Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”

261 de elevi și 70 de profesori (din 16 școli) s-au mobilizat la

Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”

Liceul „Don Orione” din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic, Centrul „Don Orione” și Parohia „Tuturor Sfinților”, a organizat în perioada 21 martie - 7 mai 2013, Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”.

Concursul s-a adresat elevilor din ciclul primar din municipiul Oradea și județ, chiar dacă în expoziție, am descoperit și lucrări aparținând și unor elevi de gimnaziu; la nivel județean, competiția a fost coordonată de conducerea liceului și profesorii din învățământul primar, doamnele: Iohana Păscar, Szilagyi Ileana și Janina Chinde, având și sprijinul dnei inspector școlar de specialitate Felicia Ianța.
„Punctul de pornire în desfășurarea proiectului l-a constituit curiozitatea copiilor de a afla cât mai multe despre credință, obiceiurile și tradițiile pascale, dar și dorința dascălilor de a facilita contactul copiilor cu realități, simboluri și manifestări religioase ale căror semnificații, în înțelesul lor cel mai simplu, este bine să le cunoască.
Scopul proiectului a fost stimularea potențialului artistic creativ al elevilor și al cadrelor didactice, descoperirea și atragerea în competiție a unui număr cât mai mare de elevi cu înclinații artistice”, a declarat dl profesor Alexandru Stoica, directorul liceului.
Concursul a fost structurat pe trei  secțiuni: creație plastică (desen, pictură și icoane pe sticlă), colaje și felicitări. Așa încât, la final, în expoziție și-au găsit locul toate cele 294 de creații ale copiilor, făurite de 261 de elevi sub coordonarea a 70 de profesori din 16 școli bihorene (10 din Oradea: Școala Gimnazială „Dacia”, „Oltea Doamna”, „Octavian Goga”, Nr. 16, Nr.11, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, „Iosif Vulcan”, Liceul „Don Orione”, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” și Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” și șase din județ: Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș, Școala Gimnazială „Ovidiu Drimba” din Lugașu de Jos, Școala Gimnazială „Constantin Șerban” din Aleșd, Școala Gimnazială Nr. 2 din Husasău de Criș, Școala Gimnazială Nr.1 din Abram și Școala Gimnazială Nr.1 din Borod).       
Ieri (marți, 7 mai 2013), la vernisajul expoziției și premierea câștigătorilor, am putut constata cum e văzută și simțită de școlarii mici Lumina Sfântă a Învierii, prin intermediul limbajului plastic, vorba părintelui Mihai Fechetă.
De altfel, în cadrul dialogului pe care l-a realizat cu sutele de copii prezenți în sala de sport, părintele Mihai a dorit să afle care sunt secretele reușitei în realizarea unui număr impresionant de lucrări formidabile, modul în care au reușit ei să materializeze Lumina Sfântă a Învierii… „Sunt niște lucrări formidabile, a ținut să remarce părintele. Dacă le luăm de la cap la coadă, putem să vedem cu adevărat ce s-a întâmplat în ziua de Paști. Cineva L-a pus pe Iisus pe cruce. Așa este? De ce credeți voi că a fost pus Iisus pe cruce? Noi îl iubim pe aproapele? Cum? Îi dăm o palmă sau facem un gest frumos? Iisus ce-a făcut? Iisus a rămas pe cruce? Ce s-a întâmplat cu Iisus? A înviat? Sunteți voi convinși? Ce înseamnă că a înviat? Ce a spus Iisus?...”
Vă închipuiți cât de spontane și colorate au fost răspunsurile copiilor, plini de sinceritate și de emoții…  
Premiile au fost înmânate de distinșii invitați, oaspeți dragi ai Congregației Don Orione din Italia și Brazilia, precum și doamna inspector școlar Felicia Ianța. (Ovidiu Dan)
 
Câștigătorii premiilor I
Mocuta Andreea, Ungur Robert, Constantin Bianca, Bogdan Alexandra, Haita Casian, Oros Raul
(Colegiul Național „Mihai Eminescu”, clasa a III-a, prof. Porumb Viorica, Ciutan Maria, Oros Luminița)
Covaci Andrei (Colegiul Național „Mihai Eminescu", clasa a II-a, prof. Câmpean Maria)
Trifan David Marian (Școala Gimnazială Nr. 1 Abram, cls. pregătitoare, prof. Nuțaș Cristina Marioara)
Gaidoș Darina (Școala Gimnazială „Contantin Șerban” Aleșd, cls. a IV-a A, prof. Petrișor Mihaela)
Gomboș Sergiu, Jozsa Denis, Câmpan Maria, Bochiș Alexandra, Muthu Astrid (Liceul „Don Orione”, cls. I, prof. Ileana Szilagyi)
Baciu Cristina, Albinaru Lorena (Școala Gimnazială „Dacia”, cls. pregătitoare A, prof. Ciorba Amalia)
Sabău Andra (Școala Gimnazială „Octavian Goga”, cls. a II-a A, prof. Șandra Florica)
Petrescu Alexandra (Școala Gimnazială nr. 16, cls. a IV-a C, prof. Filip Cornelia)
Bronț Andrei (Școala Gimnazială nr. 16, cls. a IV-a A, prof. Nica Veturia)
Venter Alexandra (cls. a III-a), Bibarț Alexandra (cls. a IV-a), Școala Gimnazială Nr. 11, prof. Susa Gabriela)
Popa Diana (Școala Gimnazială Nr. 11, cls. a III-a, prof. Popa Domnica)
Lascu Laura (Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, cls. I A, prof. Curpaș Ana)
Kalman Suha Sofia Ana (Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, cls. a III-a D, prof. Vonea Georgeta Simona)
Pop Cohuț Zena, Balota Giulia (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. preg., prof. Dacin Ioana și Pintea Flavia)
Sîrb Maria (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a IV-a A, prof. Ursu Krisztina și Popa Nicoleta)
Brisc Dragoș (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a IV-a B, prof. Brisc Maria și Abrudan Luminița)
Lucaci Alexandra, Bohuș Jasmynne, Borbei Sebastian, Șerbănescu Alexandru (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a III-a B, prof. Þirban Anamaria și Brândaș Andreana)
Demian Daria (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a II-a B, prof. Bâte Florina și Nedeianu Lorenia)
Oegal Alexandra (Colegiul Național „Mihai Eminescu”, cls. a II-a, prof. Sere Simona)
Chirila Alexandra, Ghirdan Vanessa (Colegiul Național „Mihai Eminescu”, cls. a IV-a, prof. Popa Adriana și Bistriceanu Silvana)
Kuibuș Rolland, Buz Dariana, Ghiulai Alexandru (Liceul „Don Orione”, cls. a II-a, prof. Păscar Iohana)
Cociș Amalia, Nagy Alexandra (Liceul „Don Orione”, cls. pregătitoare, prof. Chinde Janina).
P.S. Pentru mai multe poze (96 de poze), accesați Galeria foto: Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 15:22:22 Ora de vară a Europei de Est