Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”

261 de elevi și 70 de profesori (din 16 școli) s-au mobilizat la

Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”

Liceul „Don Orione” din Oradea, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic, Centrul „Don Orione” și Parohia „Tuturor Sfinților”, a organizat în perioada 21 martie - 7 mai 2013, Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”.

Concursul s-a adresat elevilor din ciclul primar din municipiul Oradea și județ, chiar dacă în expoziție, am descoperit și lucrări aparținând și unor elevi de gimnaziu; la nivel județean, competiția a fost coordonată de conducerea liceului și profesorii din învățământul primar, doamnele: Iohana Păscar, Szilagyi Ileana și Janina Chinde, având și sprijinul dnei inspector școlar de specialitate Felicia Ianța.
„Punctul de pornire în desfășurarea proiectului l-a constituit curiozitatea copiilor de a afla cât mai multe despre credință, obiceiurile și tradițiile pascale, dar și dorința dascălilor de a facilita contactul copiilor cu realități, simboluri și manifestări religioase ale căror semnificații, în înțelesul lor cel mai simplu, este bine să le cunoască.
Scopul proiectului a fost stimularea potențialului artistic creativ al elevilor și al cadrelor didactice, descoperirea și atragerea în competiție a unui număr cât mai mare de elevi cu înclinații artistice”, a declarat dl profesor Alexandru Stoica, directorul liceului.
Concursul a fost structurat pe trei  secțiuni: creație plastică (desen, pictură și icoane pe sticlă), colaje și felicitări. Așa încât, la final, în expoziție și-au găsit locul toate cele 294 de creații ale copiilor, făurite de 261 de elevi sub coordonarea a 70 de profesori din 16 școli bihorene (10 din Oradea: Școala Gimnazială „Dacia”, „Oltea Doamna”, „Octavian Goga”, Nr. 16, Nr.11, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, „Iosif Vulcan”, Liceul „Don Orione”, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” și Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” și șase din județ: Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș, Școala Gimnazială „Ovidiu Drimba” din Lugașu de Jos, Școala Gimnazială „Constantin Șerban” din Aleșd, Școala Gimnazială Nr. 2 din Husasău de Criș, Școala Gimnazială Nr.1 din Abram și Școala Gimnazială Nr.1 din Borod).       
Ieri (marți, 7 mai 2013), la vernisajul expoziției și premierea câștigătorilor, am putut constata cum e văzută și simțită de școlarii mici Lumina Sfântă a Învierii, prin intermediul limbajului plastic, vorba părintelui Mihai Fechetă.
De altfel, în cadrul dialogului pe care l-a realizat cu sutele de copii prezenți în sala de sport, părintele Mihai a dorit să afle care sunt secretele reușitei în realizarea unui număr impresionant de lucrări formidabile, modul în care au reușit ei să materializeze Lumina Sfântă a Învierii… „Sunt niște lucrări formidabile, a ținut să remarce părintele. Dacă le luăm de la cap la coadă, putem să vedem cu adevărat ce s-a întâmplat în ziua de Paști. Cineva L-a pus pe Iisus pe cruce. Așa este? De ce credeți voi că a fost pus Iisus pe cruce? Noi îl iubim pe aproapele? Cum? Îi dăm o palmă sau facem un gest frumos? Iisus ce-a făcut? Iisus a rămas pe cruce? Ce s-a întâmplat cu Iisus? A înviat? Sunteți voi convinși? Ce înseamnă că a înviat? Ce a spus Iisus?...”
Vă închipuiți cât de spontane și colorate au fost răspunsurile copiilor, plini de sinceritate și de emoții…  
Premiile au fost înmânate de distinșii invitați, oaspeți dragi ai Congregației Don Orione din Italia și Brazilia, precum și doamna inspector școlar Felicia Ianța. (Ovidiu Dan)
 
Câștigătorii premiilor I
Mocuta Andreea, Ungur Robert, Constantin Bianca, Bogdan Alexandra, Haita Casian, Oros Raul
(Colegiul Național „Mihai Eminescu”, clasa a III-a, prof. Porumb Viorica, Ciutan Maria, Oros Luminița)
Covaci Andrei (Colegiul Național „Mihai Eminescu", clasa a II-a, prof. Câmpean Maria)
Trifan David Marian (Școala Gimnazială Nr. 1 Abram, cls. pregătitoare, prof. Nuțaș Cristina Marioara)
Gaidoș Darina (Școala Gimnazială „Contantin Șerban” Aleșd, cls. a IV-a A, prof. Petrișor Mihaela)
Gomboș Sergiu, Jozsa Denis, Câmpan Maria, Bochiș Alexandra, Muthu Astrid (Liceul „Don Orione”, cls. I, prof. Ileana Szilagyi)
Baciu Cristina, Albinaru Lorena (Școala Gimnazială „Dacia”, cls. pregătitoare A, prof. Ciorba Amalia)
Sabău Andra (Școala Gimnazială „Octavian Goga”, cls. a II-a A, prof. Șandra Florica)
Petrescu Alexandra (Școala Gimnazială nr. 16, cls. a IV-a C, prof. Filip Cornelia)
Bronț Andrei (Școala Gimnazială nr. 16, cls. a IV-a A, prof. Nica Veturia)
Venter Alexandra (cls. a III-a), Bibarț Alexandra (cls. a IV-a), Școala Gimnazială Nr. 11, prof. Susa Gabriela)
Popa Diana (Școala Gimnazială Nr. 11, cls. a III-a, prof. Popa Domnica)
Lascu Laura (Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, cls. I A, prof. Curpaș Ana)
Kalman Suha Sofia Ana (Școala Gimnazială „Oltea Doamna”, cls. a III-a D, prof. Vonea Georgeta Simona)
Pop Cohuț Zena, Balota Giulia (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. preg., prof. Dacin Ioana și Pintea Flavia)
Sîrb Maria (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a IV-a A, prof. Ursu Krisztina și Popa Nicoleta)
Brisc Dragoș (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a IV-a B, prof. Brisc Maria și Abrudan Luminița)
Lucaci Alexandra, Bohuș Jasmynne, Borbei Sebastian, Șerbănescu Alexandru (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a III-a B, prof. Þirban Anamaria și Brândaș Andreana)
Demian Daria (Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, cls. a II-a B, prof. Bâte Florina și Nedeianu Lorenia)
Oegal Alexandra (Colegiul Național „Mihai Eminescu”, cls. a II-a, prof. Sere Simona)
Chirila Alexandra, Ghirdan Vanessa (Colegiul Național „Mihai Eminescu”, cls. a IV-a, prof. Popa Adriana și Bistriceanu Silvana)
Kuibuș Rolland, Buz Dariana, Ghiulai Alexandru (Liceul „Don Orione”, cls. a II-a, prof. Păscar Iohana)
Cociș Amalia, Nagy Alexandra (Liceul „Don Orione”, cls. pregătitoare, prof. Chinde Janina).
P.S. Pentru mai multe poze (96 de poze), accesați Galeria foto: Concursul de creație artistico-plastică „Lumina Învierii prin ochi de copil”.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:28:48 Ora standard a Europei de Est