Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”

Un Îndrumător pentru cadrele didactice

Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”

Descoperind recent volumul de față pe biroul dnei prof. univ. dr. Florica Orțan (directorul D.P.P.P.D.), am promis să-l aduc în atenția beneficiarilor, considerându-l o carte de căpătâi pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, dar nu numai.

„Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie”, pe care am avut onoarea să-l propun și să-l coordonez, după cum scrie coordonatorul lucrării, dna prof. univ. dr. Florica Orțan, în Prefața volumului, reprezintă efortul tuturor cadrelor didactice ale D.P.P.P.D. și al cadrelor didactice de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul Științe ale Educației, specializarea Pedagogia învățământului primar și preșcolar, care au răspuns într‐un interval de timp scurt, prin realizarea unor studii științifice de bună calitate.
Această carte a fost concepută nu numai ca un volum de studii științifice, ci și ca un îndrumător pentru pregătirea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în vederea obținerii gradului didactic II”.
În „Cuvântul Rectorului”, rectorul Universității din Oradea, dl prof. univ. dr. Constantin Bungău face aprecieri atât la adresa D.P.P.P.D.-ului, cât și la volumul coordonat de directorul departamentului. „Evidențiem în acest context contribuția D.P.P.P.D. în organizarea și desfășurarea activităților de formare inițială a studenților, formare continuă prin examenele de definitivat, gradul didactic II, gradul didactic I, alte cursuri de perfecționare apreciate atât de cursanți, cât și de factorii de răspundere de la nivel local și național. Expertiza, experiența și eficiența activității D.P.P.P.D. este demonstrată de numărul tot mai mare de cadre didactice din învățământul preuniversitar care au absolvit diverse cursuri ce țin de domeniul Științe ale educației. Conducerea Universității din Oradea apreciază deschiderea profesională, socială și culturală a multor cadre didactice ale D.P.P.P.D.-ului, care au organizat întâlniri, discuții, activități de cercetare pedagogică cu cadre didactice din învățământul preuniversitar.
Prezentul volum „Pedagogie și elemente de psihologie” se remarcă prin calitatea științifică a studiilor publicate, prin efortul de sinteză conceptuală și mai ales prin preocuparea permanentă de a adapta terminologia sofisticată a științelor educației la specializările diferite ale profesorilor, prin străduința de a explica și concretiza contextele interdisciplinare.
Volumul „Pedagogie și elemente de psihologie” respectă standardele științifice, programa națională în vederea obținerii gradului didactic II, utilizează bibliografie românească și străină recentă, urmărind îndeaproape transformările care au loc în științele educației atât la nivelul curriculumului, al metodologiei de instruire și evaluare, cât și la nivelul limbajului.
Apreciind calitatea volumului, valențele teoretice și metodologice, încadrarea
integrală în standardele ARACIS, recomandăm acest volum în primul rând cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, specialiștilor în științele educației, tuturor celor interesați de problematica actuală a științelor educației”.
Astfel apreciază dl rector Constantin Bungău volumul de față.
În Prefață, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan face o radiografiere a volumului, subliniind problematica fiecărui capitol în parte și ghidând astfel foarte exact cititorul. „Primul capitol se referă la statutul educației în contextul lumii contemporane, cel deal
doilea are în vedere orientări și tendințe contemporane în învățământ. Capitolul al treilea analizează problematica generală a managementului calității, deosebind domenii, criterii, standarde și mecanisme de asigurare a calității procesului de educație. Urmează un capitol privind statutul epistemiologic al educației în care sunt prezentate și alternative educaționale (Step by Step, Montessori, Waldorf). Un alt grup de teme abordează problemele noi din psihologia educației, care permit o analiză didactică profundă, echilibrată și eficientă: capitolul V abordează problematica educabilității, iar capitolul VI, structura și dinamica personalității. Capitolul VII sintetizează câteva elemente privind finalitățile educației, iar tema șapte analizează cu atenție teoria și metodologia curriculumului. Capitolul VIII se referă la o altă temă indispensabilă pregătirii pedagogice, cea referitoare la conținuturi. În capitolele IX și X se revine la dimensiunea psihoeducativă, prezentându‐se mai întâi procesul de învățământ și apoi învățarea din perspectiva celor mai recente teorii și cercetări experimentale. În centrul volumului se află teme de primă importanță pentru pregătirea didactică a profesorului: capitolul XI se oprește la predare și la dinamica stilurilor de învățare. Tema XII este rezervată strategiilor didactice, punându‐se un accent mai mare pe tehnicile moderne de învățământ, cum ar fi brainstormingul, sinectica, mozaicul etc.  Capitolul XIII se referă la comunicarea didactică, inclusiv la gestionarea conflictului și prevenirea violenței în școală, iar în capitolul XIV sunt prezentate noutăți din domeniul evaluării școlare. Proiectarea, implementarea și evaluarea documentelor curriculare sunt abordate în capitolul XV. În capitolul XVI se revine la problematica managerială, de data aceasta la nivelul instituțiilor școlare. Capitolul XVII este rezervat educației elevilor cu nevoi speciale, iar în capitolul XVIII sunt abordate probleme privind managementul programelor de cercetare. În ultimul capitol este prezentată problematica personalității cadrului didactic, a statutului său profesional și social‐cultural”.
La final, coordonatorul volumului dorește să mulțumească tuturor cadrelor didactice (colegilor) care au pus umărul la realizarea volumului: prof. univ. dr. Vasile Marcu, prof. univ. dr. Letiția Filimon, conf. univ. dr. Valentin Blândul, conf. univ. dr. Mariana Marinescu, conf. univ. dr. Cecilia Sas, conf. univ. dr. Carmen Popa, conf. univ. dr. Nicoleta Elena Chioncel, conf. univ. dr. Cristina Zdrehuș, lector univ. dr. Casandra Abrudan, lector univ. dr. Renata Cercel, lector univ. dr. Adela Bradea, lector univ. dr. Claudia Pop, lector univ. dr. Karla Peter, asist. univ. drd. Claudia Hanga, asist. univ. drd. Laurențiu Mândrea și prep. univ. dr. Ioana Mărginean, „pentru efortul depus, pentru calitatea deosebită a materialelor, seriozitatea de care au dat dovadă, spiritul de echipă, interesul pentru a crea o imagine nouă, atrăgătoare către științele educației, ceea ce dovedește un atașament profund și responsabil față de profesiunea de cadru didactic”. Doamna prof. univ. dr. Florica Orțan ține apoi să mulțumească domnului prof. univ. dr. Vasile Marcu, „pentru felul în care a coordonat volumele de „Psihopedagogie pentru formarea profesorilor”, precum și domnului rector Constantin Bungău „pentru sprijinul acordat și pentru crearea climatului necesar desfășurării activității Departamentului pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului Didactic”. Ovidiu DAN

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:31 Ora standard a Europei de Est