Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul de educație rutieră „Colțul micului pieton”

Din nou despre

Proiectul de educație rutieră „Colțul micului pieton”

Proiectul de educație rutieră „Colțul micului pieton” a fost lansat la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea, luni, 21 ianuarie 2013, din inițiativa Asociației Române pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere (A.R.V.E.R.), în parteneriat cu polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor, Primăria Oradea și Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

În 15 martie, proiectul a ajuns la finalul primei etape, prilej pentru un prim bilanț și mai multe detalii despre premiile concursului. Detaliile ne-au fost oferite de inițiatorul proiectului - Jari Vanda (președintele A.R.V.E.R.).
-Până la această dată (15 martie), participanții la concurs au trebuit să-și cam finalizeze operele (desenele, eseurile), chiar dacă termenul limită este 20 aprilie. La un prim bilanț, cum stăm cu „recolta”la zi?
-„Recolta” este bună, ca să spunem așa. Până la această dată au fost realizate 750 de desene și 360 de eseuri. Trebuie să precizăm faptul că în cadrul proiectului, elevii din clasele I – IV au avut posibilitatea să se exprime asupra importanței regulilor de circulație prin intermediul desenelor, iar cei din clasele gimnaziale prin intermediul eseului, creație proprie.
-În timpul activităților de promovare a proiectului, v-am surprins și noi în câteva școli, iar impresia noastră este că proiectul a fost bine primit de beneficiari.
-Aceasta este și concluzia noastră, după ce am ajuns să-l implementăm în toate cele opt instituții de învățământ din Municipiul Oradea: liceele teoretice „Onisifor Ghibu” și „Lucian Blaga”, precum și școlile gimnaziale: „Nicolae Bălcescu”, „Avram Iancu”, „Dacia”, „Octavian Goga”, „Dimitrie Cantemir” și Școala Gimnazială Nr. 16.
În cadrul întâlnirilor cu elevii din instituțiile participante la proiect, am prezentat materiale cu caracter educativ – preventiv, filme și pliante informative, cu mesaje de conștientizare, în sensul prevenirii victimizării elevilor.
-Să revenim la concurs. Așadar, până în 20 aprilie, mai primiți lucrări pentru concurs...
-Da, pentru că proiectul „Colțul micului pieton” va ajunge la final în 20 aprilie, când, potrivit regulamentului de desfășurare, toate lucrările vor fi analizate de un juriu constituit la nivel local. Cel mai frumos desen, respectiv eseu, va fi premiat, multiplicat, înrămat și expus în incinta școlilor implicate activ în campania preventivă.
-Cu siguranță, mulți dintre participanți se gândesc deja la premii, neștiind ce-i așteaptă. Deci, am dori să ne oferiți mai multe informații legate de premiile concursului.
-Doresc să precizez că în fiecare școală se vor acorda trei premii pentru fiecare ciclu școlar în parte (I-IV și V-VIII).
Lucrările care vor fi desemnate câștigătoare de către comisie, vor fi premiate cu cursuri de certificare  ECDL - Permisul European de conducere al Calculatorului, care este cel mai important și cel mai răspândit standard de certificare din Europa, standard care atestă că deținătorul lui posedă cunoștințe de bază despre Tehnologia Informației (IT).
-Concret, în ce vor consta premiile pentru elevii ciclului primar?
-Pentru elevii din clasele I-IV, premiile vor consta în următoarele cursuri: premiul I constă în cursuri de perfecționare a cunoștințelor în domeniul tehnologiei informației și în domeniul lingvistic; premiul II - în funcție de pregătirea și cunoștințele pe care le au elevii, în baza unei pretestări gratuite, se va aplica la unul dintre cursurile Equalskilles sau Young Learners; premiul III constă într-un manual de pregătire ECDL și un caiet de exerciții pregătitoare Equalskills.
-Cu ce premii vor fi răsplătiți gimnaziștii?
-Pentru elevii de gimnaziu, premiul I poate fi: a) ECDL Start Plus - este o variantă mai redusă de certificare, considerată ca un prim pas pentru obținerea ECDL complet, compusă din următoarele module: 1) Utilizarea computerului și organizarea fișierelor;
2) Procesare de text (axată pe Microsoft Word); 3) Informare și comunicare prin intermediul internetului; 4) Un modul la alegere din celelalte rămase. b) KET (Key English Test) - Testează capacitatea candidatului de a se exprima în situații cotidiene și de a înțelege informații scurte sau texte simple, fiind potrivit pentru persoane de peste 13 ani. Se adresează celor care au un nivel elementar de cunoaștere a limbii engleze, fiind capabili să înțeleagă ideile principale din texte simple, să comunice în situații familiare, să înțeleagă informații scurte, standard și să poarte conversații simple, pe teme uzuale. Premiul II va consta într-un curs de testare a capacității candidatului, conform programei școlare a celui care va fi desemnat câștigător, în: KET (Key English Test) – pentru clasele V – VI sau PET (Preliminary English Test) – pentru clasele VII – VIII, care este un examen de nivel pre-intermediar, care testează abilitățile lingvistice necesare în situații caracteristice vieții sociale într-un mediu de limba engleză. Premiul III constă într-un manual de pregătire ECDL Start Plus și un caiet de exerciții pregătitoare PET sau KET.
Doresc să mai precizez faptul că toate aceste premii vor fi asigurate de către sponsorul proiectului nostru, dl Cristian Vereș, reprezentant al Asociației Instruit.
-Vă mulțumim pentru informațiile oferite! (Ovidiu DAN)
P.S. În Galeria foto a articolului, vă prezentăm avizierele celor opt școli participante la proiect, în ordinea următoare: D. Cantemir”, „L. Blaga”, „O. Ghibu”, „Oct. Goga”, „Av. Iancu”, „Dacia”, „N. Bălcescu” și Șc. Gimnazială Nr. 16.
 

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:09:39 Ora standard a Europei de Est