Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Susținem cultura românească la nivel european

Diseminare proiect

Susținem cultura românească la nivel european

În 22 februarie 2013, am pornit, plini de emoții și nerăbdare, într-o aventură de neuitat în Þara lui Cervantes, Picasso, Gaudi și Dali, adică în impresionanta Spanie!

Micul, dar ambițiosul nostru grup a fost constituit din: domnișoara profesoară de limba engleză, Raluca Bogdan și eleva din clasa a XII-a H, Bianca Gabrian, de la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, dra profesoară de flaut de la Liceul de Artă, Diana Rad și eleva dânsei, Silvia Bejan. Împreună, am participat la proiectul intitulat „Cooperate Supporting Culture”, finanțat prin programul european „Tineret în acțiune”, desfășurat în perioada 22.02- 2.03.2013 în orașul natal al lui Cervantes, Alcala de Henares, la doar câțiva kilometri de Madrid. Þările participante au fost: Spania, România, Estonia, Grecia și Italia, iar limba noastră comună a fost, binențeles, engleza.  
Ce înseamnă „Tineret în Acțiune”?
„Tineret în Acțiune” (Youth in Action) este programul Uniunii Europene care susține activitățile de învățare nonformală pentru tineri. Programul, cu finanțare de la Comisia Europeană, vizează promovarea cetățeniei active în rândul tinerilor, dezvoltarea sentimentelor de solidaritate și toleranță, sprijinirea înțelegerii reciproce între tinerii din diferite țări, promovarea cooperării europene și contribuția la îmbunătățirea calității sistemelor de susținere a activității de tineret.
Descrierea activităților
Multe zâmbete, prietenii neașteptate, muzică, dans, cooperare... așa am putea descrie aventura noastră spaniolă în câteva cuvinte. Aproape fiecare zi din săptămâna proiectului a fost dedicată unei țări participante, iar echipele reprezentante au oferit celorlalți ocazia de a descoperi frumusețile patriei lor și de a învăța lucruri noi sau aprofunda cunoștințele legate de specificul cultural al fiecăreia. Astfel, am aflat ce putem vizita în Grecia, Italia, Spania sau Estonia, am descoperit tradițiile specifice fiecărei țări, ne-am amuzat de diversele stereotipuri legate de acestea și am încercat să trecem dincolo de aceste bariere, ne-am întrecut în concursuri de cultură generală pe temele discutate, am gustat bucate tradiționale, am ascultat cântece folclorice și am învățat dansuri tradiționale (zorba, flamenco, jota, tarantella etc.)
Ziua dedicată României a fost una specială pentru noi, fiind o zi în care am muncit mult, dar ne-am și bucurat de reacția pozitivă a celorlalți. Am prezentat informații interesante despre țara noastră, am afișat imagini și videoclipuri cu cele mai frumoase locuri de pe meleagurile românești, ne-am transformat în actori pentru câteva zeci de minute și am pus în scenă o piesă de teatru realizată de noi, pe tema tradițiilor autohtone, am pregătit platouri cu mâncare specifică și am ascultat melodii din repertoriul celor mai de seamă interpreți populari. În seara tematică dedicată țării noastre am îmbrăcat costume tradiționale românești, am împărțit mărțișoare și i-am învățat pe ceilalți câteva dansuri populare din zona Ardealului. A fost o zi cu adevărat frumoasă și credem cu putere că am reușit, prin prezența și carisma noastră, să înlăturăm numeroasele stereotipuri care ne învăluie în mintea celor din străinătate și să le stârnim interesul față de tot ceea ce înseamnă cultura românească și valorile sale autentice.
Bineînțeles, pe lângă zilele tematice, am fost implicați într-o serie de alte activități la fel de interesante și interactive. De exemplu, am avut ocazia de a ne amuza de diferitele expresii idiomatice existente în limbile țărilor participante și de a găsi echivalențe în propriul nostru grai. De asemenea, ne-am dovedit creativitatea prin prezentarea cât mai originală a unei legende populare (noi am vorbit despre Legenda lui Manole, pe care am expus-o cu ajutorul unor păpuși improvizate). În plus, ne-am întors la bucuria jocurilor copilăriei în cadrul activității intitulate „European Popular Games”, în care tinerii prezenți au fost invitați să îi învețe pe ceilalți jocurile specifice copilăriei lor. Am retrăit astfel bucuria anilor în care aceste simple activități legau prietenii pentru ani și ani...
Ziua de miercuri a fost dedicată vizitării Madridului, o capitală grandioasă, cu o arhitectură impresionantă și numeroase locuri care merită a fi descoperite. Am vizitat Palatul Regal, Plaza Mayor, Puerta del Sol, Plaza de Cibeles, Puerta de Alcala etc. Singurul regret pe care îl avem este acela că timpul a fost mult prea scurt pentru a putea explora mai îndeaproape potențialul turistic al Madridului, dar chiar și așa, a fost o experiență minunată și am rămas cu adevărat impresionați de grandoarea acestui oraș.
Pe lângă Madrid, am avut ocazia să descoperim frumusețea orașului Alcala de Henarez, un orășel cochet care inspiră solemnitate prin numeroasele locuri pline de istorie pe care le posedă. Aici am vizitat obiectivele turistice importante, iar cel mai mult ne-a impresionat casa natală a celebrului scriitor spaniol, Cervantes.
De altfel, această mică, dar semnificativă bucată a Spaniei pe care am avut ocazia să o explorăm ne-a lăsat impresia unei țări care trăiește într-o continuă veselie, populată de oameni calzi și prietenoși.
Ușor, ușor, s-a apropiat și ultima zi a proiectului, o zi tristă și agitată, în care puteai simți pretutindeni regretul că urmează să părăsim aceste minunate locuri și să ne întoarcem în rutina de acasă. Pe de altă parte, însă, eram fericiți pentru lucrurile noi pe care le-am învățat, pentru prieteniile pe care le-am legat și pentru că ne-am îmbogățit sufletește cu o experiență de neuitat. (Bianca Gabrian & prof. Raluca Bogdan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Susținem cultura românească la nivel european.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:14:52 Ora standard a Europei de Est