Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La simulare, punctele tari și punctele slabe sunt prezența și rezultatele

„Înscrierea a decurs fără probleme”

La simulare, punctele tari și punctele slabe sunt prezența și rezultatele

La conferința de presă de miercuri (10 aprilie 2013), dl inspector școlar general Daniel Negrean și dl inspector școlar de specialitate Florin Nicoară au adus în atenția presei simulările la evaluarea națională, respectiv la bacalaureat și înscrierile pentru clasa pregătitoare.

La nivelul județului Bihor, procentul de prezență la cele două simulări a fost de 94,71% la evaluarea națională (pentru elevii clasei a VIII-a) și de 91,91% la bacalaureat (pentru elevii clasei a XII-a).
Procentajele bune înregistate la prezența elevilor la simulări demonstrează, în opinia inspectorului general, „interesul conducerilor unităților de învățământ față de aceste simulări. Pentru modul în care ei (directorii școlilor – n.n.) au coordonat aceste simulări, merită felicitări, pentru că un asemenea procent nu există nici la examenele naționale”. Tot ca și puncte tari, au mai fost subliniate: „modul în care unitățile de învățământ și-au organizat această evaluare, respectând întru totul planul de măsuri care le-a fost transmis și metodologia de desfășurare a acestor examene”.
La simulare, la evaluarea națională au participat 5.270 de elevi, care au susținut evaluarea în peste 200 de școli. Asupra lor au fost îndreptate 375 de camere video de supraveghere, iar în coordonarea acestor simulări au fost implicate 800-900 de cadre didactice.
„Ca și puncte slabe sunt rezultatele!”
Procentul de promovabilitate pe județ la evaluarea națională este de 33 la sută; la lb. română este 58,27, la limba maternă – 81,11 %, iar la matematică – 33,63 la sută.
La simularea la bacalaureat au participat 5.239 de elevi. Examenul s-a susținut în 50 de unități, elevii fiind supravegheați de 295 de camere video și peste 700 de cadre didactice implicate în simularea bacalaureatului.
Procentul de promovabilitate pe județ la bacalaureat este de 29 la sută; la lb. română – 53,34%, la limba maternă -74,04 la sută, la proba C (mate și istorie) – 29, 75%, iar la ultima probă – 55,24.
Sunt unități de învățământ în care procentul la evaluarea națională este unul foarte bun: la C.N. „E. Gojdu” – 88,47%,  la Lic. Teologic Baptist  „Emanuel” – 85,94, la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” – 61,3, la Școala Gimnazială „Dacia” – 51,33, dar sunt și școli cu procent de promovabilitate 0 (zero), Liceul Tehnologic Nr. 1 Cadea; la Școala din Ciumeghiu – 6 la sută. La bacalaureat: 0 (zero) procent de promovabilitate: la Lic. Tehnologic Agroindustrial „Tamasi Aron” Borș; Liceul Tehnologic Nr. 1 Șuncuiuș – 7 la sută; rezultate foarte bune: Lic. Teologic Baptist „Emanuel” – 85 la sută, C.N. „Mihai Eminescu” – 58%, C.N. „E. Gojdu” – 63%; C.T. „Traian Vuia” – 5 la sută; Lic. T. „Ady Endre” – 42 la sută.
„Rezultatele la simulări sunt mai mici decât cele obținute la examenele de evaluare națională și bacalaureat de anul trecut, la bacalaureat am avut un procent de peste 53 la sută, acum la simulare suntem la 29 la sută, dar în comparație cu rezultatele obținute în alte județe, rezultatele sunt peste media județelor. Am putea spune din nou că nu toți elevii conștientizează că este necesar să ai un ritm de învățare constant”, a ținut să sublinieze inspectorul școlar general.
Gradul de dificultate al subiectelor... comparabil cu gradul de dificultate al modelelor de subiecte...
În intervenția sa, dl inspector școlar Florin Nicoară s-a referit la gradul de dificultate al subiectelor, arătând că „Gradul de dificultate al subiectelor, la toate disciplinele, a fost comparabil cu gradul de dificultate al modelelor de subiecte postate pe site-ul ministerului. Elevii știau despre aceste modele din toamnă”. În continuare, dl inspector s-a referit strict la specialitatea domniei sale, matematica, abordând tipurile de subiecte (un tip la clasa a VIII-a și patru tipuri la clasa a XII-a, potrivit profilului și specializării). „Important este că la niciun tip nu s-a încălcat programa. Legat de gradul de dificultate, mici discuții au fost în jurul subiectului de la științele naturii”, a ținut să sublinieze dl inspector școlar Florin Nicoară.
Măsurile propuse unităților de învățământ  
În continuare, dl inspector s-a oprit la măsurile pe care I.S.J. Bihor le propune unităților de învățământ: ședințe cu părinții la clasele terminale (la a VIII-a și a XII-a); ore suplimentare la materiile de examen, „iar noi o să monitorizăm prin inspecții de specialitate unitățile în legătură cu aceste pregătiri”, a conchis dl ispector școlar Florin Nicoară.
Referindu-se la acest subiect, dl inspector școlar general Daniel Negrean a ținut să sublinieze rolul foarte important pe care îl au părinții elevilor în perioada care a mai rămas. „În perioada rămasă până la examene, și părinții vor trebui să încerce să-i determine pe copii să ia în serios acest lucru pentru că altfel, vom avea surprize la examene!”
„Nicio școală nu poate opri înscrierea până la finalizarea termenului de înscriere...”
 „Până ieri (marți, 9 aprilie – n.n.), în județul Bihor au fost centralizate un număr de 2.468 de cereri. Numărul de cereri valide – 2.151, număr de cereri introduse online – 49. Procentul, ținând cont că noi ne-am propus aproximativ 5.500 de locuri în clasa pregătitoare, e undeva la 44, 87 la sută, procentul de înscrieri.
Prin aplicația informatică lansată la nivelul ministerului, avem posibilitatea să vedem cum stă fiecare școală. Sunt deja școli în Oradea care au numărul de elevi necesar pentru a realiza clase din planul de școlarizare, dar, atenție, nicio școală nu poate opri înscrierea până la finalizarea termenului de înscriere, respectiv pe 22 aprilie!
Chiar dacă numărul cererilor depășește numărul de locuri, obligația fiecărei școli, a directorului de școală, a comisiei de înscriere, este de a accepta aceste cereri. După ce se finalizează perioada de înscriere, pe 23 aprilie vor fi procesate de către comisia națională cererile tip cu ajutorul aplicației informatice și vor fi repartizați elevii la școala de circumscripție, după care în perioada 24-26 aprilie, la nivelul fiecărei unități de învățământ, cererile depuse de către părinți care au solicitat încrierea într-o altă unitate de învățământ vor fi analizate de către consiliile de administrație ale școlilor respectând criteriile generale și specifice impuse. Pe 29 aprilie, vom avea afișate în unitățile de învățământ și pe site-ul I.S.J. Bihor situația candidaților înmatriculați, a numărului de locuri rămase libere și a listei copiilor neînscriși. Până în acest moment, înscrierea a decurs fără probleme. Sunt părinți care ar dori să-și înscrie copiii în clasa I chiar dacă nu au vârsta necesară. Vom vedea dacă la nivelul Inspectoratului, vom lua această decizie prin care să le permitem acest lucru”. Psihologii au făcut evaluarea psihosomatică la 592 de copii, care au fost distribuiți astfel: 388 au fost direcționați către clasa pregătitoare, 166 către clasa I, 36 către grupa mare și doi elevi au fost orientați către serviciul de orientare școlară și profesională din cadrul CJARE-ului pentru a fi evaluați și a se vedea dacă vor fi încadrați în copii cu CES, astfel ca ei să urmeze un învățământ special”, a precizat inspectorul școlar general.
Mesaje către părinți
Să nu lase pentru ultima zi înscrierea în învățământul primar.
Să bifeze căsuța pentru înscrierea la școala de circumscripție chiar dacă optează pentru o altă școală
„Comisiile de înscriere și directorii de școli să ofere, în continuare, toată deschiderea și transparența față de părinții care doresc să primească informații sau să-și înscrie copiii la școală”, a mai spus generalul I.S.J. Bihor, dl Daniel Negrean. Ovidiu DAN

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:07 Ora standard a Europei de Est