Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri

Proiectul educațional „Colțul micului pieton” – la final

Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri

Proiectul educațional „Colțul micului pieton” a fost inițiat și derulat de către Asociația Română pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere (A.R.V.E.R.) și Inspectoratul de Poliție Județean Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea în opt școli orădene, în perioada ianuarie – mai 2013.

Miercuri, 15 mai 2013, reprezentanții organizatorilor și partenerilor au susținut o conferință de presă la sediul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prilej cu care au evaluat și prezentat rezultatele proiectului. Au fost prezenți: Jari Vanda – președintele A.R.V.E.R., comisarii șefi de poliție Dorin Sava și Ioana Indrieș, dl viceprimar Ovidiu Mureșan, inspectorul general adjunct Ioan Nicolae Avram și inspectorul școlar de specialitate părintele profesor Florin Negruțiu, dl Cristian Vereș, directorul Asociației Instruit și al Centrului de Limbi Străine “Eurolingva”, sponsorul proiectului, precum și profesori coordonatori de proiect din cadrul școlilor partenere.
Jari a punctat momentele importante ale derulării proiectului, mulțumind și felicitând copiii și cadrele didactice pentru implicare și pentru lucrările create în cadrul celor două secțiuni, respectiv concursul de desene (pentru ciclul primar) și concursul de eseuri (pentru gimnaziști). „Adresat elevilor din clasele primare și gimnaziale din cadrul a opt instituții de învățământ din municipiul Oradea, proiectul a avut ca obiectiv principal familiarizarea elevilor cu regulile de circulație rutieră, respectiv conștientizarea acestora privind riscurile la care sunt expuși în calitatea lor de participanți la trafic… Pe parcursul întâlnirilor cu elevii au fost prezentate materiale cu caracter educativ – preventiv, filme și pliante informative, cu mesaje de conștientizare, în sensul prevenirii victimizării elevilor”…
În 2012 și 2013, niciun minor nu și-a pierdut viața pe șoselele bihorene
În cuvântul său, dl comisar șef de poliție Dorin Sava s-a referit la cei trei factori principali care contribuie la circulația rutieră fără evenimente nedorite din partea copiilor: familia, cadrele didactice (începând cu grădinița și continuând cu toate ciclurile de învățământ preuniversitar) și terminând cu poliția. „Eu vreau să mulțumesc din suflet cadrelor didactice pentru modul în care au participat la ceea ce a însemnat activitatea acestui proiect. În cei 20 de ani de când mă ocup de domeniul educației rutiere, n-am simțit niciodată atât de aproape Primăria Oradea cum am simțit-o în această perioadă; n-am avut de a face cu un domn viceprimar atât de activ cum este cel care este de față, și rezultatele se văd, pentru că  în anul 2013 și în anul 2012, din fericire, niciun minor nu și-a pierdut viața pe șoselele bihorene. Suntem unul dintre foarte puținele județe din țară care se pot lăuda cu acest lucru”. În continuare, dl comisar șef a prezentat câteva cifre edificatoare: în 2012, au fost răniți 15 copii cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 ani; 32, între 7 și 14 ani, din care 8 cu bicicleta;13, între 15 și 18 ani, dintre care 6 cu bicicleta. În 2013, până în 14 mai, 3, de la 0 la 6 ani; 10, până la 14 ani și 13, între 15 și 18 ani. Aceasta este consecința firească și fericită, spunem noi, a zeci și zeci de lecții și activități de educație rutieră, desfășurate, după cum se vede cu mult succes, cu concursul polițiștilor, care au devenit tot mai mult prietenii copiilor, doamna comisar șef Ioana Indrieș ajungând în toate școlile orădene, dar și în cele din mediul rural, alături de mulți alți colegi polițiști. De fiecare dată, domnia sa ține să-i laude pe copii pentru felul în care iau atitudine în trafic pentru îndreptarea părinților atunci când aceștia sunt pe punctul de a nesocoti sau încălca regulile de circulație… „Tată, vezi că nu ți-ai pus centura de siguranță, ai lăsat ușa deschisă…”. Sunt foarte multe lucruri din punct de vedere preventiv pe care copiii le înregistrează, le recepționează mult mai ușor ca un adult și, bineînțeles că acest lucru nu poate decât să ne bucure”, a ținut să sublinieze doamna comisar șef Ioana Indrieș. Cuvinte de laudă și de mulțumire au avut la adresa coordonatorilor, partenerilor și a copiilor și dl viceprimar Ovidiu Mureșan, dar și generalul adjunct al I.S.J. Bihor, dl Ioan Nicolae Avram. „Noi ca municipalitate ne dorim copii sănătoși, integri ca și ținută, ca și educație. Până una alta, noi suntem convinși că ei vor reuși mult mai ușor să sensibilizeze și adulții, adulții de-acasă…”, a afirmat, printre altele, dl viceprimar Ovidiu Mureșan.
„Doresc să felicit participanții la acest proiect, în special pe cei care au câștigat premii, dar și profesorii care au trudit la orele de educație rutieră, făcându-i pe elevi să învețe de mici normele și regulile de circulație”, a adăugat dl inspector școlar general adjunct, Ioan Nicolae Avram.   
La concursul de desene (pentru ciclul primar) au câștigat:
De la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”: Loc. I - Lăpușan Denisa (a IV-a D), Loc. II – Tășnade Antonia (a III-a F), Loc. III – Dehelean Dragoș (I A)
De la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”: Loc. I – Goncze Cătălina (a IV-a B), Loc. II – Þirban Denis (a IV-a A), Loc. III – Berecki Raul (a IV-a A)
De la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”: Loc. I – Ionescu Casandra (a III-a D), Loc. II – Heciu Cristina (a IV-a C), Loc. III – Hașaș Carina (a III-a C)
De la Școala Gimnazială „Avram Iancu”: Loc. I – Moza Horia (a II-a B), Loc. II – Jarca Luca (a IV-a C), Loc. III – Ganea Alyssa (a III-a D)
De la Școala Gimnazială „Dacia”: Loc. I – Galea Maria (clasa I), Loc. II – Rațiu Andrei (I), Loc. III – Chiș Patricia (a II-a)
De la Școala Gimnazială „Octavian Goga”: Loc. I – Þîrțiu Georgiana (a IV-a B), Loc. II – Kiss Amalia (a III-a A), Loc. III – Tirpe Rareș Andrei (a III-a D)
De la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”: Loc. I – Urs Denisa (a III-a C), Loc. II – Ciordaș Denis (a II-a B), Loc. III – But Armin Vlad (a IV-a B)
De la Școala Gimnazială Nr. 16: Loc. I – Budura Olivia (clasa I D), Loc. II – Felheț Darius (I E), Loc. III – Vinter Andrada (clasa a IV-a A).
Câștigătorii claselor primare vor fi premiați după cum urmează: premiile I au câștigat cursuri de perfecționare a cunoștințelor în domeniul tehnologiei informației - ECDL și în domeniul lingvistic - Cambridge; premiile II, în funcție de pregătirea și cunoștințele pe care le au elevii, în baza unei pretestări gratuite, vor aplica la unul dintre cursurile Equalskilles sau Young Learners, iar premiile III au câștigat câte un manual de pregătire ECDL și un caiet de exerciții pregătitoare Equalskills.
Câștigătorii concursului de creație (de eseuri) la clasele gimnaziale:
De la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”: Loc. I – Trip Denisa Anamaria, clasa a VII-a A, Loc. II – Gavriș Mirela Maria, Loc. III – Ardelean Vlad, clasa a VII-a A
De la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”: Loc. I – Rusu Maria Kunigunda, clasa a VIII-a B, Loc. II – Florian Carla, clasa a VII-a B, Loc. III – Petruț Cosmin Ionuț, clasa a VIII-a A
De la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”: Loc. I – Bondar Andreea, clasa a VII-a A, Loc. II – Ungur Anda, clasa a VII-a A, Loc. III – Rîmbu Renata, clasa a VI-a A
De la Școala Gimnazială „Avram Iancu”: Loc. I – Dunca Adela, clasa a VII-a C, Loc. II – Covaciu Carla, clasa a VII-a C, Loc. III – Luncan Alex, clasa a VII-a D
De la Școala Gimnazială „Dacia”: Loc. I – Zaha Iulia, clasa a VII-a A, Loc. II – Popescu Davis Ioan, clasa a VIII-a, Loc. III – Barbatan Antonia, clasa a V-a C
De la Școala Gimnazială „Octavian Goga”: Loc. I – Molnar Alexandra, clasa a VI-a B, Loc. II – Dudaș Ioana, clasa a VI-a B, Loc. III – Costi Flavia, clasa a VII-a B
De la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”: Loc. I – Foica Andrada, Loc. II – Nichita Cătălina Daiana, Loc. III – Gyuro Florina
De la Școala Gimnazială Nr. 16: Loc. I – Graur Cristina, clasa a VII-a A, Loc. II – Fodor Diana, clasa a VII-a A, Loc. III – Ciursași Carla, clasa a VII-a A.
Premiile câștigate de elevii de gimnaziu sunt cursuri de testare a capacității ECDL Start Plus,  KET (Key English Test), care testează abilitățile lingvistice; asemenea cursuri se adresează celor care au un nivel elementar de cunoaștere a limbii engleze, fiind capabili să înțeleagă ideile principale din texte simple, să comunice în situații familiare, să înțeleagă informații scurte, standard și să poarte conversații simple, pe teme uzuale.
Premierea gimnaziștilor câștigători va avea loc la Primăria Oradea, în 23 mai, prilej cu care gazdele, după cum s-a exprimat dl viceprimar, le vor pregăti și alte premii surpriză. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri.

Trimite email
vineri, 9 mai 2025, 20:29:26 Ora de vară a Europei de Est