Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea

Luni, 22 aprilie

Subiectele discutate în ședința Senatului Universității din Oradea

Luni, 22 aprilie 2013, Senatul Universității din Oradea, convocat de președintele său, prof. univ. dr. Sorin Curilă, s-a adunat în reuniunea lunară de plen pentru a dezbate și decide asupra unor subiecte instituționale, care vizează buna desfășurare a activităților de educație, de administrare financiară sau de cercetare din instituția orădeană.

Temele cele mai importante înscrise la ordinea de zi au fost: demararea procedurii de evaluare externă a calității în vederea schimbării calificativului „Încredere” în „Grad ridicat de încredere”; Raportul rectorului privind starea Universității din Oradea pentru anul 2012 și Raportul privind gradul de îndeplinire a Planului Operațional pentru anul 2012; extinderea sălii de atletism sau reorganizarea bazei Gaudeamus din Stâna de Vale.
a. Rectorul universității, prof. univ. dr. Constantin Bungău - invitat special la ședința forului normativ împreună cu prorectorul prof. univ. dr.  Ioan Þara - a prezentat luni, în plenul Senatului, Raportul Anual privind Starea Universității din Oradea.
Momentul prezentării Raportului anual este un moment crucial pentru orice instituție publică și, cu deosebire pentru orice instituție autonomă, cum este universitatea. Pentru instituțiile academice, obligativitatea prezentării Raportului și calendarul de prezentare  sunt obligații statuate prin articolele 130 și 213 ale Legii Educației Naționale.
Raportul prezentat este structurat în nouă capitole care redau situația financiară a universității, situația fiecărui program de studii, situația personalului instituției, rezultatele activităților de cercetare, situația respectării eticii universitare și eticii cercetării, situația posturilor vacante, cea a inserției profesionale a absolvenților, precum și situația încasărilor din granturile de cercetare, (costurile cu regia incluse în programele de cercetare derulate de Universitate).
Materialul complet  - 80 pagini - poate fi consultat pe site-ul Universității din Oradea, www.uoradea.ro, prin butonul „Informații publice” – „Raportul anual al Universității din Oradea”.
Materialul Raportului privind gradul de îndeplinire a Planului operațional pentru anul 2012, material întocmit de către Consiliul de Administrație a fost înaintat cu două săptămâni înainte președintelui Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă,  care l-a distribuit tuturor membrilor Senatului și a organizat analiza detaliată a fiecărui capitol, repartizând punctual părți din Raport către câte o Comisie a Senatului. Președinții comisiilor senatoriale după o primă lectură au cerut completări și îmbunătățiri ale documentului. După ajungerea la varianta finală, ei au întocmit referate scrise cu privire la situația compartimentului analizat și au formulat recomandări.
În ședința de luni, rectorul Universității, Constantin Bungău a prezentat pe scurt Concluziile Raportului, iar președintele Senatului, prof. univ. dr. Sorin Curilă, a prezentat, în sinteză, Rapoartele președinților Comisiilor Senatului.
Senatul a aprobat Raportul sub rezerva introducerii în textul definit a recomandărilor făcute de Senat. Cu aceste ameliorări, textul final va fi considerat aprobat prin semnarea documentului de către președintele Senatului.
b. După ce anul universitar trecut, Universitatea orădeană a primit statul de Universitate acreditată cu încredere, conducerea Universității își propune anul acesta să obțină cel mai înalt statut din ierarhia universitară. CA a venit în fața Senatului cu propunerea ca Universitatea să se supună unei noi proceduri de analiză pentru a arăta că merită statutul de Universitate cu grad ridicat de încredere.
Membrii Senatului, la recomandarea președintelui Comisiei Senatului pentru Asigurarea Calității în Procesul de Învățământ, prof. univ.  dr. Mariana Mureșan, au aprobat demararea procedurilor specifice de pregătire a documentelor și de cerere a unui nou proces de evaluare externă a calității. (Conform legislației în vigoare, evaluarea va fi făcută de către un organism autonom specializat în evaluări, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior – ARACIS.)
O astfel de reclasare a Universității din Oradea nu ar aduce doar beneficii de imagine, plasând instituția de educație orădeană în rândul celor mai bine cotate din România, dar și beneficii financiare, contribuind decisiv – un spor de peste 30% față de finanțarea actuală - la atragerea unei mai bune finanțări din partea Guvernului.
c. Conform unei decizii a Senatului Universității din Oradea, venită ca urmare a solicitării Facultății de Geografie, Turism și Sport, sala de atletism - situată în campusul universitar - va fi extinsă în viitorul apropiat cu ajutorul unei sponsorizări și cu respectarea legilor în vigoare.
Prin această extindere, atleții universitari orădeni – unii dintre ei având performanțe la nivel mondial – vor avea asigurate condiții optime de antrenament, iar sala de atletism va putea fi omologată pentru a găzdui competiții oficiale.
Prof. univ. dr. Lia Pop,
președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:48 Ora standard a Europei de Est