Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”

La conferința de presă de vineri

Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”

La conferința de presă de vineri (15 martie 2013), dl Claudiu Damian (consilierul cu presa al Inspectoratului Școlar Județean Bihor) a abordat problema absențelor, iar dl inspector școlar general Daniel Negrean a tratat „subiectul sensibil legat de incidentul care s-a întâmplat în urmă cu o lună la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, pentru că nu vreau ca acest subiect să fie tratat într-un mod, cum să zic, de cancan, în care aspecte de acolo să fie puse mai sus decât ceea ce s-a întâmplat de fapt.

Pentru că atunci când vorbim de copii este bine să lăsăm specialiștii, și mă refer aici la psihologi, și la cei care operează cu asemenea situații, cu evaluări să-și spună cuvântul”, a precizat dl inspector general.
„Avem de-a face cu un absenteism selectiv”
„În primul semestru și al doilea semestru, am adunat în total 1.400.000 de absențe din care au fost motivate în jur de 800.000. În al doilea semestru, în luna ianuarie am avut 225.579 de absențe din care au fost motivate 125.000, iar în luna februarie, s-au înregistrat 190.298 de absențe, din care au fost motivate 121.000.
Ca o observație a noastră, lunile în care s-au înregistrat ele mai mult absențe au fost octombrie și noiembrie, în primul semestru și au coincis cu lunile propice virozelor sau răcelilor. Noi avem de-a face cu un absenteism selectiv. În care elevii lipsesc doar la câteva discipline și un absenteism generalizat, unde întâlnim fuga de la școală, o chestie frecventă. Cauzele, cu siguranță, țin de personalitatea copilului, de starea sănătății elevului, țin foarte mult și de familie, țin de condițiile socio-economice ale familiei, țin foarte mult și de contextul școlar; de relația elev-profesor, de comunicarea profesorilor cu elevii. Un lucru pozitiv, dacă putem să-l numim așa, această creștere a absențelor este faptul că profesorii pun absențe. Ne interesează foarte mult relația profesorilor sau a școlii cu familia. Comunicarea aceasta trebuie îmbunătățită. Într-adevăr avem și câteva probleme în ceea ce privește personalul nedidactic. Și când spun asta ne referim la portarii de la unitățile de învățământ....
În cadrul inspecțiilor tematice se verifică modul în care se pun absențe. Apreciem colaborarea cu poliția, cu jandarmii. În acțiunile de prevenire și combatere a absenteismului școlar, ce fac ei, de fapt? Asigură un climat de ordine în zona publică a unităților școlare, fie fac controale în localurile aflate în vecinătatea școlilor.
E un număr mare de absențe dacă îl luăm pe anul școlar 2012-2013, dar eu cred că ar trebui să-l raportăm și la numărul de elevi. Noi avem 80.000 de elevi în județul Bihor. În luna februarie, avem 190.000 de absențe. Aceasta înseamnă două absențe și un pic pe cap de elev; din care 121.000 au fost motivate. Deci avem vreo 70.000 care n-au fost motivate, asta ar însemna mai puțin de o absență pe cap de copil”, conchide dl Claudiu Damian.
„Pe mine mă îngrijorează cele 70.000 de absențe nemotivate, intervine dl inspector general. Sunt absențe pe care elevii le încasează ca urmare a chiulului. Unitățile de învățământ, din păcate, sunt deficitare la ceea ce însemnă personalul nedidactic și mai ales personalul de pază, paznicii. E o problemă de management și una financiară. Ca să faci contract cu o firmă de pază îți trebuie bani. Pe de altă parte, la unele școli, după o anumită oră, sălile de clasă se golesc. În general la colegiile tehnice și datorită faptului că avem elevi navetiști. Pe de altă parte, o recomandare foarte clară este că pe perioada duratei orelor de curs responsabili de securitatea elevului sunt directorul și profesorii de-acolo. Dar în special directorul...”
„Pentru o comunicare transparentă”
Cel de-al doilea subiect a fost tratat de dl prof. Daniel Negrean în dublă calitate, de inspector general și de părinte... „pentru o comunicare transparentă”, după cum avea să ne asigure domnia sa.
„La Colegiul Național „Emanuil Gojdu” s-a petrecut un incident, iar astăzi vin pentru a face publice rezultatele anchetei care a avut loc la acest colegiu. Pentru că nu am vrut să punem etichete. Să tragem anumite concluzii. Am dorit ca lucrurile să fie rezolvate de conducerea unității de învățământ, cu personalul specializat de-acolo. În urma unor informații, Inspectoratul a înștiințat în scris conducerea unității despre acest incident. Școala, conform prevederilor legale, a demarat o anchetă prin comisia de cercetare disciplinară. S-au făcut audieri ale elevilor, în prezența părinților, s-a discutat cu profesorul în ora căruia s-au întâmplat aceste fapte. Psihologul școlar a aplicat chestionare și a avut discuții și consiliere cu elevii. Din cercetările efectuate reiese faptul că un grup de elevi au folosit un limbaj neadecvat, au făcut gesturi obscene în pauză și-n cadrul orei de curs și au folosit telefoane mobile în scopul de a naviga pe internet. Aici aș dori în mod special să apreciez implicarea și contribuția în evaluarea comportamentului elevilor a consilierului psihologic din școală. Un lucru foarte important în asemenea situații... Din păcate elevii se închid în ei și nu comunică anumite fapte care li se par anormale. În urma verificării faptelor s-a stabilit că este vorba de un comportament adolescentin, de nevoia copiilor de această vârstă (14-15 ani) de a-și stisface anumite curiozități, de un teribilism, de o distracție la care copiii au participat voluntar în dorința de a fi acceptați de grup. Măsurile luate pe parte pedagogică credem că vor corecta percepția acestor copii asupra comportamentului iresponsabil pe care l-au avut și care nu poate fi tolerat într-o unitate de învățământ. Sigur că cercetarea disciplinară într-o asemenea situație aparține consiliului clasei (totalitatea profesorilor clasei, președintele consiliului fiind dirigintele clasei). De asemenea, această comisie este coordonată de către directorii unităților de învățământ și psihologul școlar. Consiliul clasei a hotărât  monitorizarea atentă a elevilor clasei; de asemenea a luat câteva măsuri pentru preîntâmpinarea actelor de indisciplină, continuarea consilierii psihologice a elevilor și îmbunătățirea comunicării între școală și familie. S-a propus de către Consiliul de administrație al școlii sancționarea profesorului cu o observație scrisă și mutarea la o altă clasă, iar în cazul elevilor, la propunerea dirigintelui și a consiliului clasei s-a stabilit scăderea notei la purtare pentru trei elevi implicați, dintre care unul a fost sancționat și cu mutarea disciplinară într-o altă clasă. Inspectoratul Școlar apreciază modul în care conducerea unității școlare a gestionat această situație. Nu e o situație ușoară. Din păcate, asemenea situații sunt ținute la secret. Eu am aflat despre acest incident în calitatea mea de părinte, că altfel, probabil nu aș fi aflat. Credem că este important să propunem unităților de învățământ găsirea unor fonduri pentru achiziționarea de camere de luat vederi. Pentru că aceste camere ar descuraja anumite comportamente ale elevilor în anumite spații din școală. De asemenea, o întârire a ceea ce însemnă autoritatea profesorilor. Profesorii trebuie să devină mai autoritari. Nu trebuie să se facă că nu observă anumite gesturi. Un lucru care mie mi se pare foarte bun este să instalăm o linie telefonică la Centrul Județean de Resurse Educaționale. Acolo unde un psiholog să poată să răspundă la acest telefon. Eu i-aș sfătui pe toți elevii și părinții să ne aducă la cunoștință cu încredere orice fel de informație care prezintă fapte neadecvate petrecute într-o unitate de învățământ”, a conchis dl inspector școlar general Daniel Negrean. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Problema absențelor și incidentul de la Colegiul „Emanuil Gojdu”.

Trimite email
marți, 26 august 2025, 18:02:00 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Vă invităm la Hard Rock Cafe, Bucureşti, miercuri, 17 septembrie 2025, începând cu ora 21.00, la un concert cu Jurjak!