Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Manifestare ºtiinþificã ocazionatã de împlinirea a 95 de ani de la Unirea Basarabiei cu România

Miercuri, la Primãria Oradea

Manifestare ºtiinþificã ocazionatã de împlinirea a 95 de ani de la Unirea Basarabiei cu România

Primãria ºi Universitatea din Oradea au organizat miercuri, 27 martie 2013, în sala mare a Primãriei o manifestare ºtiinþificã ocazionatã de împlinirea a 95 de ani de la Unirea Basarabiei cu România.

În deschiderea evenimentului, primarul Oradiei, dl ing. Ilie Bolojan (în calitate de gazdã) a salutat distinºii invitaþi din Cluj-Napoca ºi Chiºinãu ºi participanþii la conferinþã
Prorectorul Sorin ªipoº, moderatorul manifestãrii, a invitat la microfon rectorul Universitãþii din Oradea, dl prof. univ. dr. Constantin Bungãu, care a þinut sã evidenþieze ªcoala de istorie a universitãþii orãdene, colectivul de istorici, cadre didactice valoroase, dintre care 11 au fost nominalizate (ºase profesori cu experienþã, precum ºi cinci profesori tineri): începând cu dl Sever Dumitraºcu ºi încheind cu Antonio Faur. „Nici nu pot sã-mi imaginez, de fapt, Bihorul sau regiunea Criºana fãrã domeniul istorie. Este deja un domeniu consacrat, un domeniu care anul acesta sãrbãtoreºte 50 de ani de învãþãmânt superior. Azi, sãrbãtorim 95 de ani de la 1918. ªi de aceea, am chemat lângã noi prieteni ºi colegi ai noºtri din centre universitare mari ai României Mari: importanþi cercetãtori, istorici de marcã ai României, de la Cluj, Iaºi ºi Chiºinãu”, a mai spus dl rector Constantin Bungãu.
„Sentimentul naþional, dragostea de þarã se alimenteazã în fiecare zi”
Mulþumind dlui rector pentru publicitatea pe care a fãcut-o ºcolii de istorie ºi istoricilor orãdeni, dl prorectorul Sorin ªipoº, vorbind despre axa Oradea – Chiºinãu, a amintit faptul cã „împreunã cu colegii noºtri din Chiºinãu ºi cu ajutorul dlui rector Ioan Aurel Pop (rectorul UBB Cluj-Napoca – n.n.), am reuºit sã înfiinþãm la Oradea, pentru întâia oarã, un centru al Academiei Române (un centru comun al istoricilor orãdeni ºi basarabeni – n.n.)... 
„Noi trebuie sã sãrbãtorim, dar în egalã mãsurã, nu trebuie sã uitãm cã sentimentul naþional, dragostea de þarã se alimenteazã în fiecare zi. Ne naºtem cu ea, dar nu trebuie sã uitãm în fiecare zi cã vorbim româneºte datoritã sacrificiilor fãcute de înaintaºii noºtri. Altfel, probabil, în bunã mãsurã, am vorbi o altã limbã...”, a conchis dl prorector Sorin ªipoº.
„Tradiþia gândirii libere ºi de integrare în circuitul valorilor democratice ale modernitãþii”
În cuvântul sãu, preºedintele Senatului universitar, dl prof. univ. dr. Sorin Curilã, s-a referit la obiectivele comunitãþii academice. „Istoria învãþãmântului universitar la Oradea ne onoreazã ºi ne obligã. Comunitatea noastrã academicã este azi, mai mult ca oricând, implicatã în dezvoltarea regionalã ºi naþionalã, din punct de vedere social, economic ºi cultural. Prin participare colectivã ºi transparentã la actul de cercetare ºi mentorat, corpul universitar îºi propune sã dezvolte la Oradea tradiþia gândirii libere ºi de integrare în circuitul valorilor democratice ale modernitãþii... În spaþiul competitiv care marcheazã noua societate a cunoaºterii, Oradea are o amprentã academicã particularã. Avem cu toþii datoria de a supune munca ºi cercetarea noastrã criteriilor fundamentale de evaluare a efortului academic de a apãra în continuare democraþia academicã, dialogul argumentativ ºi principiul supremaþiei legii. Avem, de asemenea, puterea de a duce Universitatea din Oradea în grupul select al universitãþilor de performanþã din România...”, a subliniat preºedintele Senatului universitar.
„E o zi specialã ºi eu mã bucur cã o sãrbãtorim la Oradea...”
Am aºteptat apoi cu toþii intervenþia
distinsului academician Ioan Aurel Pop (rectorul Universitãþii „Babeº-Bolyai” din Cluj-Napoca).
„E o zi specialã ºi eu mã bucur cã o sãrbãtorim la Oradea din varii motive. Unul este simplu: ºi Oradea, ca ºi Chiºinãul, au intrat în componenþa Regatului României în acelaºi an. Apoi, avem un oaspete drag aici, pe dl Igor ªarov profesor, decanul Facultãþii de Istorie ºi Filosofie de la Universitatea de Stat din Chiºinãu. ªi, de dragul domniei sale, care e în ziua de 27 martie la noi, ar trebui sã ne amintim de acel an ºi de întâmplãrile extraordinare care s-au petrecut atunci ºi care ne-au marcat pentru vecie destinul. Eu continui sã cred cã cel mai important act energic al naþiunii române înfãptuit vreodatã este unirea provinciilor româneºti cu þara în anul 1918. Ar trebui sã zicem: unirea þãrii  cu provinciile româneºti, fiindcã mai mult pãmânt ºi populaþie s-au unit în 1918 cu þara decât era þara propriu-zisã. Ceea ce s-a petrecut atunci a copleºit generaþii întregi de oameni care au trãit conºtiinþa unei împliniri inimaginabile. ªi marele nostru poet, profesor al universitãþii clujene, Lucian Blaga, în 1919, publica un volum memorabil de poezii, intitulat „Poemele luminii”. Întrebat fiind o datã de ce l-a numit aºa, a zis: „Pentru cã marea luminã s-a revãrsat asupra noastrã dupã gestul energic fãcut de naþiunea românã în 1918”.
„Fãrã iubirea de patrie nu poþi iubi nici alte þãri...”
Distinsul istoric, maestru în arta mãrturisirilor, ne-a captat atenþia ºi ne-a cucerit apoi cu mãrturisirea profesorului Constantin C. Giurescu: „Dragii mei, am iubit þara cu toate provinciile ei. Am iubit Dobrogea, cel mai vechi pãmânt românesc... Am iubit Muntenia, pentru cã acolo m-am nãscut eu... Am iubit Oltenia fie ºi numai pentru faptul cã ni l-a dat pe Mihai Viteazul... Am iubit Transilvania, pentru cã fãrã ea, þara nu ar fi niciodatã întreagã. Am iubit Moldova, Moldova întreagã, Moldova toatã, Moldova lui ªtefan cel Mare, în dreptele ºi adevãratele ei hotare.
Am rãmas cu toþii surprinºi cã putea sã spunã asemenea lucruri în anii în care anumite expresii, conferinþe ºi tipãrituri erau cenzurate. ªi pânã la urmã concluzia era cã a iubit toatã þara, fãrã de care nu-ºi poate imagina viaþa. Bucuria de a auzi un asemenea om vorbind ne-a marcat destinele generaþiei mele ºi ne-a fãcut sã apelãm de-a lungul vieþii la un sentiment de patriotism cumpãtat, fãrã sã-ncetãm vreodatã sã iubim alte naþiuni ºi sã iubim omenirea întreagã ºi Europa, înþelegând însã cã fãrã iubirea de patrie nu poþi iubi nici alte þãri, nici continente ºi nici lumea întreagã. De aceea, îngãduiþi-mi în câteva cuvinte sã fac elogiul Moldovei...”, a spus academicianul Ioan Aurel Pop.
 A fost invitat apoi sã vorbeascã conf. univ. dr. Igor ªarov, decanul Facultãþii de Istorie ºi Filosofie a Universitãþii de Stat din Republica Moldova.
„În aceste momente la Chiºinãu, în sediul Academiei de Arte, acolo unde a fost proclamatã unirea în anul 1918, are loc o conferinþã ºtiinþificã, dedicatã actului unirii de la 1918, unde colegii noºtri de la Institutul de Istorie, de la Universitatea de Stat din Moldova, de la alte instituþii ºtiinþifice serbeazã acest eveniment. Este o sãrbãtoare, o sãrbãtoare pentru noi, dar nu am putut sã nu fiu alãturi de dumneavoastrã, astãzi (miercuri – n.n.), aici, în inima Transilvaniei... pentru a-mi împãrtãºi aceastã bucurie”. Înainte sã conferenþieze, dl decan Igor ªarov a dorit sã evidenþieze activitatea Centrului de Studii Imperiale Chiºinãu - Oradea, înfiinþat în urmã cu cinci ani. În deschiderea conferinþei, dl Igor ªarov avea sã ne prezinte contextul istoric ºi realitãþile din Republica Moldova pentru a înþelege condiþiile de desfãºurare a manifestãrilor din 27 martie 2013.
„În peisajul istoriografic basarabean,  unde îºi disputã întâietatea mai multe tipuri de istorii într-o declaratã competiþie pentru obiectivitate, este foarte complicat sã discuþi din punct de vedere academic despre 1812, 1918, 1940. Disputele istoriografice cel mai des se încheie cu bãtãlii politice, ºi adesea, materialul de ordin istoric este utilizat de cãtre politicieni dar nu numai pentru demonstrarea... unor teze preconcepute, fie de dreapta fie de stânga...”
Vorbind despre Unirea Basarabiei cu România la 1918, domnia sa a dorit sã atragã atenþia asupra unor momente specifice (condiþii ºi cauze atât pro cât ºi contra).   
„Doresc sã-mi închei comunicarea mea, mulþumind din suflet gazdelor pentru aceastã invitaþie, pentru ziua de 27 martie 1918 la Oradea, unde mã simt ca acasã...”, a conchis dl decan Igor ªarov.
În partea a II-a a conferinþei, a fost prezentat volumul „The Historian’s Atelier: Sources, Methods, Interpretations”, care vineri, 1 martie 2013, a fost lansat la sediul Universitãþii de Stat din Republica Moldova; coordonatorii volumului sunt: Sorin ªipoº, Gabriel Moisa, Mircea Brie, Florin Sfrengeu ºi  Ion Gumenâi; cartea a apãrut sub coordonarea Academiei Române ºi a Centrului de Studii Transilvane Cluj –Napoca, în  2012. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesaþi Galeria foto: Manifestare ºtiinþificã ocazionatã de împlinirea a 95 de ani de la Unirea Basarabiei cu România.
'i 

Trimite email
sâmbătă, 27 aprilie 2024, 02:44:27 Ora de vară a Europei de Est