Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferință Jean Monnet la Universitatea din Oradea

Joi, la sala de conferințe a Bibliotecii universitare

Conferință Jean Monnet la Universitatea din Oradea

Joi, 25 aprilie 2013, la sala de conferințe a Bibliotecii universitare a debutat Conferința Internațională „From Schuman Declaration to Lisbon Treaty: what Political Finality for European Union?” (De la Declarația Schuman la Tratatul de la Lisabona: care este finalitatea politică a Uniunii Europene?), organizată în cadrul programului Jean Monnet, coordonat de lect. univ. dr. Cristina Dogot, cu sprijinul Institutului de Studii Euro-regionale Oradea-Debrețin.

La conferință și-au anunțat participarea cercetători în problematica integrării politice europene din Turcia, Italia, Bosnia-Herțegovina, precum și de la Universitățile „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, S.N.S.P.A. București, Universitatea „Lumina” București și Universitatea de Vest din Timișoara.
La deschiderea conferinței au participat: prof. univ. dr. Sorin Curilă - președintele Senatului universitar, conf. univ. dr. Marcela Prada – prorector, prof. univ. dr. Ioan Horga – decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării și conf. univ. dr. Mircea Brie - directorul Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene.
Doamna prorector Marcela Prada a prezentat mesajul dl rector Constantin Bungău, în care se arată că „în prezent la Universitatea din Oradea se află în desfășurare șase module Jean Monnet, tot aici există două catedre și un centru de excelență Jean Monnet, în condițiile în care la nivelul mediului academic românesc există, în total, patru asemenea centre de excelență”.
În cuvântul său, președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, s-a referit la Declarația Schuman (privind realizarea unei viitoare federații europene, ca principal pas și fundament al unei viitoare păci internaționale), la caracterul pacifist al Uniunii Europene, la integrarea politică (ale cărei metode și tehnici constituie un subiect de dezbatere atât la nivel academic, cât și la nivel politic). În intervenția sa, dl decan Ioan Horga a pornit chiar de la întrebarea conținută în mesajul conferinței (Care este finalitatea politică a Uniunii Europene?), referindu-se apoi la „priorități de politici europene (versus preferințe naționale)” și la marea strategie a U.E. („de a deveni un actor, jucător important în spațiul mondial”). Domnul Mircea Brie a salutat participații la conferință în numele colegilor din cadrul departamentului pe care îl conduce, felicitând-o pe dna lect. univ. dr. Cristina Dogot pentru organizarea acestei noi conferințe Jean Monnet. „Aș dori apoi să remarc această generoasă temă și sensibilă, în același timp, pentru vremurile actuale pe care le traversăm. Sunt momente nu doar de criză, ci de provocări pentru a regândi politic, a regândi identitar acest proces de construcție europeană”, a mai spus directorul Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene.
În prima zi a conferinței au vorbit, printre alții, domnii Valentin Naumescu, fost consul al României la Toronto și cadru didactic al Universității „Babeș-Bolyai”, precum și dl Maurice Guyader, profesor asociat la Universitatea Sorbonne Nouvelle 3, Paris, fost înalt oficial și actual director onorific în cadrul Comisiei Europene…
„Această nouă conferință dovedește încă o dată faptul că Universitatea din Oradea este o instituție de învățământ superior dinamică, preocupată atât de rolul României în cadrul Uniunii Europene, cât și de evoluția generală și sectorială a procesului de integrare în Uniunea Europeană”, după cum avea să sublinieze coordonatorul proiectului, dna lector univ. dr. Cristina Dogot. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Conferință Jean Monnet la Universitatea din Oradea. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:51 Ora standard a Europei de Est