Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Ședința de Senat de luni, 25 februarie

Raportul privind activitatea proprie în anul 2012

Reunit în cea de-a doua ședință din acest an, Senatul Universității din Oradea a dezbătut o problematică largă și diversă: de la analiza, dezbaterea și aprobarea Raportului privind activitatea proprie în anul care a trecut, de la Raportul financiar/ 2012, până la analiza și aprobarea actualizării Metodologiei de concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a posturilor didactice și de cercetare vacante, respectiv, a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și finanțarea cercetării științifice.

Prezentăm în cele ce urmează un grupaj de informații de interes mai larg, rezultate din dezbaterile din ședința de luni (25 februarie 2013).
a.La un an de la constituirea sa în temeiul Legii Educației Naționale, (Legea 1/2011), Senatul Universității din Oradea se prezintă ca o structură autonomă funcțională. „Această etapă a fost una de construcție, dezvoltare și consolidare instituțională”, aprecia președintele Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă. Între argumentele invocate s-au numărat: constituirea structurilor de conducere, a celor nouă comisii de specialitate care activează pe domenii specifice, adoptarea protocolului de colaborare între conducerea executivă a Universității și forul legislativ universitar, aprobarea contractului de management instituțional încheiat între Senat și rector. Senatul dispune acum și de procedura de control asupra activității rectorului, consiliului de administrație și a conducerii executive a universității. Una din principalele  misiuni ale Senatului – dezbaterea reglementărilor interne privind funcționarea instituției universitare – se reflectă în cele 22 de hotărâri adoptate în perioada februarie 2011 – februarie 2012.
Președintele Senatului a informat că procedura pentru asigurarea bugetului propriu, buget care să asigure independență financiară acestei structuri, va intra în dezbatere în martie, întârzierea datorându-se reevaluării priorităților la nivel de instituție (stabilirea bugetelor  pentru departamente etc.). În intervențiile lor mai mulți membri ai Senatului au stăruit asupra cerinței unui control mai riguros pentru asigurarea la termen a materialelor destinate comisiilor de specialitate, desfășurarea – conform protocolului – de analize comune ale comisiilor Senatului cu cele corespondente de pe lângă Consiliul de Administrație al Universității cu prorectorii de resort în elaborarea și modificarea unor reglementări. Totodată, se resimte nevoia unei implicări mai susținute a studenților în analizarea actelor normative care vin în interesul lor.
b. Senatul Universității din Oradea a adoptat în ședința sa de luni forma actualizată a Procedurii privind elaborarea lucrării de finalizare a studiilor. Opiniile exprimate au accentuat responsabilitatea deosebită care revine studentului / masterandului, precum și cadrului didactic coordonator pentru originalitatea conținutului și respectarea riguroasă a cerințelor redactării corecte.
Formal, prin semnarea unei Declarații în nume propriu, privind originalitatea conținutului lucrării și autenticitatea acesteia (alcătuirea de către autorul nominal) studenții își asumă – singuri - toate consecințele unui plagiat, cumpărat, furt, împrumutat, preluat de lucrare (din anii anteriori, sau de la programe similare din țară) …  în lucrările pe care le prezintă ca lucrări de finalizare a studiilor. Întrebarea este: sunt ei, pe deplin conștienți, ce semnează? Știu ei că semnează acceptul de a li se anula Diploma, în caz de descoperire a vreunei fraude importante în lucrarea lor? Știu ei, că au dreptul să fie pregătiți special pentru a participa la creația și inovația care definesc Societatea bazată pe cunoaștere? Trebuie să admitem că mulți studenți nu știu!” - afirma prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei academice de relații interne și internaționale a Senatului.
Mai, trebuie să acceptăm, că și Senatul are responsabilitatea morală de a-i ajuta să știe. O are, cel puțin ca menire morală, o menire situată logic, înainte de menirea sa legală de a vota anularea unor diplome (obținute fraudulos). De aceea, cred că este timpul să facem ceva în acest sens!”
„Poate, să organizăm ateliere ale Senatului, întâlniri deschise legate de preocupările pentru onestitate și credibilitate academică; poate să cerem Consiliului de Administrație să introducă – cu titlu obligatoriu – cursuri de Academic Writing, la toate specializările, cel puțin pentru o perioadă de două cicluri academice complete și consecutive.
Președintele Senatului s-a angajat să găsească loc unor asemenea activități în activitatea Senatului. Domnia sa a considerat că, abordarea unor aspecte practice referitoare la asimilarea normelor scrierii academice, a metodelor de a căuta și a folosi onest informația științifică. Și de a comunica onest rezultatele ar fi posibilă. De asemenea s-a pronunțat, având aprobarea deplină a Senatului, pentru ateliere deschise ale Senatului, la care să poată participa studenți și cadre didactice interesate.
c. Senatul universității a aprobat și Raportul privind activitatea comisiilor de selecție și echivalare pentru mobilitățile de studiu, plasament, predare și formare din programul sectorial ERASMUS pentru anul universitar 2013 - 2014. În 2012 s-au aflat în mobilități 136 de studenți și 252 de cadre didactice, conform raportului dnei Carmen Buran, șef Departament Relații Internaționale în cadrul Universității din Oradea. Dinamica mobilităților evidențiază o scădere a acestora față de 2011, cu 18 studenți, respectiv 52 cadre didactice. Cauza principală rezidă în finanțarea insuficientă, modestă asigurată.
Comisia de specialitate a apreciat activitatea realizată în cadrul Departamentului, dar a și evidențiat necesitatea suplimentării fondurilor/ persoană în mobilitate, eventual prin propunerea unor suplimentări, într-o cerere adresată Delegației Comisiei Europene din București.
d. În ședința sa de luni, Senatul universitar a adoptat o procedură conform căreia studenții angrenați în acțiuni de voluntariat pot primi maximum 5 credite transferabile/ semestru, peste cele 30 de credite/ semestru stabilite în sistemul ETCS. Activitățile de voluntariat destinate studenților orădeni se pot desfășura în domenii precum: asistența și serviciile sociale, protecția drepturilor omului, medico-sanitar, cultural, de învățământ, științific, religios, filantropic, sportiv, de protecție a mediului și altele. Studenții interesați să dobândească astfel de experiențe și abilități perfectează un contract cu organizația sub tutela căreia se derulează activitățile de voluntariat. Aceste organizații trebuie să fie însă agreate de Universitate și să încheie un contract de parteneriat cu mediul academic, în care să prezinte oferta de acțiuni și competențele pe care studentul voluntar le poate dobândi.
e. Senatul Universității din Oradea a aprobat – la propunerea Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației – acordarea titlului de Doctor Honoris Causa, pentru prof. univ. dr. Ioan Roxin de la Universitatea Franche – Comté din Montbeliard (Franța), director, pentru o lungă perioadă a Departamentului Multimedia din Universitatea Franche – Comté și de mult timp, profesor asociat în cadrul Universității din Oradea. A susținut la Facultatea de Inginerie Electrică și  Tehnologia Informației, ca și la alte facultăți din Universitate, cursuri de pionierat în multimedia și tehnologia informației. A manifestat un interes aparte pentru mobilitățile studenților și doctoranzilor orădeni în Franța, sprijinindu-i îndeaproape în proiectul de carieră.
f. Membrii Senatului universitar și-au dat acordul pentru demararea procedurii de înființare a unui nou program de studii de către Facultatea de Arte: Arte Plastice – Grafică.
În același timp, Senatul a aprobat lichidarea specializărilor Pedagogia artelor plastice și decorative (studii de licență), respectiv Inginerie medicală (studii de licență), din domeniul Științe inginerești aplicate.
g. 27 de universitari orădeni s-au înscris în competiția pentru a deveni membri ai Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior. Acest organism consultativ propune, între altele, Ministerului Educației Naționale metodologia cadru de finanțare a universităților, alocarea – pe bază de contract – a sumelor pentru finanțarea de bază, complementară și suplimentară.
În actuala structură, Universitatea din Oradea nu are nici un reprezentant în CNFIS.
h. Consiliul Facultății de Medicină și Farmacie l-a ales cu unanimitate de voturi ca director al Departamentului Rezidențiat pe conf. univ. dr. Ovidiu Burtă. Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. Constantin Bungău, urmează să emită în acest sens o decizie de numire.
Prof. univ. dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
joi, 25 aprilie 2024, 07:55:32 Ora de vară a Europei de Est