Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Senatul Universității Agora a decernat titlul de Doctor Honoris Causa dlui prof. univ. emerit Grigor Moldovan

Marți,

Senatul Universității Agora a decernat titlul de Doctor Honoris Causa dlui prof. univ. emerit Grigor Moldovan

Marți, 19 martie 2013, Senatul Universității Agora din Oradea a decernat titlul de Doctor Honoris Causa domnului profesor universitar emerit Grigor Moldovan, profesor universitar consultant la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Președintele Senatului universitar, doamna prof. univ. dr. Adriana Manolescu, în cuvinte alese, pornite de la suflet pentru suflet, a reușit să creeze admosfera și cadrul emoțional: „Suntem aici mai multe generații de „învățăcei”; suntem studenți, profesori doctoranzi, doctori și conducători de doctorat. Cu alte cuvinte, aproape se închide astăzi (marți –n.n.) ciclul frumos. Și să știți că este un sentiment de împlinire de nedescris pentru un doctor care a fost doctorandul unui profesor mare atunci când îl are lângă el. De aceea, dacă dumneavoastră v-ați trezit mulțumindu-i pentru diferite lucruri pe care le-a făcut pentru școală și le face pentru școală domnului rector, să știți că un aspect important în educația rectorului nostru i se datorează conducătorului de doctorat. Suntem datori tuturor profesorilor care ne-au învățat, dar ultimul din pregătirea noastră, dacă doctoratul este ultima fază din pregătirea noastră, acest profesor ne marchează. Relația cu profesorul însemnă mai mult decât scrierea unei lucrări, concretizate în teză de doctorat, înseamnă deschiderea ochilor altfel către lumea științifică din domeniul respectiv... Suntem deci într-o formulă de ceremonie în care îmi fac datoria să vă anunț că Senatul universității a luat în discuție și a aprobat conferirea titlului de Doctor Honoris Causa dlui profesor universitar emerit Grigor Moldovan”.
Laudatio
Președintele Senatului l-a invitat apoi pe dl rector Ioan Dzițac (numărul doi pe lista emoționaților) să prezinte Laudatio (întocmit de comisia formată din: președinte – prof. univ. dr. Ioan Dzițac, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, rector al Universității Agora din municipiul Oradea, și trei membri: prof. univ. dr. Ioan Ștefan Nițchi, Univ. „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Daniel Breaz, rector al Univ. „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și prof. univ. dr. ing.  Mișu-Jan Manolescu, președintele Consiliului de Administrație al Universității Agora din Oradea). Dl rector a prezentat în sinteză
date și informații semnificative din viața și activitatea profesorului emerit Grigor Moldovan, profesor universitar consultant la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, doctor în matematică, conducător de doctorat în informatică, profesor universitar emerit, cu contribuții de pionierat în informatica românească în anii ’60 - ’80; cu preocupări în direcția calculului paralel și distribuit, după 1990, domeniu în care s-a ocupat și de formarea a 12 discipoli, cărora le-a coordonat tezele de doctorat, între care primul (în ordine alfabetică) este chiar dl prof. univ. dr. Ioan Dzițac (doctor în informatică din 2002).  
„Dl Grigor Moldovan s-a născut în 29 decembrie 1939, în comuna Vadu Izei, județul Maramureș, unde a absolvit și școala primară și gimnaziul, iar apoi liceul din Sighetu Marmației și ulterior și-a legat soarta de Universitatea „Babeș-Bolyai”, întâi ca student, apoi parcurgând toate treptele existente în ierarhia universitară. A urmat și două stagii postuniversitare de pregătire în străinătate, unul 1968 la Univ. din Praga, Cehoslovacia și al doilea în 1973-1974, la Univ. din Grenoble, Franța.
Cariera didactică
Să parcurgem împreună cariera sa didactică... iată-l ajuns profesor abia în 1990, când a obținut și dreptul de a conduce doctorate în informatică. Ca profesor la catedră a publicat peste 20 de cărți. Prima a fost o carte de pionierat în informatica românească, a fost publicată într-un tiraj de masă și s-a utilizat în aproape toate universitățile din țară. Și ultimele două, apărute la editura universității noastre, la care am avut onoarea să fiu și eu coautor. Spuneam că în 1990, a devenit conducător de doctorate în informatică. A fost primul și unicul până în 1997 pe această zonă de nord și a Moldovei, ceea ce nu este puțin lucru... A publicat peste 80 de articole științifice și de matematică și informatică, având contribuții de pionierat în informatica românească. Asfel în 1964 a coordonat un laborator de calcul și sub îndrumarea sa, doi studenți au reușit să realizeze un sumator binar paralel, pentru prima dată în România. În 1965, a publicat un articol în care apare pentru prima dată în România un program scris în limbajul Fortran. A publicat în 1967, un articol în care apare un algoritm în domeniul analizei numerice, pentru prima dată descris în limbajul AlGOL-60. Apoi, am amintit deja de acea culegere de probleme și scheme logice care a devenit celebră în toată România. Primul articol referitor la Modelul relațional pentru baze de date, publicat în România, stă la baza majorității SGBD-urilor comerciale. A fost printre primii informaticieni români care  a rulat un program scris în limbajul ALGOL-60, respectiv pe calculatorul Minsk-22, de la Centrul de calcul al Univ. din Praga, în 1968. Ca funcții manageriale este de remarcat faptul că a fost directorul Centrului de calcul al UBB din Cluj-Napoca de la înființarea sa până aproape de desființare, din 1975 până în 1992. A făcut această muncă fără să fie retribuit, deci a muncit pentru țară. A fost mulți ani director al Departamentului de Informatică în cadrul Facultății de Matematică și Informatică a UBB, a ocupat funcția de decan, iar apoi rector al Școlii Superioare de Afaceri din Alba Iulia.
Recunoașterea meritelor sale profesionale și științifice
Ca și recunoaștere a meritelor sale profesionale și științifice pe plan național și internațional, a devenit membru oficial în peste 50 de comisii de doctorat în informatică la universitățile din Cluj-Napoca, București, Iași, Timișoara și chiar în străinătate, la Lyon (Franța), membru specialist în foarte multe comisii de ocupare prin concurs a unor posturi didactice de predare la universități din țară; a beneficiat de mai multe mobilități prin burse și granturi, a avut ocazia să-l cunoască pe academicianul  Grigore Moisil, în 1966..., a fost invitat la Univ. din Granada (Spania), din Szeged (Ungaria); a ținut conferințe la Brno și Bratislava, Grenoble, Toronto, dar și la Universitatea din Oradea (în 2003) și la Universitatea Agora (2007); este menționat în „Istoria Științelor în România. Matematică, mecanică, astronomie” (Ed. Academiei 1981), în „Istoria științelor în România: Cibernetica” (1981), în „Matematicieni români de pretutindeni”, inclus în enciclopedia liberă Wikipedia, menționat în „Dicționarul personalităților din România”, în „Istoria online a informaticii românești”... A primit nenumărate diplome aniversare, diplome de excelență, diploma de profesor emerit de la UBB în 2012, diplomă de onoare Eco-Europa, diverse certificate de apreciere, este menționat în dicționare din străinătate, este cetățen de onoare al comunei natale, și este inclus în Dicționarul „Oameni de seamă ai Maramureșului”...
Dl rector s-a referit apoi la colaborarea foarte bună pe care distinsul profesor Moldovan Grigor a avut-o cu Universitatea Agora. A încheiat prin a-l defini ca Om și concluzionând: „Comisia de analiză recomandă Senatului Universității Agora din Oradea să-i acorde domnului Grigor Moldovan titlul de Doctor Honoris Causa”.
„Suntem singura universitate particulară din România care are o revistă ISI”
Președintele Consiliului de Administrație, dl Mișu-Jan Manolescu avea apoi să lanseze câteva considerații, vizavi de concursurile pentru posturile didactice și raportul prezentat de dl rector. „În raport s-a folosit mereu sintagma „universitate mică”. Într-adevăr suntem o universitate mică, însă toată lumea știe că parfumul se păstrează în sticluțe mici, nu în butoaie. Nu se cară cu găleata! Suntem o universitate mică, dar considerăm noi că scopul pe care ni l-am propus, și anume acela de a crea o școală de elită care să ne deosebească într-un fel de multe alte școli din țara asta. Unii zic prea multe! Cred că încet, încet, lucrurile încep să se așeze pe făgașul lor. Și sunt niște semne care ne spun asta... Suntem singura universitate particulară din România care are o revistă ISI. Mai publicăm încă două reviste. Revista de Drept pe care noi o publicăm este una dintre cele mai prestigioase din România. Pentru că nu întâmplător, americanii de la EVSCO ne-au cumpărat drepturile de difuzare, ne-au solicitat, anul trecut, să cumpere drepturile de difuzare ale revistei în Statele Unite... Suntem printre puținele universități al căror număr de studenți la admitere a crescut în ultimii trei ani, spre deosebire de ceea ce ar rezulta dintr-o statistică. Un alt semn bun, zicem noi!... Rata de succes a absolvenților care reușesc să intre la Institutul Național de Magistratură. Din 40 de universități participante, Universitatea Agora e pe locul IV. Rată de succes 11,33... Datorită unor profesori ca dl Moldovan, ca dl Nițchi, care au publicat la noi, care au venit la noi, ne-au făcut cinstea să conferențieze în fața studenților, să susțină lucrări în conferințele noastre, universitatea a căpătat notorietate, colectivul nostru de cadre didactice a căpătat încredere... Faptul că profesori de la Cluj, de la București și Iași au venit la noi, au avut încredere și ne-au sprijinit, ne-au făcut să putem astăzi să asistăm și la astfel de ceremonii... Acum putem să onorăm și noi, să ne aduce și noi prinosul de recunoștință pentru cei care au însemnat ceva pentru Universitatea Agora, contribuind cu o cărămidă la temelia școlii noastre tinere și mici... După câte-am putut afla, dl profesor Moldovan este conectat la tot ceea ce este nou. Este un exemplu de urmat pentru noi toți. Faptul că nu a rămas la nivelul când a terminat dânsul doctoratul, ci dimpotrivă este într-o permanentă evoluție: rezultatele văzându-se în lucrări și în discipoli. Eu vreau să-i mulțumesc în numele conducerii universității pentru tot ce a făcut pentru Universitatea Agora...”
În momentele următoare, președintele Senatului, dna prof. univ. dr. Adriana Manolescu, i-a înmânat dlui Moldovan Grigor diploma de onoare pentru titlul conferit, acela de Doctor Honoris Causa al Universității Agora.
În replică, dl Grigor Moldovan a mulțumit pentru onoarea ce i s-a făcut, pentru înaltul titlu care i s-a conferit, după care a susținut o conferință. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Senatul Universității Agora a decernat titlul de Doctor Honoris Causa dlui prof. univ. emerit Grigor Moldovan.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 12:43:01 Ora standard a Europei de Est