Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate

Din 11septembrie în 19 februarie

La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate

În urma vizitei noastre, din 11 septembrie 2007, la Școala cu clasele I-VIII din Mădăras, notasem, printre multele realizări înfăptuite în vacanța de vară, și trei lucrări neîmplinite care nu-l puteau mulțumi pe directorul școlii, Alexandru Filip: încălzirea centrală, zugrăvirea exterioară și procurarea dozatoarelor.

Astăzi (marți, 19 februarie 2008), domnul director avea să ne prezinte școala într-o altă lumină, vorbindu-ne cu satisfacție despre finalizarea lucrărilor (restante) , realizarea încălzirii centrale, zugrăvirea exterioară,  procurarea dozatoarelor (cele trei neîmpliniri din toamnă), și nu numai.
„S-a finalizat reabilitarea clădirii școlii în totalitate, începând cu acoperișul și sălile de clasă, peste tot au fost montate geamuri și uși termopan, parchet laminat și jaluzele, s-a amenajat grupul social interior, încălzire centrală pe gaz (pe bază de centrală termică automată), s-a schimbat instalația electrică (în toate sălile și pe coridoare, avem neoane), la fel și la grădiniță, mobilier școlar nou în toate sălile, apa potabilă este asigurată de la automatele instalate în sălile de clasă de o firmă orădeană („La Fântâna”). Eforturile financiare au fost mari, fondurile provenind, în egală măsură, de la Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, prin Inspectoratul Școlar, și de la primărie, dl primar Dan Tiurbe fiind cel mai important susținător al nostru,” ne-a declarat directorul coordonator, Alexandru Filip.
Urmează amenajarea bazei sportive
Am mai aflat apoi despre dotarea unităților de învățământ cu materiale didactice (planșe, microscoape, cărți și dicționare) și materiale sportive, faptul că  de la începutul semestrului II, programul ”Cornul și laptele” s-a extins și la clasele de gimnaziu.
După  reabilitarea clădirilor școlii și grădiniței din Mădăras urmează cele din Homorog. Proiectele sunt depuse deja la Inspectoratul Școlar Bihor, după cum ne spunea dl director,  Alexandru Filip. În ceea ce privește școala din Mădăras, următoarea urgență va fi amenajarea bazei sportive și împrejmuirea terenului, tot cu fonduri de la primărie. „Primăria e  mâna noastră dreaptă. Cu microbuzul propriu transportă preșcolarii și elevii din satul Mărțihaz la școala din Mădăras, precum și elevii de gimnaziu din Homorog la școala din Ianoșda. De asemenea, tot primăria ne-a ajutat cu fonduri să achiziționăm și noi un microbuz școlar, care urmează să ne fie repartizat. De Crăciun, toți preșcolarii și elevii au primit daruri de la Moșul (tot cu concursul primăriei), navetiștilor li se decontează transportul, iar în luna martie, urmează să primim prima tranșă de tichete-cadou”.
La capitolul evidențieri, premii și concursuri, proiecte școlare și activități extrașcolare, aveam să-i pozăm pe micii matematicieni, pe premianții școlii, pe dansatori, și pe elevii slovaci.
Să mai spunem că Grădinița din Mădăras este frecventată de 30 de copii, iar la școala de centru învață 66 de elevi, 32 în ciclul primar și 34 în cel gimnazial. Anul trecut, la ultima ediție a testelor naționale, la Școala cu clasele I-VIII din Mădăras, promovabilitatea a fost de 100%.
 Marți, la școala din Ianoșda, urma să se încheie montarea caloriferelor
În drum spre Ianoșda, am aruncat o privire și la Școala cu clasele I-IV din Homorog. Elevii a două clase simultane erau în curte, având oră de educație fizică și sport, iar celelalte două clase erau la ora de engleză (cu prof. Alina Popa, cea pe care am pozat-o mai devreme și la școala din Mădăras).
La Ianoșda, suntem întâmpinați de prof. Balogh Ildiko, directorul adjunct al școlii.
„Ne-ați găsit acționând pe două fronturi, elevii și dascălii la clasă, iar meșterii pe șantier. Astăzi (marți-n.n.), urmează să se încheie montarea caloriferelor. În toamnă, ne-ați prins în timp ce se monta gresie și se defrișa spațiul verde din fața școlii, unde domnul primar, Dan Tiurbe, ne-a promis amenajarea unui parc. O firmă din Salonta a câștigat licitația pentru amenajarea parcului și a curții.” Am pornit să vizităm școala, să-i cunoaștem pe elevi și dascăli. În clasa a IV-a, elevii ajunseseră la Munții Carpați. Făcând abstracție de subiectul lecției, Adi Gherman Nicușor a ținut să ne împărtășească bucuria lui: „Tăticul mi-a cumpărat un ATV pentru copii” (iar dna învățătoare ne-a lămurit cum stă treaba cu ATV-ul. „Fiindcă a fost cuminte și harnic, și a recuperat materia pierdută cât timp a fost bolnav, tăticul i-a cumpărat un ATV pentru copii”). Prin alte clase, pe unii elevi i-am surprins la tablă, făcând calcule și rezolvând probleme. De fapt, cele mai  tari rezultate le au copiii din Ianoșda și Homorog la matematică (precum colegii lor din Mădăras). Dna directoare adjunctă a ținut să-i evidențieze pe cei cu rezultate foarte bune, anul trecut, la „Eurojunior”: Ancuța Pușcău, Bianca Rus, Georgiana Popa, Daiana Mocuța și Ana Maria Vidican (pe atunci în clasa a V-a), Patricia Ciordaș, Julia Bulboacă, Alice Popa și Alexandra Beltechi (din clasa I), iar la „Cangurul”, pe Oana Foica (premiul I), Cătălin Pătcaș (II) și Mihaela Oprean (III). Pentru poze, au fost scoși în față atât premianții de la gimnaziu (Ana Maria Vidican, Georgiana Popa, Daiana Mocuța, Bianca Rus, Andrei Vila, Teofil Costea, Laura Bughiu, Sebastian Moțoc, Mădălina Baș, Nicoleta Iga) și dansatorii școlii, cât și fotbaliștii (împreună cu profesorul lor, Zuh Ludovic).
 Proiectul de parteneriat (internațional), excursii...
Despre  proiectul de parteneriat internațional pe care elevii și dascălii din Mădăras și Ianoșda îl au cu o școală din Micherechi (Ungaria), ne-a vorbit (mai devreme ) și directorul coordonator, dl prof. Alexandru Filip, iar noi scrisesem încă în  vară despre acest proiect, atunci când i-am cunoscut pe partenerii de proiect în tabăra internațională de orientare turistică...
Anul acesta, proiectul se va derula în două etape. La prima etapă, programată în perioada 16-21 iunie (o tabără internațională de orientare turistică, ce va fi găzduită, ca și anul trecut, de Colegiul Național „Arany Janos” din  Salonta), vor participa noi membri (elevi „începători”) din școlile partenere, iar „veteranii” („avansații” – elevii de anul trecut) se vor întâlni la Padiș (între 30 iunie și 4 iulie).
În același context, directoarea adjunctă ne-a făcut cunoscute și excursiile pe care elevi și dascăli de la școala din Ianoșda le vor face prin țară, grație sprijinului promis de dl primar („care ne ține în palmă”, cum plastic se exprimase conducătorul unității). În perioada 28 iulie - 2 august, învățătoarea Delia Bughiu va porni, împreună cu un grup de 36 de elevi din clasele a IV-a și a V-a, pe urmele lui Ștefan cel Mare, iar profesorul de istorie-geografie Cezar Petran va însoți un grup de 36 de gimnaziști într-o excursie pentru vizitarea Þării Oașului.
Să mai spunem că la școala din Ianoșda învață, la această oră, 111 elevi din Ianoșda și Homorog, iar la grădiniță, 42 de preșcolari (doar din localitate).
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  La Școala din Mădăras, toate lucrările programate au fost finalizate.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 22:30:34 Ora standard a Europei de Est