Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Acesta este secretul: să ai imaginație, vocabular dezvoltat și să citești”

Interviu cu Ioan-Paul Șipoș

„Acesta este secretul: să ai imaginație, vocabular dezvoltat și să citești”

Ioan-Paul Șipoș, 10 ani, născut în 22 ianuarie 2003, este elev în clasa a IV-a la Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea, înv. Veturia Nica.

Paul are publicate deja două cărticele cu versuri și desene reprezentative (în primul volum, fiecare poezia are, pe pagina alăturată, desenul care o ilustrează, purtând și un titlu).
Paul e un băiat bine făcut, și totuși mintea, dezvoltarea intelectuală, maturizarea au luat-o binișor înainte. Citește mult, se exprimă ușor și te uimește cu limbajul ales și maturitatea în gândire. Aflând de la doamna învățătoare că „Paul este un copil de excepție, cu preocupări literare, scrie poezii...”, am ținut să-l cunoaștem și să vi-l prezentăm.
„Prima poezie am compus-o la 5 ani și jumătate. Mă jucam cu tata și încercam să-l învăț o poezie. Mă străduiam să-mi amintesc una pe care am învățat-o la grădiniță. Și nu știu cum mi-au venit în minte niște versuri. Am spus de trei ori  poezii diferite, și-apoi am spus una care am reținut-o și am reprodus-o. Aceasta este prima poezie - „Păsărelele”.
-La 5 ani și jumătate știai să scrii?
-Nu, l-am rugat pe tata să o scrie la calculator. Și de-acuma pe calculator scriu tot timpul...
Cu cărțile pe masă!
Cu cele două cărticele pe masă, Paul ne prezintă prima sa cărticică, intitulată „Poeme diverse”, apărută la Oradea, în 2010. Prima sa poezie, „Păsărelele”, compusă în 2008, deschide volumul.
„Și sus și jos totul e frumos,/Pe sus zboară păsărele, Iar pe jos cresc lalele...” Poezia este ilustrată cu un desen ce poartă titlul „Pe urmele primăverii”. „Poeme diverse” cuprinde 10 însemnări (Păsărelele, Primăvara, La țară, Iarna, Noaptea și ziua, Bureții, Peșterile, Natura, Balerina și Toamna) și tot atâtea desene.
„La țară e minunat!
-Spre exemplu, cum s-a născut poezia „La țară”?
-Eu merg de multe ori la bunica din partea tatălui, la Cuzap. „La țară e minunat”, așa după cum am scris și în poezie. Totul mă fascinează, „păsărelele ciripesc frumos/, Câinii latră drăgăstos”... Soarele mângîie pământul,/ iar plantele lui i se-nchină”...
-Când ai început să-ți scrii singur poeziile pe calculator?
- De aici, de la pagina 13. „Bureții” este prima poezie scrisă de mine direct pe calculator. „Doisprezece bureți sar într-o băltuță./ Unul cade jos, ceilalți râd de el./ Vine cineva! Vine și îl culege, vai de el!”
Desenul acesta mie nu mi-a plăcut deloc. Tata a tot insistat să-l pun în volum. E vorba de „Lumea subacvatică”. Parcă-i un război subacvatic. Nu prea corespunde cu poezia „Peșterile”.
-Câte poezii conține primul volum?
-Zece poezii, dar la sfârșit este un fel de proză, „Toamna”. Mai exact nouă poezii și o proză. Înainte am scris „Balerina”. Când am fost o dată în Veneția, m-am inspirat dintr-un aranjament cu balerine. Așa s-a născut poezia „Balerina”. Și volumul al doilea, intitulat „Cărticica de poezii”, cuprinde tot 10 poezii. Asta este poezia mea preferată – „Iarna”.
„Acum ninge ne-ncetat,/ Iarna a pătruns în sat,/ Norii cern fulgii de nea,/ Acoperind țarina./
Dar ce s-a întâmplat în jur/ Și cu bolta albăstrie?/ Totul e acoperit/ Cu o albă dimie...”
În legătură cu „Pădurea de briliante”, Paul a dorit să se confeseze, dar să rămână totul doar între noi. Știe el de ce!
-La ce lucrezi și pe când următorul volum?
-Pentru moment am vrut să mă las de poezii, pentru că am vrut să fac un roman, o să scriu o carte cu nuvele. Dar le-am lăsat deoparte. M-am ocupat de compusul poeziilor. M-am răzgândit.
- Scrii cu ușurință?
-Simplu. Găsesc foarte ușor cuvinte.
-Citești mult?
-În mod normal, 40-45 de pagini pe zi. Cel mai puțin 30. Dar am terminat o carte de 500 de pagini în cinci zile! Lecturi pentru clasa a IV-a. Am citit povești cu zâne și o poveste nu era terminată. Și m-am dus la bibliotecă. Am împrumutat cartea că nu mai suportam suspansul...
Este important ca atunci când scrii sau compui poezii să ai imaginație; deci acesta este secretul: să ai imaginație, vocabular dezvoltat și să citești...
Acesta este Ioan-Paul Șipoș, luat prin surprindere, marți, 26 februarie 2013. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Acesta este secretul: să ai imaginație, vocabular dezvoltat și să citești”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:27:10 Ora standard a Europei de Est