Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
16 septembrie 2021

1.Jumătate dintre elevii din România au primit note peste 8.50 în școala online, spune ministrul Educației: Ne creează o imagine falsă, atrag atenția asupra acestui pericol
Notele din învățământul online sunt „peste jumătate între 8.50 și 10”, potrivit declarațiilor ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, făcute astăzi pentru DCNews. Acesta a spus că s-a uitat pe statistica de la nivel național, în privința predării online, și a ajuns la concluzia că notele de 8 sau 9 sunt „un accident”.
Sorin Cîmpeanu este de părere că notele din școala online „ne creează o imagine falsă” și „dacă cineva poate să mă convingă, să ne convingă, aș fi foarte fericit să poată să ne convingă că învățământul românesc are 50% din elevi merituoși”.
Ministrul Educației a mai spus că notele mari din mediul online sunt legate de dificultatea profesorilor de a evalua: „Știm foarte bine că profesorii au avut dificultăți în a evalua. Elevii, studenții sigur că avut șansa de a răspunde mult mai bine întrebărilor profesorilor în spatele unui ecran, cu camera și microfonul oprite”.

2. Cîțu despre decizia impunerii certificatelor verzi și pentru copii, fără să fie precizată vârsta: A fost o scăpare acolo. Prin HG mâine va fi corectată și vor fi cei peste 6 ani
Premierul Florin Cîțu a participat, joi seara, în emisiune la TVR1, unde a oferit câteva explicații despre propunerea Comitetului Național pentru Situații de Urgență (C.N.S.U.) care prevede obligativitatea prezentării Certificatului verde, în localitățile în care incidența la 14 zile este cuprinsă între 3 și 6 cazuri la mia de locuitori. În documentul respectiv se face referire la faptul că certificatul va fi necesar și pentru copii, fără însă să se precizeze până la ce vârstă, informează G4Media.ro.
„Ce se întâmplă cu copiii, în privința acestei decizii?”, a întrebat moderatorul emisiunii.
„A fost o scăpare acolo. Prin Hotărâre de Guvern, mâine va fi corectată și vor fi cei (copiii – n.red) de peste 6 ani. Acum se poate testa foarte ușor. Vom folosi același principiu pe care l-am folosit și la intrarea în România”, a răspuns premierul Cîțu.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
26 iunie 2021
Sfaturile date elevilor de profesorii de la Teleșcoala pentru examenul de Bacalaureat 2021
Emisiunea Teleșcoala, de pregătire pentru examenele de la finalul claselor a VIII-a și a XII-a, a luat vacanță, iar profesorii participanți le-au transmis elevilor câteva sfaturi folositoare la examene, din experiența lor, scrie TVR2. Aceste sfaturi sunt de la profesorii de liceu pentru candidații la Bacalaureat.
„Chiar dacă tinerilor nu le plac foarte mult regulile, câteva, care ne-au fost și nouă de folos, tot le-aș sugera: să lase orice griji în afara sălii de examen, să se concentreze doar pe ceea ce scrie pe foaia de examen, în așa fel încât să permită memoriei să selecteze informațiile necesare rezolvării cerințelor, să aibă încredere în mintea lor luminată de emoție și de speranță…”, spune profesoara de Limba și literatura română Cecilia Barbu.

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (20)

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Totul a început cu literatura Science Fiction(SF). La început a fost cuvântul, iar cuvântul era „robot” și a fost introdus în 1921 de scriitorul ceh Karel Èapek (1890-1938) în romanul SF „Rossum’s Universal Robots” (R.U.R.) [1].

În limbile slave, robota înseamnă muncă istovitoare, trudă chinuitoare, de unde și originea cuvântului rob sau …muncitor, iar apoi robot (roboții industriali fiind utlizați azi pentru efectuarea unor munci grele, „plictisoare”, în medii toxice etc.).
În 1942, în nuvela SF „Runaround”, celebrul scriitor american, de origine ruso-evreiască, Isaac Asimov (1920-1992), introduce cuvântul robotică (engl. robotics) [2]. Asimov, profesor de biochimie la Universitatea Boston din SUA, a fost unul din cei mai prolifici scriitori ai tuturor timpurilor (a scris peste 500 de cărți și peste 90 de mii de scrisori) [3]. Cu o imaginație anticipativă extraodinară, Asimov a postulat legile existenței unui robot, numite și Legile lui Asimov.
Primul robot industrial se numea „Unimate” și a fost realizat pentru liniile de asamblare de la General Motors în anii 1950 de către George Devol (1912-2011) și Joseph Engeberger (n. 1925) [4].
Legile lui Asimov
Legea 0. Un robot nu are voie să provoace vreun rău umanității sau să permită, prin inactivitatea sa, să se facă vreu rău umanității.
Legea 1. Robotul n-are voie să pricinuiască vreun rău omului sau, prin neintervenția sa, să lase ca viața omului să fie periclitată.
Legea 2. Robotul trebuie să asculte ordinele primite din partea unei ființe umane, cu condiția ca aceste ordine să nu contrazică legile anterioare.
Legea 3. Robotul trebuie să-și apere existența, dar numai atunci când grija de sine nu contrazice legile anterioare.
Asemănări între om și robot. Creier= microprocesor; Schelet= structură materială; Membre= șenile, roți, picioare; Ochi= senzori de lumină, camere video; Urechi= senzori cu ultrasunete; Gură= instrumente de recepție și transmisie audio; Echilibru= sonare, senzori pentru orientare; Mușchi= actuatori (pneumatici, electronici); Hrană= baterii, sursă de curent;
ASIMO, un robot humanoid realizat de Honda. În 2000 firma Honda a realizat un robot humanoid. Deși s-ar părea că numele său este dat în onoarea lui Asimov, ceea ce s-a și dorit indirect, el este acronimul pentru „Advanced Step in Innovative Mobility” (ASIMO). [5]. ASIMO este creat după chipul și asemănarea omului, doar mai „pitic”: are 1,30 m înălțime, 54 kg, vede, vorbește și se poate deplasa cu viteza unui om obișnuit (6km/h), după cum se poate vedea pe pagina web a proprietarului [6].
Învățare, emoții, sentimente?
Cercetătorii încearcă să umanizeze tot mai mult roboți, adică să-i înzestreze cu capabilități prin care, nu numai să învețe, ci să poată descifra emoțiile și sentimentele umane [7].
Am citit recent un articol științific, semnat de niște cercetători chinezi și profesorul japonez Kaoru Hirota (care, la invitația subsemnatului, a fost oaspete de onoare al Universității Agora în 2006 [8]), privind înzestrarea unui robot care joacă Go (un joc cu reguli simple, dar comparabil cu șahul, ca și complexitate, dar fără filozofia belicoasă a șahului), cu capabilități de descifrare și manifestare a emoțiilor.
Concluzie. Drumul spre lumea roboților pornește de la imaginație, trecând prin harul creativității, susținut de cunoștințe de matematică și cercetări de inteligență artificială. Îngrijorarea mea este, nu că robotul ar putea deveni dușman al omului în viitor, ci că unii oameni nu sunt capabili să fie mai buni cu semenii lor decât roboții din legile lui Asimov…
Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
[3] http://www.asimovonline.com
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Unimate
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/ASIMO
[6] http://asimo.honda.com/
[7] http://www.descopera.ro/eticheta/robot
[8] http://univagora.ro/ro/parteneri/cartea-de-onoare/
 
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?
 

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

luni, 27 septembrie 2021