Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința de încheiere a proiectului european „Euro-School... ”

Joi, la Liceul „Don Orione” a avut loc

Conferința de încheiere a proiectului european „Euro-School... ”

Conducerea Liceului „Don Orione” din Oradea (manager - Miheller Martin, director – Alexandru Stoica), în calitate de lider, respectiv conducerea Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium din Debrecen (director - dr. Bodis Zoltan), ca și partener de proiect, au susținut, joi (28 februarie 2013), în sala de sport a Liceului „Don Orione”, conferința de încheiere a proiectului „Euro-School Development of competences through educational partnership and cross-border cooperation”.

În prezidiul conferinței, alături de managerul Miheller Martin și directorul liceului, dl prof. Alexandru Stoica au luat loc părintele Mihai Fechetă, președintele Fundației „Don Orione”, iar din partea oaspeților, a liceului partener din Ungaria: directorul liceului – prof. dr. Bodis Zoltan, dna prof. Kemele Gabriella – consilierul educativ al Consiliului elevilor și dl prof. Brade Lorand - prof. de engleză.
Luând cuvântul în deschiderea conferinței, dl director Alexandru Stoica a salutat și prezentat distinșii invitați, partenerii de proiect din Ungaria și scopul evenimentului, acela de încheiere festivă a proiectului HURO/1001/072 „Euro-School. Dezvoltarea de competențe prin parteneriat educațional și cooperare transfrontalieră”.
Alături de reprezentanții conducerii instituțiilor partenere, partenerilor asociați și echipei de proiect, la conferință au participat cadrele didactice și elevii beneficiari ai proiectului, reprezentați la „microfon” de Kovacs Bendon, care a făcut aprecieri pozitive la adresa derulării proiectului, în calitatea sa de beneficiar direct.
În luările de cuvânt atât liderii de proiect, cât și partenerii au subliniat buna colaborare dintre conducerile celor două instituții și echipele de proiect, dintre elevii beneficiari, care s-au întâlnit și au desfășurat activități în comun atât în Ungaria cât și la Oradea și în tabere din țară.
Proiectul a fost derulat în  cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România (2007-2013) în perioada 01.03.2012 - 28.02.2013. Bugetul total al proiectului a fost de 67832 de euro.
„Prin intermediul acestui proiect Liceul „Don Orione”, în colaborare cu partenerul său de proiect din Ungaria, Szent József Gimnázium, și-a propus îmbunătățirea colaborării transfrontaliere dintre România și Ungaria, în special în ceea ce privește cooperarea între școli pentru dobândirea de noi competențe și abilități, prin realizarea de activități comune curriculare și extracurriculare. Proiectul și-a propus să familiarizeze generațiile de tineri cu spațiul intercultural și economic european, prin promovarea studiului și a muncii într-un context diferit”, a declarat managerul
Miheller Martin.
Această experiență pozitivă trăită ne responsabilizează pe toți
În intervenția sa, părintele Mihai Fechetă s-a adresat elevilor beneficiari:
„Dragi tineri, așa după cum cunoașteți în cadrul acestui proiect european pe care îl încheiem astăzi, tinerii, elevii beneficiari de la liceul nostru și de la Liceul „Sf. Iosif” din Debrețin au avut harul de a se întâlni, de a trăi în armonie și a se îmbogăți cu frumusețea și diversitatea celuilalt în cadrul activităților comune desfășurate atât în Ungaria, cât și la Oradea și în taberele la care au luat parte la Cabana Sebișel și Gârda. Această experiență pozitivă trăită ne responsabilizează pe toți să construim acea cultură a respectului, valorilor, frumosului și adevărului, chiar și într-un context social-cultural-istoric-geografic-religios și politic diferit. Din păcate, în zilele noastre, vedem cum oamenii sunt împărțiți pe religii, confesiuni, limbi, etnii, stare socială ...
„La ușa caselor noastre când vine o persoană, nu se întreabă ce religie sau ce confesiune ai, ce limbă vorbești, ce crez politic ai, dar se întreabă cu ce te pot ajuta”, după cum ne învață Sfântul Luigi Orione, a conchis părintele Mihai.
La finalul reuniunii, într-un gest superb de respect și înaltă prețuire pentru părintele Mihai, întreaga sală s-a ridicat în picioare și cu toții au cântat La mulți ani pentru părintele Mihai Fechetă, de ziua sa de naștere (care este... în 29 februarie). Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferința de încheiere a proiectului european „Euro-School... ”

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:30:17 Ora standard a Europei de Est