Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Transparență totală în „Săptămâna de foc”

La Universitatea Agora din Oradea

Transparență totală în „Săptămâna de foc”

Săptămâna aceasta (18 - 22 martie 2013), la Universitatea Agora din Oradea vorbim despre „O săptămână de foc”, ca să-l cităm pe distinsul său rector, dl profesor univ. dr. Ioan Dzițac, săptămână în care Universitatea Agora are șanse să devină „mai bogată” cu patru conferențiari universitari (Viorina Jerdeu, Dan Bența, Laura Popoviciu și Ioan Stan ) și un Doctor Honoris Causa (dl profesor universitar emerit Grigor Moldovan).

Ieri (marți, 19 martie), spre exemplu, candidatul Dan Bența (din Cluj-Napoca) a susținut concursul pentru ocuparea postului de conferențiar universitar în mod public, în amfiteatru, în fața studenților și cadrelor didactice, cu participarea reprezentanților presei.
„În deplină transparență, noi am făcut cunoscute pe site-ul universității cele patru concursuri pe posturi didactice care vor avea loc în această săptămână, precum și un eveniment academic deosebit, acordarea înaltului titlu de Doctor Honoris Causa domnului profesor universitar emerit Grigor Moldovan. Este cel mai înalt titlu onorific pe care îl poate acorda o universitate acreditată din România”, ne-a declarat dl rector, prof. univ. dr. Ioan Dzițac.
Dan Bența – un tânăr școlit la UBB, care promite mult(e)
Într-o deplină transparență, așa cum aprecia dl rector, am asistat și noi ieri la concursul la care candidatul Dan Bența (din Cluj-Napoca) și-a susținut în mod public teza printr-o prezentare PowerPoint în fața studenților, cadrelor didactice și a comisiei (alcătuite din: conf. univ. dr. Gabriela Bologa – președintele comisiei, prof. univ. dr. Grigor Moldovan, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj – Napoca, prof. univ. dr. Ștefan Nițchi, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj – Napoca, prof. univ. dr. Ioan Dzițac, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad și prof. univ. dr. ing. Mișu-Jan Manolescu, Universitatea Agora din Oradea – în calitate de membri).
Cu o mare mobilitate și deschidere, date de competență și experiență, de stăpânirea perfectă a limbajului și cu un calm englezesc, Dan Bența și-a prezentat „disertația” la un nivel academic, surprinzând în mod plăcut întreaga asistență, și obținând aprecieri favorabile, în direct, din partea a doi dintre membrii comisiei.
După concurs avem să aflăm cine este Dan Bența.
„Sunt Dan Bența, momentan angajat al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, deocamdată doctor din 2011, experiență în cercetare, în activitate științifică, implicare în 45 de publicații, inclusiv articole științifice, cărți, rapoarte cercetare, implicare în 13 granturi de cercetare-dezvoltare, experiență în lucrul cu adulții. Astăzi (marți –n.n.) , ați asistat la o prezentare pentru poziția de conferențiar universitar pentru disciplinele „Informatică” și „Baze de date în economie”. Am avut o prezentare cu tema „Utilizarea platformei moodle la disciplina „Baze de date în economie” pentru procesul de predare-învățare-examinare. Am prezentat experiența mea în configurarea, instalarea, utilizarea platformelor moodle, unde am experiență, atât pe parte de scriere, manuale de utilizare, cât și instalare, configurare și instruire cadre didactice pentru utilizare. Am mai configurat undeva la peste 200 de cursuri online pe moodle și am detaliat și am structurat disciplina „Baze de date în economie” pentru fiecare curs, plecând de la necesitatea bazei de date, de la modelul relațional, de la baza de date distribuite obiectuale și așa mai departe. Pentru curs și am dat și propuneri pentru laborator, cum să se desfășoare în cadrul Universității Agora această disciplină.
-De când lucrați la UBB?
-La universitatea din Cluj lucrez, ca și cadru didactic asociat, din 2007.
-Ce ați absolvit?
-Am absolvit Universitatea „Babeș-Bolyai”, specializarea Informatică economică, după care am făcut masterul Informatică economică și societatea informațională. Tot acolo am făcut și doctoratul cu teza „Managementul riscului și dezvoltare soft și managementul riscului în proiecte complexe”, sub îndrumarea dlui profesor Ștefan Nițchi”.      
Cu un asemenea conferențiar universitar, Universitatea Agora va mai câștiga o steluță, crescând, urcând încă o treaptă în ochii orădenilor și nu numai. Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Transparență totală în „Săptămâna de foc”.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:19:33 Ora standard a Europei de Est