Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (20)

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Totul a început cu literatura Science Fiction(SF). La început a fost cuvântul, iar cuvântul era „robot” și a fost introdus în 1921 de scriitorul ceh Karel Èapek (1890-1938) în romanul SF „Rossum’s Universal Robots” (R.U.R.) [1].

În limbile slave, robota înseamnă muncă istovitoare, trudă chinuitoare, de unde și originea cuvântului rob sau …muncitor, iar apoi robot (roboții industriali fiind utlizați azi pentru efectuarea unor munci grele, „plictisoare”, în medii toxice etc.).
În 1942, în nuvela SF „Runaround”, celebrul scriitor american, de origine ruso-evreiască, Isaac Asimov (1920-1992), introduce cuvântul robotică (engl. robotics) [2]. Asimov, profesor de biochimie la Universitatea Boston din SUA, a fost unul din cei mai prolifici scriitori ai tuturor timpurilor (a scris peste 500 de cărți și peste 90 de mii de scrisori) [3]. Cu o imaginație anticipativă extraodinară, Asimov a postulat legile existenței unui robot, numite și Legile lui Asimov.
Primul robot industrial se numea „Unimate” și a fost realizat pentru liniile de asamblare de la General Motors în anii 1950 de către George Devol (1912-2011) și Joseph Engeberger (n. 1925) [4].
Legile lui Asimov
Legea 0. Un robot nu are voie să provoace vreun rău umanității sau să permită, prin inactivitatea sa, să se facă vreu rău umanității.
Legea 1. Robotul n-are voie să pricinuiască vreun rău omului sau, prin neintervenția sa, să lase ca viața omului să fie periclitată.
Legea 2. Robotul trebuie să asculte ordinele primite din partea unei ființe umane, cu condiția ca aceste ordine să nu contrazică legile anterioare.
Legea 3. Robotul trebuie să-și apere existența, dar numai atunci când grija de sine nu contrazice legile anterioare.
Asemănări între om și robot. Creier= microprocesor; Schelet= structură materială; Membre= șenile, roți, picioare; Ochi= senzori de lumină, camere video; Urechi= senzori cu ultrasunete; Gură= instrumente de recepție și transmisie audio; Echilibru= sonare, senzori pentru orientare; Mușchi= actuatori (pneumatici, electronici); Hrană= baterii, sursă de curent;
ASIMO, un robot humanoid realizat de Honda. În 2000 firma Honda a realizat un robot humanoid. Deși s-ar părea că numele său este dat în onoarea lui Asimov, ceea ce s-a și dorit indirect, el este acronimul pentru „Advanced Step in Innovative Mobility” (ASIMO). [5]. ASIMO este creat după chipul și asemănarea omului, doar mai „pitic”: are 1,30 m înălțime, 54 kg, vede, vorbește și se poate deplasa cu viteza unui om obișnuit (6km/h), după cum se poate vedea pe pagina web a proprietarului [6].
Învățare, emoții, sentimente?
Cercetătorii încearcă să umanizeze tot mai mult roboți, adică să-i înzestreze cu capabilități prin care, nu numai să învețe, ci să poată descifra emoțiile și sentimentele umane [7].
Am citit recent un articol științific, semnat de niște cercetători chinezi și profesorul japonez Kaoru Hirota (care, la invitația subsemnatului, a fost oaspete de onoare al Universității Agora în 2006 [8]), privind înzestrarea unui robot care joacă Go (un joc cu reguli simple, dar comparabil cu șahul, ca și complexitate, dar fără filozofia belicoasă a șahului), cu capabilități de descifrare și manifestare a emoțiilor.
Concluzie. Drumul spre lumea roboților pornește de la imaginație, trecând prin harul creativității, susținut de cunoștințe de matematică și cercetări de inteligență artificială. Îngrijorarea mea este, nu că robotul ar putea deveni dușman al omului în viitor, ci că unii oameni nu sunt capabili să fie mai buni cu semenii lor decât roboții din legile lui Asimov…
Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
[3] http://www.asimovonline.com
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Unimate
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/ASIMO
[6] http://asimo.honda.com/
[7] http://www.descopera.ro/eticheta/robot
[8] http://univagora.ro/ro/parteneri/cartea-de-onoare/
 
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?
 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:51:19 Ora standard a Europei de Est