Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Provocări ale educației și cercetării în societatea viitorului”

Vineri, la Universitatea din Oradea, Conferința internațională a cadrelor didactice

„Provocări ale educației și cercetării în societatea viitorului”

Vineri (26 aprilie 2013), la Universitatea din Oradea, a debutat Conferința internațională a cadrelor didactice, intitulată „Provocări ale educației și cercetării în societatea viitorului”.

Cea de-a VII-a conferință a fost organizată, la Oradea, de Universitatea din Oradea - Facultatea de Științe Socio Umane - Departamentul de Științe ale Educației, Școala Gimnazială Nr.11, Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Orizont”, Centrul de Cercetări, Resurse și Studii Europene, Fundația pentru Promovarea Ỉnvățământului European, Universitatea Wales România, Casa Corpului Didactic a județului Bihor, Casa Corpului Didactic a județului Ilfov, AEPEEC - European Association for Promoting Excellence in Education and Research.

Organizatorii principali ai evenimentului (lect. univ. dr. Sebastian Chirimbu, director de proiect, Asociația europeană pentru promovarea excelenței în educație și lect. univ. dr. Karla Peter, directorul Departamentului de Științe ale Educației, Facultatea de Științe Socio Umane) au fost onorați la deschiderea manifestării de prezența unor distinși invitați, precum: doamna prorector Simona Trip, prof. univ. dr. Floare Chipea - decanul Facultății de Științe Socio Umane, conf. univ. dr. Ioan Chelemen - Departamentul de Știinte ale Educației, prof. Voichița Vancu, inspector școlar de specialitate al I.S.J. Bihor, prof. dr. Gina Tiurbe, din partea C.C.D. Bihor, prof. univ. dr. Florica Orțan, director al D.P.P.P.D., la care se adaugă invitații speciali: conf. univ. dr. Mariana Cernicova, de la Universitatea „Politehnica” din Timișoara, prof. univ. dr. Eva Kovacsne Bakosi - decanul Facultății de Științe ale Educației, de la Universitatea din  Debrecen (Ungaria), prof. univ. dr. Eszter Fazekas, lect. univ. dr. Andrea Bujdosone Papp, de la aceeași facultate și universitate din Debrecen.
Cei doi protagoniști, Karla Peter și Sebastian Chirimbu, au salutat și au prezentat invitații, precum și agenda conferinței. Prezent pentru prima oară în Oradea, lect. univ. dr. Sebastian Chirimbu  s-a arătat plăcut impresionat de tot, de primire, de oraș, de gazde și de participarea numeroasă și selectă la conferință. În intervenția sa ne-a făcut cunoștință cu tânăra, dar valoroasa Asociație europeană pentru promovarea excelenței în educație. La rândul său doamna decan Floare Chipea a adresat felicitări organizatorilor, apreciind importanța evenimentului și valoarea actorilor; a mulțumit apoi dlui lect. univ. dr. Sebastian Chirimbu pentru implicarea Universității într-o asemenea conferință internațională, exprimându-și deplinul acord cu subiectul conferinței: „Provocări ale educației și cercetării în societatea viitorului”. Pornind de la motto-ul conferinței („Omul nu poate deveni om decât prin educație”- Kant), doamna prorector Simona Trip s-a referit la rolul pe care îl joacă actorii și la scopul demersurilor. „Înțeleg că scopul este de a descoperi factorii implicați în educație. Sigur, este o temă pe care o dezbatem încă de când vorbim despre educație, dar sper că în cadrul acestei conferințe lucrările dumneavoastră vor aduce un plus pentru știință, un plus pentru cercetare, constituind, în același timp și un punct de pornire pentru viitoare cercetări”.
„Educația a fost întotdeauna o provocare…”
Reprezentând Inspectoratul Școlar Județean Bihor, doamna inspector școlar Voichița Vancu s-a simțit onorată să participe la o conferință internațională cu un asemenea subiect. „Suntem onorați că ne aveți parteneri și poate cei mai privilegiați dintre parteneri, pentru că la modul teoretic ceea ce se întâmplă în conferințele dumneavoastră noi întâmpinăm în partea pragmatică a acestor rezultate ale cercetării dumneavoastră”. Doamna prof. dr. Gina Tiurbe consideră că „tema conferinței poate să fie și un motiv de reflecție, cât anume am reușit față de acum 80 de ani să învățăm profesorii să și reflecteze, să reflecteze atunci când fac activitatea, după activitate, să-și pună întrebările care pot genera valoare în activitatea lor viitoare”. Cu și în înțelepciunea sa, distinsul profesor Ioan Chelemen a pus punctul pe i în educație: „Educația a fost întotdeauna o provocare, dar societatea nu întotdeauna a acordat TVA-ul necesar acestor eforturi educative și ca urmare nici ea, societatea, n-a înțeles care-i rentabilitatea educației. Educația nu este imediat rentabilă prin creșterea nivelurilor de producție. Educația este rentabilă pe parcursul dezvoltării ei. De aceea, ideea pe care Sebastian și Karla, doi tineri care s-au angajat în a găsi unele soluționări pentru imensa provocare a educației, bănuiesc și îi susțin să facă eforturi în continuare în acest sens. S-a vorbit mult despre preuniversitar. Eu am lucrat foarte mulți ani în preuniversitar și de multe ori discut cu colegii pe care i-aș mai trimite în preuniversitar să vadă cum se lucrează la nivelul preuniversitar, dacă tot formăm cadre didactice ce vor lucra la nivel preuniversitar”, a conchis dl profesor Ioan Chelemen.
În cadrul secțiunilor, am ascultat-o cu atenție mai întâi pe doamna conf. univ. dr. Mariana Cernicova, de la Universitatea „Politehnica” din Timișoara, cu „Impactul procesului Bologna asupra carierei universitare în România”, pornind de la managementul carierei. Au urmat invitații speciali din Ungaria, după care lucrările au continuat potrivit agendei. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Provocări ale educației și cercetării în societatea viitorului”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:01 Ora standard a Europei de Est