Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Trei centre de documentare și informare

În trei zile,

Trei centre de documentare și informare

Dacă mai anii trecuți, am fost martori la lansarea primelor centre de documentare și informare în cadrul școlilor orădene (la Școala cu clasele I-VIII „Alexandru Roman”), miercuri, a fost inaugurat primul C.D.I. în învățământul preșcolar, la Grădinița nr. 52 din Oradea (grădiniță cu program prelungit), cu o zi înainte, și cu una după, fiind lansate alte două centre la Ștei și Aleșd (cu finanțare de la M.Ed.C.).

 „Universul piticilor”

Prin numele său („Universul piticilor”), centrul dorește să „avertizeze”, informând în ce lume ne aflăm și cu cine ne „luptăm”. Aceasta nu scade cu nimic meritele și valoarea, și nu coboară ștacheta față de un centru similar deschis în școlile din municipiu.
Scopul declarat al proiectului (cu finanțare nerambursabilă din partea Primăriei Oradea și cu contribuția părinților) este realizarea unui cadru optim de informare, consiliere a cadrelor didactice, părinților și copiilor cu privire la mediul preșcolar, promovând egalizarea șanselor tuturor copiilor (proveniți din medii sociale diferite).
„Considerăm că acest centru de informare și documentare, desfășurându-și activitatea în afara oricăror preocupări de ordin politic și ideologic, va îmbunătăți activitatea de educație în general, și la nivelul învățământului preșcolar, în special, va contribui la dezvoltarea relațională a copiilor, educatoarelor, membrilor comunității, prin creșterea implicării acestora în organizarea și desfășurarea unor activități bine documentate din punct de vedere științific și metodic”, afirmă prof. Maria Ivănescu, inspector de specialitate.
Dincolo de motivarea deciziei de înființare a centrului, și de prezentare a scopului și obiectivelor proiectului, Maria Nan, directoarea grădiniței, a făcut o radiografiere a activității și rezultatelor unității de învățământ pe care o conduce, printr-o prezentare sugestivă în power-point, invitând colegii de breaslă să acceseze pagina Web (www.oradea.ro/gradinita52).

„A educa înseamnă a iubi”

Din luările de cuvânt, am reținut poziția Inspectoratului Școlar și a Casei Corpului Didactic, exprimată de conducătorii celor două instituții coordonatore a activității C.D.I., inspectorul general, prof. Liliana Sanda Antonescu, făcându-ne cunoscut faptul că marți, 12 decembrie, cu o zi înainte, fusese inaugurat un centru de documentare și informare la Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei, iar a doua zi (joi, 14 decembrie), urma să fie lansat un C.D.I. la Grupul Școlar „Alexandru Roman” din Aleșd.
„A educa înseamnă a iubi… documentat și bine informat”, a ținut să sublinieze unul dintre invitați (directoare de grădiniță), referindu-se la menirea C.D.I deschis la Grădinița nr.52, ca un centru al tuturor grădinițelor, până vor apărea celelalte două centre în peisajul învățământului preșcolar orădean.

Un loc privilegiat pentru lectură

Vorbind despre valențe educative ale centrului și prezentând modul de organizare a spațiului C.D.I.(cu spații de informare, comunicare, lectură de plăcere, cercetare, și audio-video), directoarea Maria Nan a ținut să sublinieze faptul că „avem de-a face cu un loc unde se învață autonomia, și se dezvoltă spiritul critic, un loc privilegiat pentru lectură, unde copiii fac cunoștință cu literatura pentru copii, ale cărei taine vor fi descifrate cu ajutorul profesorului documentarist”...
 
Centru bugetar și de informare
 
Și până acum, Grădinița nr. 52 a fost (și este) un centru, dar unul bugetar și de informare pentru 14 grădinițe. De-acum, cu atât mai mult, și alții vor avea motive să-i treacă pragul.
Grădinița dispune de 12 săli, unde învață 275 de copii în învățământul de masă, în cadrul a opt grupe în limba română, și două în limba maghiară, dar și o grupă de învățământ special. Procesul instructiv-educativ se desfășoară în cele mai bune condiții. Localul, renovat cu un an înainte, dispune de dotări la nivel european, iar în plus, colectivul de cadre didactice are experiență și competență, și prin derularea unor proiecte naționale (în parteneriat cu grădinițe din județul Hunedoara) și internaționale (cu o școală maternală din Franța).

Interes… și onoare

La inaugurarea C.D.I., conducerea grădiniței a fost onorată de prezența unor invitați de seamă, reprezentanți ai I.S.J. (prof. Liliana Sanda Antonescu, inspector general, Akos Zoltan, insp. gen. adjunct, Maria Ivănescu, insp. de specialitate), C.C.D. (Virginia Tiurbe, director, Mioara Sallom și Adelina Iacob), Primăriei Oradea (ing. Georgeta Isai, dir. adj. al Direcției Patrimoniu Imobiliare), directoarele Grădinițelor nr. 20, 28, 35, 41, 42, 44, 45, 46, 53 și 54, directorul Școlii cu clasele I-VIII nr.16 (ca școală vecină), părinți și reprezentanți ai presei locale.
Echipa de proiect (Maria Man, directorul grădiniței, instit. Ioana Sala, resp. de proiect, și Gabriela Popa, resp. financiar) se simte onorată de asemenea invitați, și ține să le mulțumească pentru prezență și sprijinul acordat, felicită artiștii și colindătorii pentru emoționantul moment artistic realizat.
Ovidiu Dan   

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:17:55 Ora standard a Europei de Est