Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”

La conferința de presă de vineri

Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”

La conferința de presă de vineri (15 martie 2013), dl Claudiu Damian (consilierul cu presa al Inspectoratului Școlar Județean Bihor) a abordat problema absențelor, iar dl inspector școlar general Daniel Negrean a tratat „subiectul sensibil legat de incidentul care s-a întâmplat în urmă cu o lună la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, pentru că nu vreau ca acest subiect să fie tratat într-un mod, cum să zic, de cancan, în care aspecte de acolo să fie puse mai sus decât ceea ce s-a întâmplat de fapt.

Pentru că atunci când vorbim de copii este bine să lăsăm specialiștii, și mă refer aici la psihologi, și la cei care operează cu asemenea situații, cu evaluări să-și spună cuvântul”, a precizat dl inspector general.
„Avem de-a face cu un absenteism selectiv”
„În primul semestru și al doilea semestru, am adunat în total 1.400.000 de absențe din care au fost motivate în jur de 800.000. În al doilea semestru, în luna ianuarie am avut 225.579 de absențe din care au fost motivate 125.000, iar în luna februarie, s-au înregistrat 190.298 de absențe, din care au fost motivate 121.000.
Ca o observație a noastră, lunile în care s-au înregistrat ele mai mult absențe au fost octombrie și noiembrie, în primul semestru și au coincis cu lunile propice virozelor sau răcelilor. Noi avem de-a face cu un absenteism selectiv. În care elevii lipsesc doar la câteva discipline și un absenteism generalizat, unde întâlnim fuga de la școală, o chestie frecventă. Cauzele, cu siguranță, țin de personalitatea copilului, de starea sănătății elevului, țin foarte mult și de familie, țin de condițiile socio-economice ale familiei, țin foarte mult și de contextul școlar; de relația elev-profesor, de comunicarea profesorilor cu elevii. Un lucru pozitiv, dacă putem să-l numim așa, această creștere a absențelor este faptul că profesorii pun absențe. Ne interesează foarte mult relația profesorilor sau a școlii cu familia. Comunicarea aceasta trebuie îmbunătățită. Într-adevăr avem și câteva probleme în ceea ce privește personalul nedidactic. Și când spun asta ne referim la portarii de la unitățile de învățământ....
În cadrul inspecțiilor tematice se verifică modul în care se pun absențe. Apreciem colaborarea cu poliția, cu jandarmii. În acțiunile de prevenire și combatere a absenteismului școlar, ce fac ei, de fapt? Asigură un climat de ordine în zona publică a unităților școlare, fie fac controale în localurile aflate în vecinătatea școlilor.
E un număr mare de absențe dacă îl luăm pe anul școlar 2012-2013, dar eu cred că ar trebui să-l raportăm și la numărul de elevi. Noi avem 80.000 de elevi în județul Bihor. În luna februarie, avem 190.000 de absențe. Aceasta înseamnă două absențe și un pic pe cap de elev; din care 121.000 au fost motivate. Deci avem vreo 70.000 care n-au fost motivate, asta ar însemna mai puțin de o absență pe cap de copil”, conchide dl Claudiu Damian.
„Pe mine mă îngrijorează cele 70.000 de absențe nemotivate, intervine dl inspector general. Sunt absențe pe care elevii le încasează ca urmare a chiulului. Unitățile de învățământ, din păcate, sunt deficitare la ceea ce însemnă personalul nedidactic și mai ales personalul de pază, paznicii. E o problemă de management și una financiară. Ca să faci contract cu o firmă de pază îți trebuie bani. Pe de altă parte, la unele școli, după o anumită oră, sălile de clasă se golesc. În general la colegiile tehnice și datorită faptului că avem elevi navetiști. Pe de altă parte, o recomandare foarte clară este că pe perioada duratei orelor de curs responsabili de securitatea elevului sunt directorul și profesorii de-acolo. Dar în special directorul...”
„Pentru o comunicare transparentă”
Cel de-al doilea subiect a fost tratat de dl prof. Daniel Negrean în dublă calitate, de inspector general și de părinte... „pentru o comunicare transparentă”, după cum avea să ne asigure domnia sa.
„La Colegiul Național „Emanuil Gojdu” s-a petrecut un incident, iar astăzi vin pentru a face publice rezultatele anchetei care a avut loc la acest colegiu. Pentru că nu am vrut să punem etichete. Să tragem anumite concluzii. Am dorit ca lucrurile să fie rezolvate de conducerea unității de învățământ, cu personalul specializat de-acolo. În urma unor informații, Inspectoratul a înștiințat în scris conducerea unității despre acest incident. Școala, conform prevederilor legale, a demarat o anchetă prin comisia de cercetare disciplinară. S-au făcut audieri ale elevilor, în prezența părinților, s-a discutat cu profesorul în ora căruia s-au întâmplat aceste fapte. Psihologul școlar a aplicat chestionare și a avut discuții și consiliere cu elevii. Din cercetările efectuate reiese faptul că un grup de elevi au folosit un limbaj neadecvat, au făcut gesturi obscene în pauză și-n cadrul orei de curs și au folosit telefoane mobile în scopul de a naviga pe internet. Aici aș dori în mod special să apreciez implicarea și contribuția în evaluarea comportamentului elevilor a consilierului psihologic din școală. Un lucru foarte important în asemenea situații... Din păcate elevii se închid în ei și nu comunică anumite fapte care li se par anormale. În urma verificării faptelor s-a stabilit că este vorba de un comportament adolescentin, de nevoia copiilor de această vârstă (14-15 ani) de a-și stisface anumite curiozități, de un teribilism, de o distracție la care copiii au participat voluntar în dorința de a fi acceptați de grup. Măsurile luate pe parte pedagogică credem că vor corecta percepția acestor copii asupra comportamentului iresponsabil pe care l-au avut și care nu poate fi tolerat într-o unitate de învățământ. Sigur că cercetarea disciplinară într-o asemenea situație aparține consiliului clasei (totalitatea profesorilor clasei, președintele consiliului fiind dirigintele clasei). De asemenea, această comisie este coordonată de către directorii unităților de învățământ și psihologul școlar. Consiliul clasei a hotărât  monitorizarea atentă a elevilor clasei; de asemenea a luat câteva măsuri pentru preîntâmpinarea actelor de indisciplină, continuarea consilierii psihologice a elevilor și îmbunătățirea comunicării între școală și familie. S-a propus de către Consiliul de administrație al școlii sancționarea profesorului cu o observație scrisă și mutarea la o altă clasă, iar în cazul elevilor, la propunerea dirigintelui și a consiliului clasei s-a stabilit scăderea notei la purtare pentru trei elevi implicați, dintre care unul a fost sancționat și cu mutarea disciplinară într-o altă clasă. Inspectoratul Școlar apreciază modul în care conducerea unității școlare a gestionat această situație. Nu e o situație ușoară. Din păcate, asemenea situații sunt ținute la secret. Eu am aflat despre acest incident în calitatea mea de părinte, că altfel, probabil nu aș fi aflat. Credem că este important să propunem unităților de învățământ găsirea unor fonduri pentru achiziționarea de camere de luat vederi. Pentru că aceste camere ar descuraja anumite comportamente ale elevilor în anumite spații din școală. De asemenea, o întârire a ceea ce însemnă autoritatea profesorilor. Profesorii trebuie să devină mai autoritari. Nu trebuie să se facă că nu observă anumite gesturi. Un lucru care mie mi se pare foarte bun este să instalăm o linie telefonică la Centrul Județean de Resurse Educaționale. Acolo unde un psiholog să poată să răspundă la acest telefon. Eu i-aș sfătui pe toți elevii și părinții să ne aducă la cunoștință cu încredere orice fel de informație care prezintă fapte neadecvate petrecute într-o unitate de învățământ”, a conchis dl inspector școlar general Daniel Negrean. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:45:20 Ora standard a Europei de Est