Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației

Luni, caravana MECT a ajuns la Oradea

Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației

Începând din 14 ianuarie 2008, ministrul Educației, Cristian Adomniței, și ministerul pe care în conduce, au inițiat dezbaterile privind proiectul de Legi ale Educației. Ministrul însuși a participat la dezbaterile care au avut loc în câteva județe (Mehedinți, Caraș-Severin, Hunedoara, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Olt, Teleorman și Suceava).

Ieri (luni, 11 februarie)“caravana” MECT a sosit la Oradea, (respectiv în Argeș), dar nu cu ministrul, ci cu dna Corina Cherteș, consilierul ministrului. Astăzi (marți, 12 februarie), “caravana” va ajunge în Vâlcea și Arad, iar miercuri în Timiș, ultimul popas.
Se speră ca în aprilie, pachetul să ajungă pe masa Parlamentului!
„După 17 februarie, vom analiza toate propunerile venite la minister, le vom insera în pachet pe cele pertinente. Sperăm ca la sfârșitul lunii martie, începutul lunii aprilie, să putem pune pe masa Parlamentului forma finală a proiectului  Pachetului de Legi ale Educației", ne asigură ministrul Adomniței.
Dezbaterile de la Oradea au avut loc în  sala festivă a Colegiului Național “Mihai Eminescu”. În prezidiu, consilierul MECT a fost flancat de generalii Inspectoratului Școlar, iar alături s-a aflat președintele sindicatului liber din învățământ.
În sală, zeci de directori pe metru pătrat, directori de școli gimnaziale, colegii, licee și grupuri școlare, grădinițe și Palatul Copiilor și Elevilor Oradea, inspectori școlari, alte cadre didactice (inclusiv din învățământul superior, de stat și particular), părinți, primari (contabili), reprezentanți ai mediului de afaceri și elevi.
Consilierul Corina Cherteș a făcut o pledoarie pentru pachetului de legi ale Educației, prezentând noutățile proiectului, începând cu rețeaua școlară, structura învățământului preuniversitar (inclusiv, pe vârste), filiera tehnologică, admiterea în liceu, direcțiile județene pentru învățământ preuniversitar (care vor înlocui inspectoratele școlare), finanțarea unităților de învățământ preuniversitar de stat (potrivit principiului: banul urmează elevul), statutul personalului didactic, concursul pentru ocuparea funcțiilor didactice, salarizarea personalului didactic, dezvoltarea carierei profesionale și deontologia profesională a personalului din învățământ.
“Angajamentul guvernului (actual) de a asigura un loc în grădiniță fiecărui copil de 3 ani”
În luările de cuvânt, fiecare a spus ceea ce îl doare, potrivit categoriei pe care o reprezintă, după care consilierul le-a răspuns parțial, unele probleme ridicate de vobitori fiind preluate cu titlu de propuneri. Din start, dna consilier a exclus sintagma “reformă în învățământ”, drept pentru care o felicităm! Ceea e s-a făcut până acum în învățământ a fost “țurcă” nu reformă, s-a mânjit cerul cu stele, s-au schimbat termini… O spunem noi, nu consilierul.
S-a pus problema asigurării hranei calde și a menținerii la școală până la ora 16.00 a prichindeilor care vor intra în clasa pregătitoare (așa cum se întâmplă cu ei în condițiile actuale din grădiniță). Răspunsul a venit prompt: “Cine vă împiedică să le asigurați și la școală toate aceste condiții?” Ușor de zis, greu de înfăptuit, dnă consilier (mai cu seamă la țară), ne mai trebuie, nu 20, ci 50 de ani! În multe grădinițe și școli, nu sunt locuri pentru implementarea educației ante-preșcolare, respectiv, pentru clasa a IX-a… Dar consilierul e betonat cu soluții și argumente. “ Nu e vorba de smulgerea copilului de la sânul mamei, ci de angajamentul guvernului de a asigura un loc în grădiniță fiecărui copil de 3 ani. Avem cinci ani să asigurăm baza materială a învățământului preșcolar. Avem statistici clare legate de numărul de copii, clădiri și locuri în grădinițe…”
Cu aceeași problemă, a lipsei de spațiu, se confruntă  și conducerile școlilor gimnaziale care vor trebui să cuprindă și elevii din clasa a IX-a. Or, nu ar fi o rezolvare, vorba unui domn director (inspirat și aplaudat), ca de la un schimb să se ajungă la două, iar de la două la trei…  
Se va renunța la “cenușăreasa sistemului”
Se intenționează să se renunțe la școala de arte și meserii (SAM) - “cenușăreasa sistemului”, vorba dnei consilier, dar nu se renunță la ideea de a menține copilul cât mai mulți ani în școală. “Parafrazându-l pe domnul ministru, voi spune: Nu știu ce să mai inventez ca să țin copilul cât mai mult la școală”,  dar, la 16 ani, copilul trebuie să aibă dreptul să intre pe piața muncii”, spunea Corina Cherteș.
Legat de admiterea în liceu, se dorește să se lase la latitudinea conducerii liceului modalitatea de organizare a admiterii (ca și stabilirea planului de școlarizare). Când s-a enunțat principiul finanțării – banul urmează elevul – s-au autosesizat și conducerile liceelor (și universităților) particulare. E normal ca și elevii acelor unități de învățământ să beneficieze de aceleași drepturi… și șanse egale.
“Până când o să plătim vârsta și nu calitatea muncii?”
Ajungându-se la clasificarea personalului didactic în stagiar și definitiv, în titular și asociat, precum și la titularizarea la nivelul unității de învățământ, aflăm cu stupoare că onor sindicatele din învățământ au făcut referendum și jocul căpșunarilor și neaveniților din învățământ de a nu susține acest gen de titularizare.
Și am mai auzit o treabă urâtă de la un domn director: “Până când o să plătim vârsta și nu calitatea muncii”?!
 Dacă plătiți vârsta, domnule director, înseamnă că acea vârstă merită banii, care și așa sunt puțini, dar cine vă împiedică să stimulați competiția și să plătiți și calitatea muncii?!
Am înțeles apoi că sistemul de predare la clase simultane va fi eliminat (cu mici excepții, în cazuri izolate). Unii primari se plâng de lipsă de colaborare între școală și consiliul local. Dar e nefiresc. Cum adică să nu colaborezi cu cei care dețin sacul cu bani?
 S-au mai avansat și alte idei, precum: schimbarea structurii anului școlar, reducerea numărului de  discipline la examenul de bacalaureat, descongestionarea programelor….  Elevii cer să se renunțe la unele materii considerate de ei ca nefiind necesare, reducerea numărului mare de ore pe zi și eliminarea stresului de zi cu zi de la școală, luând modele din învățământul altor țări. În replică, dna consilier a invocat specificul național în educație și tradiția culturală. Elevii au ridicat și problema alocației. Ei doresc anularea prevederilor Ordonanței de Urgență 97/2007 cu privire la sistarea acordării alocației pentru copii la împlinirea vârstei de 18 ani. Răspunsul a venit la câteva secunde: “Problema cu alocația nu ne privește. MECT nu gestionează acest lucru. Noi suntem de acord cu voi, și vă susținem”, a declarat consilierul MECT.
Concluzia celor peste două ore de dezbateri a fost una cât de poate de simplă: “Adevărata reformă în învățământ va fi aceea care îi va motiva pe elevi să vină cu drag la școală!” (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Dezbaterile privind Pachetul de legi ale Educației.

Trimite email
joi, 1 mai 2025, 11:55:58 Ora de vară a Europei de Est