Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea Agora este pregătită să primească vizita EUA-IEP în perioada 2013-2014

Universitatea Agora a solicitat să fie evaluată

Universitatea Agora este pregătită să primească vizita EUA-IEP în perioada 2013-2014

Stimate Domnule Rector
, Ca urmare a solicitării Dvs de a include Universitatea Agora din Oradea în proiectul POSDRU „Pregătiți pentru a inova, pregătiți pentru a răspunde mai bine nevoilor locale”, coordonat de UEFISCDI în parteneriat cu EUA-IEP, vă comunicăm că Universitatea Dvs va fi inclusă în grupul de universități [1] ce vor intra în procesul de evaluare instituțională în perioada următoare”. (Ecaterina ALEXOAEI, Assistant to Prof. Adrian CURAJ, General Director, Deputy Manager Project „Ready to innovate, ready to respond to local needs. Quality and diversity of universities in Romania” , Executive Agency for Higher Education, Research, Development and Innovation Funding)

Universitatea Agora a solicitat să fie evaluată de Asociația Universităților Europene – Programul de Evaluare Instituțională (EUA-IEP)  în cadrul proiectului „Pregătiți pentru a inova, pregătiți pentru a răspunde mai bine nevoilor locale. Calitate și diversitate în universitățile din România”.
Am solicitat această evaluare deoarece EUA-IEP [2] are o experiență bogată în evaluarea universităților: a evaluat până în prezent peste 300 de universități din 45 de țări din lume.
Derulat prin  POSDRU de către UEFISCDI, Proiectul „Pregătiți pentru a inova, pregătiți pentru a răspunde mai bine nevoilor locale. Calitate și diversitate a universităților din România” vine în întâmpinarea necesităților actuale ale sistemului național de învățământ superior prin organizarea unui exercițiu internațional de evaluare la care participa 47 de universități. Metodologia utilizată reprezintă rezultatul procesului de adaptare a Programului de Evaluare Instituțională (IEP), elaborat de European University Association (EUA) și implementat deja cu succes în numeroase țări europene.
Multiplele beneficii, cuantificabile pe termen mediu și lung, atât la nivelul categoriilor de grupuri țintă ale proiectului, cât și la nivelul sistemului de învățământ superior și al furnizorilor de servicii în domeniul studiilor universitare, constau în:
Evaluarea internațională a 47 de universități românești, pe baza unei metodologii internaționale de evaluare;
Dezvoltarea capacității de raportare și evaluare la nivelul instituțiilor de învățământ superior, în vederea asigurării calității în conformitate cu misiunea asumată;
Dezvoltarea și implementarea unui mecanism de colectare și analiză a datelor în vederea evaluării primare a universităților;
Facilitarea transferului de cunoaștere prin dezvoltarea unei platforme de tip „Observator” pentru analiza și raportarea periodică pentru realizarea politicilor de diferențiere.
Dezvoltarea și furnizarea unui program de formare pentru personalul universitar pe tema integrității și furnizarea unei metodologii de etică și integritate în procesul de evaluare a universităților;
Dezvoltarea capacității de analiză prospectivă pentru fundamentarea deciziilor privind dezvoltarea de rețele, formarea de consorții și fuziuni între universități”. [3]
Suntem convinși că în urma acestei evaluări Universitatea Agora va avea numai de câștigat prin transparență și vizibilitate, creșterea calității managementului, educației și cercetării.
Ne vom mobiliza cu toții, cadre didactice și studenți, pentru ca Universitatea Agora să-și îndeplinească misiunea asumată prin Cartă. [3]
Rector,
Prof. niv. dr. Ioan Dzițac
 
Bibliografie
[1] http://pe.forhe.ro/sites/default/files/runda_2_univ199.pdf
[2] http://www.eua.be/iep/Home.aspx
[3] http://pe.forhe.ro/ro/despre-proiect-2
[4] http://univagora.ro/ro/universitate/misiune/

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:20:09 Ora standard a Europei de Est