Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri

Proiectul educațional „Colțul micului pieton” – la final

Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri

Proiectul educațional „Colțul micului pieton” a fost inițiat și derulat de către Asociația Română pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere (A.R.V.E.R.) și Inspectoratul de Poliție Județean Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea în opt școli orădene, în perioada ianuarie – mai 2013.

Miercuri, 15 mai 2013, reprezentanții organizatorilor și partenerilor au susținut o conferință de presă la sediul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prilej cu care au evaluat și prezentat rezultatele proiectului. Au fost prezenți: Jari Vanda – președintele A.R.V.E.R., comisarii șefi de poliție Dorin Sava și Ioana Indrieș, dl viceprimar Ovidiu Mureșan, inspectorul general adjunct Ioan Nicolae Avram și inspectorul școlar de specialitate părintele profesor Florin Negruțiu, dl Cristian Vereș, directorul Asociației Instruit și al Centrului de Limbi Străine “Eurolingva”, sponsorul proiectului, precum și profesori coordonatori de proiect din cadrul școlilor partenere.
Jari a punctat momentele importante ale derulării proiectului, mulțumind și felicitând copiii și cadrele didactice pentru implicare și pentru lucrările create în cadrul celor două secțiuni, respectiv concursul de desene (pentru ciclul primar) și concursul de eseuri (pentru gimnaziști). „Adresat elevilor din clasele primare și gimnaziale din cadrul a opt instituții de învățământ din municipiul Oradea, proiectul a avut ca obiectiv principal familiarizarea elevilor cu regulile de circulație rutieră, respectiv conștientizarea acestora privind riscurile la care sunt expuși în calitatea lor de participanți la trafic… Pe parcursul întâlnirilor cu elevii au fost prezentate materiale cu caracter educativ – preventiv, filme și pliante informative, cu mesaje de conștientizare, în sensul prevenirii victimizării elevilor”…
În 2012 și 2013, niciun minor nu și-a pierdut viața pe șoselele bihorene
În cuvântul său, dl comisar șef de poliție Dorin Sava s-a referit la cei trei factori principali care contribuie la circulația rutieră fără evenimente nedorite din partea copiilor: familia, cadrele didactice (începând cu grădinița și continuând cu toate ciclurile de învățământ preuniversitar) și terminând cu poliția. „Eu vreau să mulțumesc din suflet cadrelor didactice pentru modul în care au participat la ceea ce a însemnat activitatea acestui proiect. În cei 20 de ani de când mă ocup de domeniul educației rutiere, n-am simțit niciodată atât de aproape Primăria Oradea cum am simțit-o în această perioadă; n-am avut de a face cu un domn viceprimar atât de activ cum este cel care este de față, și rezultatele se văd, pentru că  în anul 2013 și în anul 2012, din fericire, niciun minor nu și-a pierdut viața pe șoselele bihorene. Suntem unul dintre foarte puținele județe din țară care se pot lăuda cu acest lucru”. În continuare, dl comisar șef a prezentat câteva cifre edificatoare: în 2012, au fost răniți 15 copii cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 ani; 32, între 7 și 14 ani, din care 8 cu bicicleta;13, între 15 și 18 ani, dintre care 6 cu bicicleta. În 2013, până în 14 mai, 3, de la 0 la 6 ani; 10, până la 14 ani și 13, între 15 și 18 ani. Aceasta este consecința firească și fericită, spunem noi, a zeci și zeci de lecții și activități de educație rutieră, desfășurate, după cum se vede cu mult succes, cu concursul polițiștilor, care au devenit tot mai mult prietenii copiilor, doamna comisar șef Ioana Indrieș ajungând în toate școlile orădene, dar și în cele din mediul rural, alături de mulți alți colegi polițiști. De fiecare dată, domnia sa ține să-i laude pe copii pentru felul în care iau atitudine în trafic pentru îndreptarea părinților atunci când aceștia sunt pe punctul de a nesocoti sau încălca regulile de circulație… „Tată, vezi că nu ți-ai pus centura de siguranță, ai lăsat ușa deschisă…”. Sunt foarte multe lucruri din punct de vedere preventiv pe care copiii le înregistrează, le recepționează mult mai ușor ca un adult și, bineînțeles că acest lucru nu poate decât să ne bucure”, a ținut să sublinieze doamna comisar șef Ioana Indrieș. Cuvinte de laudă și de mulțumire au avut la adresa coordonatorilor, partenerilor și a copiilor și dl viceprimar Ovidiu Mureșan, dar și generalul adjunct al I.S.J. Bihor, dl Ioan Nicolae Avram. „Noi ca municipalitate ne dorim copii sănătoși, integri ca și ținută, ca și educație. Până una alta, noi suntem convinși că ei vor reuși mult mai ușor să sensibilizeze și adulții, adulții de-acasă…”, a afirmat, printre altele, dl viceprimar Ovidiu Mureșan.
„Doresc să felicit participanții la acest proiect, în special pe cei care au câștigat premii, dar și profesorii care au trudit la orele de educație rutieră, făcându-i pe elevi să învețe de mici normele și regulile de circulație”, a adăugat dl inspector școlar general adjunct, Ioan Nicolae Avram.   
La concursul de desene (pentru ciclul primar) au câștigat:
De la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”: Loc. I - Lăpușan Denisa (a IV-a D), Loc. II – Tășnade Antonia (a III-a F), Loc. III – Dehelean Dragoș (I A)
De la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”: Loc. I – Goncze Cătălina (a IV-a B), Loc. II – Þirban Denis (a IV-a A), Loc. III – Berecki Raul (a IV-a A)
De la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”: Loc. I – Ionescu Casandra (a III-a D), Loc. II – Heciu Cristina (a IV-a C), Loc. III – Hașaș Carina (a III-a C)
De la Școala Gimnazială „Avram Iancu”: Loc. I – Moza Horia (a II-a B), Loc. II – Jarca Luca (a IV-a C), Loc. III – Ganea Alyssa (a III-a D)
De la Școala Gimnazială „Dacia”: Loc. I – Galea Maria (clasa I), Loc. II – Rațiu Andrei (I), Loc. III – Chiș Patricia (a II-a)
De la Școala Gimnazială „Octavian Goga”: Loc. I – Þîrțiu Georgiana (a IV-a B), Loc. II – Kiss Amalia (a III-a A), Loc. III – Tirpe Rareș Andrei (a III-a D)
De la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”: Loc. I – Urs Denisa (a III-a C), Loc. II – Ciordaș Denis (a II-a B), Loc. III – But Armin Vlad (a IV-a B)
De la Școala Gimnazială Nr. 16: Loc. I – Budura Olivia (clasa I D), Loc. II – Felheț Darius (I E), Loc. III – Vinter Andrada (clasa a IV-a A).
Câștigătorii claselor primare vor fi premiați după cum urmează: premiile I au câștigat cursuri de perfecționare a cunoștințelor în domeniul tehnologiei informației - ECDL și în domeniul lingvistic - Cambridge; premiile II, în funcție de pregătirea și cunoștințele pe care le au elevii, în baza unei pretestări gratuite, vor aplica la unul dintre cursurile Equalskilles sau Young Learners, iar premiile III au câștigat câte un manual de pregătire ECDL și un caiet de exerciții pregătitoare Equalskills.
Câștigătorii concursului de creație (de eseuri) la clasele gimnaziale:
De la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”: Loc. I – Trip Denisa Anamaria, clasa a VII-a A, Loc. II – Gavriș Mirela Maria, Loc. III – Ardelean Vlad, clasa a VII-a A
De la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”: Loc. I – Rusu Maria Kunigunda, clasa a VIII-a B, Loc. II – Florian Carla, clasa a VII-a B, Loc. III – Petruț Cosmin Ionuț, clasa a VIII-a A
De la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”: Loc. I – Bondar Andreea, clasa a VII-a A, Loc. II – Ungur Anda, clasa a VII-a A, Loc. III – Rîmbu Renata, clasa a VI-a A
De la Școala Gimnazială „Avram Iancu”: Loc. I – Dunca Adela, clasa a VII-a C, Loc. II – Covaciu Carla, clasa a VII-a C, Loc. III – Luncan Alex, clasa a VII-a D
De la Școala Gimnazială „Dacia”: Loc. I – Zaha Iulia, clasa a VII-a A, Loc. II – Popescu Davis Ioan, clasa a VIII-a, Loc. III – Barbatan Antonia, clasa a V-a C
De la Școala Gimnazială „Octavian Goga”: Loc. I – Molnar Alexandra, clasa a VI-a B, Loc. II – Dudaș Ioana, clasa a VI-a B, Loc. III – Costi Flavia, clasa a VII-a B
De la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”: Loc. I – Foica Andrada, Loc. II – Nichita Cătălina Daiana, Loc. III – Gyuro Florina
De la Școala Gimnazială Nr. 16: Loc. I – Graur Cristina, clasa a VII-a A, Loc. II – Fodor Diana, clasa a VII-a A, Loc. III – Ciursași Carla, clasa a VII-a A.
Premiile câștigate de elevii de gimnaziu sunt cursuri de testare a capacității ECDL Start Plus,  KET (Key English Test), care testează abilitățile lingvistice; asemenea cursuri se adresează celor care au un nivel elementar de cunoaștere a limbii engleze, fiind capabili să înțeleagă ideile principale din texte simple, să comunice în situații familiare, să înțeleagă informații scurte, standard și să poarte conversații simple, pe teme uzuale.
Premierea gimnaziștilor câștigători va avea loc la Primăria Oradea, în 23 mai, prilej cu care gazdele, după cum s-a exprimat dl viceprimar, le vor pregăti și alte premii surpriză. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Câștigătorii concursurilor de desene și eseuri.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:44:46 Ora standard a Europei de Est