Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sâmbătă, gong final

Olimpiada națională de chimie, în direct, de la Oradea

Sâmbătă, gong final

Timp de șase zile, în municipiul de pe Crișul Repede a fost sărbătoare, Oradea devenind - așa după cum anticipase, luni, Mihai Dacin - „capitala chimiei”. Iar dl prof. dr. Marius Andruh, președintele comisiei centrale a celei de-a 42-a ediții a Olimpiadei naționale de chimie, avea să constate, sâmbătă, faptul că olimpicii au făcut din chimia românească cel mai frumos evenimen!

Felicitări, organizatorilor!
Organizatorii (Inspectoratul Școlar al județului Bihor, cu concursul tuturor profesorilor de chimie din Oradea și județul Bihor, al conducerilor celor șase școli orădene care au găzduit proba experimentală, cu implicarea colectivului catedrei de informatică de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, reprezentat de prof. Corina Matei, prof. Horvath Ștefan, ing. Florin Gheară, prof. Maria și Adrian Niță, care au asigurat suportul tehnic informatic de logistică și prelucrare a datelor, neobositul director al colegiului, prof. Viorel Mititean, omniprezent la toate etapele, 24 din 24, de luni până sâmbătă, fiind la dispoziția comisiei centrale, la fel ca și prof. Anița Luncan) s-au mobilizat exemplar pentru ca cei 391 de olimpici să se simtă bine, să dispună de cele mai bune condiții pentru a-și etala  cunoștințele, priceperile și deprinderile, dar și abilitățile... Drept pentru care au fost felicitați pentru reușita olimpiadei de către inspectorul general al M.E.C.T, prof. Daniela Bogdan, vicepreședintele comisiei centrale și prof. dr. Marius Andruh, președintele comisiei.
Ultimul act al Olimpiadei naționale de chimie de la Oradea a fost o întâmplare la fel de frumoasă ca și cea de luni sau de vineri...
În deschidere, am avut parte de o adevărată revelație ascultând pentru prima oară corul de clopoței „Hosana” al Bisericii Baptiste „Emanuel” din Oradea (dirijat de prof. Corina Paul).
A venit apoi rândul celor mai inspirați și norocoși olimpici să culeagă roadele (diplomele, și premiile în bani oferite de generoșii sponsori). S-au acordat premii (I,II și III), mențiuni M.E.C.T. și mențiuni speciale la fiecare nivel de clase (începând cu clasa a VIII-a și încheind cu a XII-a).
Într-un clasament neoficial (un clasament al județelor după premii), pe primele două locuri se situează județele Iași și Arad. Clasându-se în frunte, județul Iași ar trebui să găzduiască ediția de anul viitor, dar cum a făcut-o de vreo doi-trei ani, onoarea o va avea județul Arad.
Cu cele opt mențiuni M.E.C.T, opt mențiuni speciale și un premiu I, reprezentanții Bihorului au ocupat doar locul IX .
Rezultatele olimpicilor bihoreni
Din cei 21 de olimpici bihoreni 17 au terminat învingători: Ana Florentina Gui și Alina Todoca (de la Școala cu clasele I-VIII ”Constantin Șerban” din Aleșd) – câte o mențiune MECT, Sebastian Horațiu Ghiurcuța (de la Școala cu clasele I-VIII „Decebal” din Oradea) – mențiune specială, Florina Heredea – mențiune specială, Diana Popovici – mențiune MECT, Răzvan Ioan Panea – mențiune MECT, Alina Pârv – mențiune specială, Patric Teodorescu – mențiune specială, Dan Mercea – mențiune MECT, Ioana Moga – premiul I, Diana Butiri – mențiune MECT, Lavinia Trică – mențiune MECT, Ioana Iancu – mențiune specială, Copos Anca – mențiune MECT (toți unsprezece fiind gojdiști), Claudiu Oprea (Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna”) – mențiune specială, Bianca Þenț (Liceul Teologic Penticostal „Betel” din Oradea) – mențiune specială, Pap Lorand Janos (Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita) – mențiune specială.
Gojdista Ioana Moga avea să obțină cam tot ce se putea: locul I la clasa a X-a, un premiu special pentru cel mai mare punctaj obținut la proba teoretică, dar și cel mai mare punctaj cumulat, precum și performanța de a face parte din lotul național lărgit de chimie.
Lotul  național lărgit de chimie
Din cei 109 olimpici înscriși la proba de baraj (de joi), 20 au reușit performanța să intre în lotul național lărgit de chimie al României. Aceștia sunt următorii  (după cum aveam să-i aflăm de la prof. Daniela Bogdan, inspector general în cadrul M.E.C.T., vicepreședinte al comisiei centrale): Ioana Aron (XII, CN Mihai Viteazul jud. PH), Ioana Teodora Tofoleanu (XII, L.T. Ovidius, CT), Vlad Alexandru Pușcașu (XI, CN Vasile Lucaciu, MM), Ruxandra Bârzan (XII, Ovidius, CT), Eliza Cristina Martin (XII, Lic. Internațional de Info, B), Andrei Ungureanu (XII, C.N. Emil Racoviță, IS), Tudor Cristian Frunză (XII, CN Negruzzi, IS), Simion Vlad Luca (XI, CN E. Racoviță, IS), Ana Maria Neferu (XII, CN Gib Mihăescu, VN), Mihaela Olivia Dobrică (XI, LT Ovidius, CT), Alina Delia Călin (XII, LT N. Bălcescu, CJ), Rozsa Tibor (XII, CN O. Goga, SB), Ioana Moga (X, CN E Gojdu, BH), Ioana Lavinia Ștefan (XII, CN E Racoviță, IS), Maria Muraru (XI, CN Tudor Vianu, B), Constantin Giurgiu (X, LT N. Bălcescu, CJ), Petre Buciu (X, CN T.Vianu, B), Ioana Sandu (XI, CN Ștefan cel Mare, SV), Octav Căldăraru (X, CN T. Vianu, B) și Diana Elena Deaconu (XI, Lic. Int. de Info., B).
Cei 20 se vor reuni la București, probabil, în luna martie, unde vor avea o rundă de pregătiri, urmată de o nouă selecție în urma căreia se va decide cine va reprezenta România la Olimpiada internațională de chimie de la Budapesta, din 12 - 21 iulie; la Olimpiada internațională de chimie „D.I. Mendeleev”, din 1 - 10 mai, organizată de Facultatea de Chimie a Universității de Stat „M.V. Lomonosov” din Moscova, vom fi reprezentați de primii patru clasați (Ioana Aron, Ioana Teodora Tofoleanu, Vlad Alexandru Pușcașu și Ruxandra Bârzan). Mai rămâne să se decidă, tot atunci, în urma selecției, cine va reprezenta România la Olimpiada internațională pluridisciplinară  Tuymaada, organizată în Yakutia, Siberia Orientală.
Clasamente și premianți
1.La clasa a VIII-a, au fost acordate cinci premii: două premii I - Mihai Adriana Maria (Șc. „Gr. Moisil”, jud. Prahova) și Bran Diana Maria (CN „M.Nicoară”, Arad); un premiu II -  Puiu Mara Andreea (SAM..., Vrancea); două premii III – Căpraru Adrian George (Șc. cu clasele I-VIII..., Prahova)  și Băcăuanu Vlad (Șc. nr. 6 „Grigore Antipa”, Botoșani); 21 de mențiuni M.E.C.T., și 46 de mențiuni speciale.
2.La clasa a IX-a, s-au acordat tot cinci premii: premiul I - Ioana Zamfir (CN C. Negruzzi, Iași); două premii II -  Claudia Mihaela Pop (CN „Silvania”, Sălaj) și Iacomi Paul Adrian (Lic. Internațional de Info, Constanța); două premii III - Andra Mădălina Chiriac (C. „C. Negruzzi”, Iași), și Cătălin Traian Șuta (CN V. Lucaciu, Maramureș); 25 de mențiuni MECT și 42 de mențiuni speciale.
3.La clasa a X-a, au fost acordate trei premii: câte un premiu I, II și III;  premiul I -  Ioana Moga (CN „E. Gojdu”, Bihor; premiul II – Nicolae Crainic (CN..., Iași); premiul III – Ligia Iulia Torsin (LT „Traian Lalescu”, Mehedinți); 17 mențiuni MECT și 32 de mențiuni speciale.
4. La clasa a XI-a, s-au acordat cinci premii: un premiu I – Vlad Alexandru Pușcașu (CN „V. Lucaciu”, Maramureș); două premii II: Ioana Sandu (CN „Ștefan cel Mare”, Suceava) și Ana Maria Daneliuc (C. „C. Negruzzi, Iași); două premii III: Gabriela Romanescu (CN „I.L. Caragiale”, Prahova) și Gyorgy Romuald (Lic. Internațional de Info., Constanța); 23 de mențiuni MECT și 35 de mențiuni speciale.
5.La clasa a XII-a, au fost acordate trei premii: premiul I – Ioana Teodora Tofolean (Lic. T. „Ovidius”, Constanța); premiul II – Ruxandra Bârzan (LT. „Ovidius”, Constanța); premiul III – Rozsa Tibor (CN „Octavian Goga”, Sibiu); 12 mențiuni MECT și 20 de mențiuni speciale. (Ovidiu DAN)   
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sâmbătă, gong final.

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:53:08 Ora standard a Europei de Est