de construcție, dezvoltare și consolidare instituțională”, aprecia președintele Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă. Între argumentele invocate s-au numărat: constituirea structurilor de conducere, a celor nouă comisii de specialitate care activează pe domenii specifice, adoptarea protocolului de colaborare între conducerea executivă a Universității și forul legislativ universitar, aprobarea contractului de management instituțional încheiat între Senat și rector. Senatul dispune acum și de procedura de control asupra activității rectorului, consiliului de administrație și a conducerii executive a universității. Una din principalele  misiuni ale Senatului – dezbaterea reglementărilor interne privind funcționarea instituției universitare – se reflectă în cele 22 de hotărâri adoptate în perioada februarie 2011 – februarie 2012.
Președintele Senatului a informat că procedura pentru asigurarea bugetului propriu, buget care să asigure independență financiară acestei structuri, va intra în dezbatere în martie, întârzierea datorându-se reevaluării priorităților la nivel de instituție (stabilirea bugetelor  pentru departamente etc.). În intervențiile lor mai mulți membri ai Senatului au stăruit asupra cerinței unui control mai riguros pentru asigurarea la termen a materialelor destinate comisiilor de specialitate, desfășurarea – conform protocolului – de analize comune ale comisiilor Senatului cu cele corespondente de pe lângă Consiliul de Administrație al Universității cu prorectorii de resort în elaborarea și modificarea unor reglementări. Totodată, se resimte nevoia unei implicări mai susținute a studenților în analizarea actelor normative care vin în interesul lor.
b. Senatul Universității din Oradea a adoptat în ședința sa de luni forma actualizată a Procedurii privind elaborarea lucrării de finalizare a studiilor. Opiniile exprimate au accentuat responsabilitatea deosebită care revine studentului / masterandului, precum și cadrului didactic coordonator pentru originalitatea conținutului și respectarea riguroasă a cerințelor redactării corecte.
Formal, prin semnarea unei Declarații în nume propriu, privind originalitatea conținutului lucrării și autenticitatea acesteia (alcătuirea de către autorul nominal) studenții își asumă – singuri - toate consecințele unui plagiat, cumpărat, furt, împrumutat, preluat de lucrare (din anii anteriori, sau de la programe similare din țară) …  în lucrările pe care le prezintă ca lucrări de finalizare a studiilor. Întrebarea este: sunt ei, pe deplin conștienți, ce semnează? Știu ei că semnează acceptul de a li se anula Diploma, în caz de descoperire a vreunei fraude importante în lucrarea lor? Știu ei, că au dreptul să fie pregătiți special pentru a participa la creația și inovația care definesc Societatea bazată pe cunoaștere? Trebuie să admitem că mulți studenți nu știu!” - afirma prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei academice de relații interne și internaționale a Senatului.
Mai, trebuie să acceptăm, că și Senatul are responsabilitatea morală de a-i ajuta să știe. O are, cel puțin ca menire morală, o menire situată logic, înainte de menirea sa legală de a vota anularea unor diplome (obținute fraudulos). De aceea, cred că este timpul să facem ceva în acest sens!”
„Poate, să organizăm ateliere ale Senatului, întâlniri deschise legate de preocupările pentru onestitate și credibilitate academică; poate să cerem Consiliului de Administrație să introducă – cu titlu obligatoriu – cursuri de Academic Writing, la toate specializările, cel puțin pentru o perioadă de două cicluri academice complete și consecutive.
Președintele Senatului s-a angajat să găsească loc unor asemenea activități în activitatea Senatului. Domnia sa a considerat că, abordarea unor aspecte practice referitoare la asimilarea normelor scrierii academice, a metodelor de a căuta și a folosi onest informația științifică. Și de a comunica onest rezultatele ar fi posibilă. De asemenea s-a pronunțat, având aprobarea deplină a Senatului, pentru ateliere deschise ale Senatului, la care să poată participa studenți și cadre didactice interesate.
c. Senatul universității a aprobat și Raportul privind activitatea comisiilor de selecție și echivalare pentru mobilitățile de studiu, plasament, predare și formare din programul sectorial ERASMUS pentru anul universitar 2013 - 2014. În 2012 s-au aflat în mobilități 136 de studenți și 252 de cadre didactice, conform raportului dnei Carmen Buran, șef Departament Relații Internaționale în cadrul Universității din Oradea. Dinamica mobilităților evidențiază o scădere a acestora față de 2011, cu 18 studenți, respectiv 52 cadre didactice. Cauza principală rezidă în finanțarea insuficientă, modestă asigurată.
Comisia de specialitate a apreciat activitatea realizată în cadrul Departamentului, dar a și evidențiat necesitatea suplimentării fondurilor/ persoană în mobilitate, eventual prin propunerea unor suplimentări, într-o cerere adresată Delegației Comisiei Europene din București.
d. În ședința sa de luni, Senatul universitar a adoptat o procedură conform căreia studenții angrenați în acțiuni de voluntariat pot primi maximum 5 credite transferabile/ semestru, peste cele 30 de credite/ semestru stabilite în sistemul ETCS. Activitățile de voluntariat destinate studenților orădeni se pot desfășura în domenii precum: asistența și serviciile sociale, protecția drepturilor omului, medico-sanitar, cultural, de învățământ, științific, religios, filantropic, sportiv, de protecție a mediului și altele. Studenții interesați să dobândească astfel de experiențe și abilități perfectează un contract cu organizația sub tutela căreia se derulează activitățile de voluntariat. Aceste organizații trebuie să fie însă agreate de Universitate și să încheie un contract de parteneriat cu mediul academic, în care să prezinte oferta de acțiuni și competențele pe care studentul voluntar le poate dobândi.
e. Senatul Universității din Oradea a aprobat – la propunerea Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației – acordarea titlului de Doctor Honoris Causa, pentru prof. univ. dr. Ioan Roxin de la Universitatea Franche – Comté din Montbeliard (Franța), director, pentru o lungă perioadă a Departamentului Multimedia din Universitatea Franche – Comté și de mult timp, profesor asociat în cadrul Universității din Oradea. A susținut la Facultatea de Inginerie Electrică și  Tehnologia Informației, ca și la alte facultăți din Universitate, cursuri de pionierat în multimedia și tehnologia informației. A manifestat un interes aparte pentru mobilitățile studenților și doctoranzilor orădeni în Franța, sprijinindu-i îndeaproape în proiectul de carieră.
f. Membrii Senatului universitar și-au dat acordul pentru demararea procedurii de înființare a unui nou program de studii de către Facultatea de Arte: Arte Plastice – Grafică.
În același timp, Senatul a aprobat lichidarea specializărilor Pedagogia artelor plastice și decorative (studii de licență), respectiv Inginerie medicală (studii de licență), din domeniul Științe inginerești aplicate.
g. 27 de universitari orădeni s-au înscris în competiția pentru a deveni membri ai Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior. Acest organism consultativ propune, între altele, Ministerului Educației Naționale metodologia cadru de finanțare a universităților, alocarea – pe bază de contract – a sumelor pentru finanțarea de bază, complementară și suplimentară.
În actuala structură, Universitatea din Oradea nu are nici un reprezentant în CNFIS.
h. Consiliul Facultății de Medicină și Farmacie l-a ales cu unanimitate de voturi ca director al Departamentului Rezidențiat pe conf. univ. dr. Ovidiu Burtă. Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. Constantin Bungău, urmează să emită în acest sens o decizie de numire.
Prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:53 Ora standard a Europei de Est