Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Probleme stringente pentru activitatea instructiv-educativă, economico-financiară, de cercetare și socială

În ședința de luni, 25 martie

Probleme stringente pentru activitatea instructiv-educativă, economico-financiară, de cercetare și socială

În ședința de luni, 25 martie 2013, Senatul Universității din Oradea a dezbătut probleme stringente pentru activitatea instructiv-educativă, economico-financiară, de cercetare și socială.

Astfel, ordinea de zi a inclus o problematică diversă, de la metodologii de finalizare a studiilor, taxe de școlarizare, procedura privind elaborarea și execuția bugetului de venituri și cheltuieli, la Regulamentul de organizare, funcționare și administrare a Bibliotecii Universității, reorganizarea Bazei didactice „Gaudeamus” din Stâna de Vale, a Editurii Universității, proceduri de concurs pentru ocuparea unor posturi didactice etc, evidențiind o activitate demnă de remarcat a comisiilor de specialitate ale Senatului. Detaliem, în continuare, câteva dintre subiectele de interes mai larg.
Comisia de Relații Internaționale și Interne vă informează despre subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea de luni, 25 martie 2013.
a. Senatul Universității din Oradea a aprobat înființarea unui Centru de Limbi Moderne, ca structură afiliată Facultății de Litere. Misiunea acestui centru este aceea de a asigura un cadru instituțional pentru promovarea  pregătirii și perfecționării profesionale, de a forma competențe în domeniul cunoașterii limbilor moderne în mediul universitar și preuniversitar, precum și pentru mediul de afaceri, agenții economici de stat, privați sau alte categorii profesionale.
„Centrul va oferi programe de pregătire pentru completarea profilului de competențe în domeniul limbilor moderne – engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă, precum și a limbii române pentru studenți străini”, ne-a  precizat prof. univ. dr. Teodor Mateoc, decanul Facultății de Litere. Programele se adresează tuturor categoriilor de vârstă, cu studii medii și superioare, persoanelor care solicită pregătire în vederea obținerii de burse sau a unui loc de muncă, accesul la programe de studii universitare, postuniversitare sau postdoctorale. Activitatea se va desfășura, de regulă, în perioade compacte de instruire, folosind tehnologia învățământului informatizat completată cu modalități de învățare specifice strategiilor didacticii limbilor moderne. Noua structură se va autofinanța din taxele percepute. Cursurile de perfecționare de limbi moderne se vor finaliza prin acordarea unui certificat de absolvire și/sau adeverințe de participare, eliberate conform legislației în vigoare.
b. Membrii Senatului Universității din Oradea au aprobat luni o modificare în Regulamentul de acordare a burselor pentru studenți, potrivit căreia numărul de burse ocazionale pentru rezultate deosebite obținute la manifestări științifice, cultural-artistice și sportive va crește de la 10 la 15.
c. Editura Universității din Oradea va fi complet reorganizată, potrivit standardelor care să-i permită acreditarea. În acest sens, Senatul universitar a aprobat redimensionarea structurii de personal, prin redistribuire din alte sectoare, astfel încât, în noua formulă, să reunească, în mod firesc, colective științifice și editoriale, activități de promovare a cărților editate pentru a fi incluse în bazele de date internaționale recunoscute.
d. Senatul Universității din Oradea a avizat în ședința de luni patru rapoarte de autoevaluare pentru tot atâtea programe de studii în vederea solicitării evaluării externe. Astfel, pentru studii universitare de licență au fost avizate rapoartele pentru specializările: Matematică, cu predare în limba engleză (Facultatea de Științe), Arhitectură (Facultatea de Construcții și Arhitectură) și Asistență Medicală Generală (Facultatea de Medicină și Farmacie). Totodată, Senatul și-a dat girul și pentru raportul aferent programului de studii de masterat Managementul unităților de turism și alimentație (Facultatea de Protecția Mediului).
e. Absolvenții specializărilor de la Departamentul de Științe ale Educației din cadrul Universității din Oradea vor susține examenul de licență în perioada 26 – 29 iunie 2013, față de intervalul 3 – 6 iulie programat inițial. Devansarea cu o săptămână aprobată de Senatul universitar vine în sprijinul absolvenților care vor beneficia astfel de mai mult timp pentru pregătirea în vederea participării la examenul de titularizare în învățământul preșcolar sau primar.
f. Senatul Universității din Oradea a aprobat acordarea a patru titluri de Doctor Honoris Causa unor universitari redutabili, recunoscuți pentru expertiza lor științifică și contribuția substanțială la dezvoltarea relațiilor academice, la înființarea și dezvoltarea unor programe de studii masterale la Oradea, precum și pentru implicarea lor în organizarea unor manifestări științifice și derularea unor programe în folosul comunității. Pentru acest efort și competența lor, vor fi răsplătite cu înaltul titlu academic: prof. univ. dr. Ariane Landuyt (Universitatea din Siena), prof. emerit Jean Paul Carrière (Universitatea din Tours), prof. univ. dr. Lorenzo Renzi (Universitatea din Padova)  și prof. univ. dr. Adrian Streinu Cercel (Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București).
g. Membrii Senatului Universității din Oradea au aprobat scutirea de taxe de școlarizare pentru șapte studenți, membri ai Asociației Sportive F.C. Universitatea Oradea, mai exact ai echipei de fotbal care doar după un an de la constituire au reale șanse de a promova în liga a IV-a. S-a apreciat că această formație este un model de organizare a sporturilor de echipă și de promovare a imaginii Universității din Oradea. Cei șapte studenți sunt de la Facultatea de Geografie, Turism și Sport, Facultatea de Protecția Mediului, Facultatea de Medicină și Farmacie, Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării.
Prof.univ.dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:32 Ora standard a Europei de Est