Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cursuri de formare inițială pentru profesia de mediator

La Hotel Continental Forum Oradea

Cursuri de formare inițială pentru profesia de mediator

Pe parcursul a circa două săptămâni, la Oradea s-a desfășurat un curs de formare inițială de mediatori. Duminica trecută (în 10 martie 2013), cursul avea să se încheie, cei 20 de cursanți ajungând să fie evaluați, examinați de comisia de mediere.

Pentru a afla mai multe informații despre această relativ nouă profesie, acea de mediator, ne-am adresat dnei Nicoleta Ionescu, mediator autorizat (din București), unul din formatorii cursului desfășurat la Oradea.
-Doamna Nicoleta Ionescu, vorbim, așadar de o nouă profesie în România, aceea de mediator. De când anume?
-Într-adevăr, vorbim despre o
nouă profesie, deși legea specială, Legea 192 a apărut în 2006. Aș putea spune din punct de vedere al retrospectivei că a început să apară, ca și noutate pentru unii, cam de 2 ani de zile. Iar modificările legislative care au apărut în ultimul timp, și aș menționa aici Legea 115 și Ordonanța 90 cu privire la aplicabilitatea Legii 192, sunt practic cele care determină și care au determinat ca oamenii să conștientizeze că se poate practica în România această profesie, că această profesie este utilă în medierea conflictelor și n-aș vorbi aici în mod special despre litigii. Vorbim aici în special despre neînțelegeri care pot să apară pe diverse planuri.
-Cum poți ajunge mediator?
-Pentru a ajunge mediator este necesar să urmezi un curs de 80 de ore de formare inițială, curs care practic este pregătirea de bază a mediatorului, a viitorului mediator. Pentru a putea însă să urmezi acest curs există o condiție: trebuie să fii absolvent de studii superioare, iar ulterior, ca să poți și să profesezi în acest domeniu, trebuie să devii mediator autorizat.
- Ce învață, practic, cursantul în cele 80 de ore?
-Profesia de mediator este o profesie care se învață; învață o procedură. Nu am inventat noi această procedură. Deci este o procedură care trebuie urmată. Evident la care se adaugă abilitățile și vocația mediatorului. În primul rând mediatorul trebuie să știe procedură. Procedură pe care trebuie să o învețe. Și să aplice tehnici și tactici, să folosească instrumente. Procedura se învață prin parcurgerea celor 80 de ore ale cursului inițial de formare. Aceasta este baza.
-În fapt, ce face mediatorul?
-Mediatorul identifică pozițiile inițiale ale părților, cu dreptatea lor, cu judecata lor de valoare. Transformă aceste poziții în nevoi și interese. Mediatorul nu dă dreptate nimănui, nu concluzionează, nu oferă soluții... Noi nu emitem judecăți de valoare, noi nu suntem practic judecători, nu suntem avocați și nici nu verificăm legalitatea celor spuse. Prin tehnici și prin procedură vom identifica nevoile părților. Noi nu rezolvăm nici partaje, nici divorțuri, nu e treaba noastră, noi ajutăm părțile să-și rezolve conflictul cu privire la ...
Noi avem obligații de diligență și nu de rezultat.
-Care ar fi cel mai mare avantaj al procedurii de mediere?
-Cel mai mare avantaj ar fi restabilirea relației. În situația în care se va încheia un acord de mediere și părțile vor ajunge la o înțelegere, nu există un câștigător și un învins. Contractul de mediere este documentul care marchează practic posibilitatea de a intra în procedura propriu-zisă.
În situația în care nu se acceptă această procedură, mediatorul va încheia practic un certificat de informare prin care va menționa că părțile s-au prezentat, că părțile au fost informate cu titlu gratuit și că părțile nu au acceptat procedura.
-Un psiholog este un mediator bun?
- Eu aș spune că mediatorul trebuie să aibă anumite abilități. Evident că abilitățile vor fi confirmate și de o experiență, din viața de zi cu zi...
-Unde se desfășoară medierea?
-Procedura de mediere, de regulă, și asta spun de regulă respectând dispozițiile imperative ale legii, în biroul de mediator. Dar procedura se poate desfășura oriunde prin înțelegere cu părțile, dar mediatorul trebuie să se asigure că acel cadrul de desfășurare a procedurii de mediere va fi unul confidențial.
-Prin profesia sa, mediatorul face concurență avocatului?
-Ar fi ideal ca să încercăm să ne rezolvăm problemele până la instanța de judecată. Oamenii se pot adresa direct instanței de judecată, fără să treacă prin procedura de mediere, fără să treacă pe la mediator, dar, cu siguranță, datorită acestei legi aflate în vigoare, instanța îi va îndruma către mediator.
-Așadar, absolvind cele 80 de ore de curs, devenim mediatori, dar cum ajungem mediatori autorizați?
-Ca să poți să-ți exerciți această profesie trebuie să fii mediator autorizat. Să îndeplinești anumite condiții cerute imperativ de lege. Pe lângă condițiile care sunt stipulate în mod clar în legea exercitării profesiei de mediator, trebuie să-ți alegi o formă de exercitare a profesiei. Formele sunt și ele descrise tot în lege, gen birou de mediator, societate civilă de meditori asociați sau mediator angajat în cadrul unei organizații neguvernamentale...
-Doamna Nicoleta Ionescu, vă mulțumim pentru informațiile furnizate cu atâta amabilitate.
Să vă mai spunem că am fost curioși să aflăm și cam câți mediatori autorizați avem la ora actuală în România, dar și în Oradea. Dacă în România, cifra avansată cu aproximație, ar fi în jur de 8.000, în Oradea se vorbește despre 140. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cursuri de formare inițială pentru profesia de mediator.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:16:17 Ora standard a Europei de Est