Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 februarie 2025

Înscrieri deschise pentru elevi și profesori la concursul național de tehnologii digitale inovatoare – 3DUTECH 2025, concurs inclus în calendarul Ministerului Educației (P)

Elevi si robot – 3DUTECH
3DUTECH a lansat pentru toți elevii și profesorii din România un nou Concurs național de tehnologii digitale inovatoare. Cele mai creative proiecte care vor îmbina Inteligența Artificială, modelarea și printarea 3D și robotica vor fi premiate. Înscrierea este gratuită, iar concursul este inclus în calendarul Ministerului Educației. Tema acestei ediții a Concursului național 3DUTECH este AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun.
Participanții vor avea ocazia să-și pună creativitatea și abilitățile tehnice la lucru pentru a dezvolta soluții inovatoare cu impact real și cele mai bune proiecte pot câștiga premii importante.

Concursul se desfășoară în perioada 1 februarie – 30 mai 2025 și vizează toți elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii. Înscrierea este gratuită pentru echipele de elevi și profesori până pe 20 aprilie, care își pot trimite proiectele până la data de 9 mai 2025 pe adresa contact@3dutech.ro.

Concurs național „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”
Elevii din toată țara sunt provocați să creeze un sistem inteligent (robot, dronă, dispozitiv, etc) bazat pe inteligență artificială care să răspundă la o problemă identificată și formulată de fiecare echipă și care să aibă legătură cu unul dintre următoarele domenii: educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență.

Tema acestei ediții este „AI For Good – noi tehnologii pentru un viitor mai bun”.

Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. Participarea este gratuită. Concursul este inclus în Calendarul Ministerului Educației.

Anul acesta, participanții vor fi nevoiți să identifice și să formuleze o problemă având legătură cu unul dintre cele trei domenii (educație, dezvoltare durabilă sau situații de urgență), să elaboreze un concept pentru sistemul inteligent și la final să fabrice un prototip al acestuia.

Astfel, cei înscriși vor avea oportunitatea de a-și expune propriile idei folosind aplicații din domeniul modelării și imprimării 3D, roboticii și inteligenței artificiale pentru realizarea acestui concept.

Calendarul concursului național 3DUTECH
înscriere echipe 1 feb – 20 apr 2025;
înscriere proiecte 1 feb – 9 mai 2025;
preselecție proiecte 12 – 16 mai 2025;
prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători 19 – 23 mai 2025;
acordare premii 26 – 30 mai 2025.
Participanții trebuie să țină cont de câteva aspecte importante în realizarea proiectului:
Soluția este adresată oricărei persoane.
Soluția este ușor de înțeles și integrat.
Soluția/ produsul nu este periculos pentru persoanele care îl folosesc.
Obiectul integrat în soluția elaborată poate fi fabricat cu ajutorul imprimantei 3D (parțial- minim 30% sau integral).
Design-ul este propriu și nu încalcă drepturile de autor ale altor designeri.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 ianuarie 2025
Ministrul Educaţiei Daniel David:
Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a anunțat ministrul Educației, Daniel David. Într-o intervenție la Antena 3, David a declarat că după lansarea în dezbatere a planurilor-cadru pentru liceu (lista cu materiile pe care le vor studia elevii de clasele a IX-a – a XII-a și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline), va organiza și o „dezbatere națională”.
Noul ministru al Educației a precizat că nu este adeptul introducerii de materii noi. „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învațare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a declarat Daniel David, la Antena 3.

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Educație pentru și prin internet: Educație netățenească (20)

Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?

Totul a început cu literatura Science Fiction(SF). La început a fost cuvântul, iar cuvântul era „robot” și a fost introdus în 1921 de scriitorul ceh Karel Èapek (1890-1938) în romanul SF „Rossum’s Universal Robots” (R.U.R.) [1].

În limbile slave, robota înseamnă muncă istovitoare, trudă chinuitoare, de unde și originea cuvântului rob sau …muncitor, iar apoi robot (roboții industriali fiind utlizați azi pentru efectuarea unor munci grele, „plictisoare”, în medii toxice etc.).
În 1942, în nuvela SF „Runaround”, celebrul scriitor american, de origine ruso-evreiască, Isaac Asimov (1920-1992), introduce cuvântul robotică (engl. robotics) [2]. Asimov, profesor de biochimie la Universitatea Boston din SUA, a fost unul din cei mai prolifici scriitori ai tuturor timpurilor (a scris peste 500 de cărți și peste 90 de mii de scrisori) [3]. Cu o imaginație anticipativă extraodinară, Asimov a postulat legile existenței unui robot, numite și Legile lui Asimov.
Primul robot industrial se numea „Unimate” și a fost realizat pentru liniile de asamblare de la General Motors în anii 1950 de către George Devol (1912-2011) și Joseph Engeberger (n. 1925) [4].
Legile lui Asimov
Legea 0. Un robot nu are voie să provoace vreun rău umanității sau să permită, prin inactivitatea sa, să se facă vreu rău umanității.
Legea 1. Robotul n-are voie să pricinuiască vreun rău omului sau, prin neintervenția sa, să lase ca viața omului să fie periclitată.
Legea 2. Robotul trebuie să asculte ordinele primite din partea unei ființe umane, cu condiția ca aceste ordine să nu contrazică legile anterioare.
Legea 3. Robotul trebuie să-și apere existența, dar numai atunci când grija de sine nu contrazice legile anterioare.
Asemănări între om și robot. Creier= microprocesor; Schelet= structură materială; Membre= șenile, roți, picioare; Ochi= senzori de lumină, camere video; Urechi= senzori cu ultrasunete; Gură= instrumente de recepție și transmisie audio; Echilibru= sonare, senzori pentru orientare; Mușchi= actuatori (pneumatici, electronici); Hrană= baterii, sursă de curent;
ASIMO, un robot humanoid realizat de Honda. În 2000 firma Honda a realizat un robot humanoid. Deși s-ar părea că numele său este dat în onoarea lui Asimov, ceea ce s-a și dorit indirect, el este acronimul pentru „Advanced Step in Innovative Mobility” (ASIMO). [5]. ASIMO este creat după chipul și asemănarea omului, doar mai „pitic”: are 1,30 m înălțime, 54 kg, vede, vorbește și se poate deplasa cu viteza unui om obișnuit (6km/h), după cum se poate vedea pe pagina web a proprietarului [6].
Învățare, emoții, sentimente?
Cercetătorii încearcă să umanizeze tot mai mult roboți, adică să-i înzestreze cu capabilități prin care, nu numai să învețe, ci să poată descifra emoțiile și sentimentele umane [7].
Am citit recent un articol științific, semnat de niște cercetători chinezi și profesorul japonez Kaoru Hirota (care, la invitația subsemnatului, a fost oaspete de onoare al Universității Agora în 2006 [8]), privind înzestrarea unui robot care joacă Go (un joc cu reguli simple, dar comparabil cu șahul, ca și complexitate, dar fără filozofia belicoasă a șahului), cu capabilități de descifrare și manifestare a emoțiilor.
Concluzie. Drumul spre lumea roboților pornește de la imaginație, trecând prin harul creativității, susținut de cunoștințe de matematică și cercetări de inteligență artificială. Îngrijorarea mea este, nu că robotul ar putea deveni dușman al omului în viitor, ci că unii oameni nu sunt capabili să fie mai buni cu semenii lor decât roboții din legile lui Asimov…
Ioan Dzițac
Bibliografie
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
[3] http://www.asimovonline.com
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Unimate
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/ASIMO
[6] http://asimo.honda.com/
[7] http://www.descopera.ro/eticheta/robot
[8] http://univagora.ro/ro/parteneri/cartea-de-onoare/
 
 P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Inteligența artificială. Robotul, prietenul sau posibil dușman al omului?
 

Trimite email
joi, 6 februarie 2025, 21:10:39 Ora standard a Europei de Est